laatst gewijzigd op: 28/02/2020

stand groepsvordering dieselgate?

hoever staan we met onze groepsvordering?

 

8/7/2018 (tot ten laatste juli 2019): aanvang onderhandelingsfase waarin we trachten om met Volkswagen een akkoord te bekomen over een schadevergoeding voor de gedupeerde consumenten.

Doe mee

Je vindt onze community leuk en wil graag je ervaring delen? 
Een account aanmaken is zo gebeurd.

Meld je aan of registreer je gratis

  reacties

User name Moderator
Albine Asselman | Moderator
19/09/2019

Beste PieterJan,

Dit is de link naar het persbericht dat we eergisteren hebben gecommuniceerd : www.test-aankoop.be/.../dieselgate-4th-annif

Met vriendelijke groeten
^Albine

User name
PAUL VANHOORELBEKE
25/09/2019

Betreft uw aangetekend schrijven 1000182978

S.A. D’Ieteren N.V. Departement Recall
T.a.v. Kris Thys. Recall Manager.
Leuvensesteenweg 639 3071 Kortenberg.

Geachte heer.

Wij hoorden van enkele eigenaars van Volkswagens met de beruchte sjoemelsoftware dat er problemen zijn na de uitrusting met de reguliere motorsoftware.
Aan de hand van jullie aangetekend schrijven hebben wij contact genomen met Test Aankoop waar wij reeds jaren lid van zijn.
Zij gaan met ons akkoord dat de oplossing die nu gebracht wordt geen goede oplossing is.
Wij rijden reeds jaren tot volle tevredenheid met Volkswagen en willen het zo houden.
Daarom delen wij u mede dat wij niet wensen in te gaan op jullie voorstel zodat wij een tevreden Volkswagen gebruiker kunnen blijven.

Met vriendelijke groeten.
Paul Vanhoorelbeke
Hugo Verriestlaan 30
8560 Gullegem.

Betreft uw aangetekend schrijven 1000182978

S.A. D’Ieteren N.V. Departement Recall
T.a.v. Kris Thys. Recall Manager.
Leuvensesteenweg 639 3071 Kortenberg.

Geachte heer.

Wij hoorden van enkele eigenaars van Volkswagens met de beruchte sjoemelsoftware dat er problemen zijn na de uitrusting met de reguliere motorsoftware.
Aan de hand van jullie aangetekend schrijven hebben wij contact genomen met Test Aankoop waar wij reeds jaren lid van zijn.
Zij gaan met ons akkoord dat de oplossing die nu gebracht wordt geen goede oplossing is.
Wij rijden reeds jaren tot volle tevredenheid met Volkswagen en willen het zo houden.
Daarom delen wij u mede dat wij niet wensen in te gaan op jullie voorstel zodat wij een tevreden Volkswagen gebruiker kunnen blijven.

Met vriendelijke groeten.
Paul Vanhoorelbeke
Hugo Verriestlaan 30
8560 Gullegem.

Ik kreeg sedert mijn brieven hierboven geen reactie meer van VW en heb ondertussen meer dan 100000km die probleemloos verlopen zijn. De restwaarde van mijn wagen is natuurlijk nul geworden. Ik kreeg ook van Test-Aankoop geen bericht meer.

User name Moderator
Pol | Moderator
11/10/2019

Hallo, dieselgate-actie is nog steeds aan de gang, ik raad u aan contact op te nemen met onze juridische afdeling op 02 542 33 33 met uw dossiernummer, zodat zij u beter kunnen helpen. ^Pol

User name
GLENN MERCY
31/12/2019

Beste Moderator, als je contact opneemt met de juridische dienst dan krijg je enkel te horen om de tijdlijn in de gaten te houden... deze verandert quasi niet en zo weet je ook niet in hoeverre het einde in zicht is... vele mensen hebben hieronder gereageerd met de vraag in hoeverre er nu kans is op een schadevergoeding? Ook zoals in de VS? Als ze het daar kunnen, kan dit hier ook, en dat de omvang hier groter is dan in de VS is larie en apekool. Het is hetzelfde probleem uiteindelijk. Enigste voordeel voor de VW groep is dat het aantal gedupeerden ondertussen flink geslonken is aangezien vele mensen hun auto laten “aanpassen” hebben in de VW garage, bijgevolg hun recht op schadevergoeding verworpen hebben. Kunnen wij eens een deftig antwoord hierop terugkrijgen? Toch ook een bedanking om hier voor te strijden!

User name
ERWIN JACOBS
09/01/2020

Mijn gegevens zijn ook binnen sinds 7/2016 :) en het begint me aardig lang te duren (zonder info)
mvg

User name Moderator
Bertrand | Moderator
14/01/2020

We weten dat het lang wachten is vooraleer er een concreet eindresultaat is, dat is inderdaad vrij frustrerend. Jammer genoeg nemen dergelijke dossiers heel wat tijd in beslag, uiteraard buiten onze wil om. De laatste update in het dossier dateert ondertussen van eind november, we geven hieronder de laatste stand van zaken weer in onze actie:
Eind december 2017 werd onze groepsvordering door de rechter ontvankelijk verklaard. De rechter koos voor een opt-out-systeem, wat betekent dat wij automatisch alle eigenaars van voertuigen aangekocht op of na 1 september 2014 vertegenwoordigen. Voor voertuigen aangekocht voor die datum vertegenwoordigen wij onze leden die dat wensen via individuele procedures.
Er volgde daarna een fase van verplichte onderhandelingen. Aangezien deze termijn inderdaad afgelopen is, zal binnenkort een kalender voor de uitwisseling van besluiten en een datum voor de pleidooien worden vastgelegd, en dit zowel voor de groepsvordering als de individuele procedures.
Onze zusterorganisaties in Italië, Spanje en Portugal hebben ook groepsvorderingen in hun respectieve landen ingediend, waardoor deze acties een Europese dimensie krijgen. Al deze acties werden ontvankelijk verklaard en hoorzittingen zijn vastgelegd, waarvan de eerste op 17 februari 2020 in Spanje zal plaatsvinden.
We zullen hier over blijven communiceren zodra er een nieuwe update is. Twijfel niet om te posten indien je nog vragen zou hebben! ^Bertrand

User name
ERWIN JACOBS
14/01/2020

Bedankt voor de info.
Mvg

User name
ANNEMARIE KORTLEVEN
21/10/2019

Hoever staat het met de individuele behandeling van de auto's die voor september 2014 zijn aangekocht? Ik kan hier niets van terugvinden, noch ontving ik een reactie op mijn vraag via het contactformulier. Ik wilde ook graag bij mijn dossier vermelden dat de wagen aanzienlijk meer verbruikt na de update, maar ik weet niet waar ik dit kan toevoegen aan mijn dossier.

User name
JAN VAN DEN HEUVEL
17/11/2019

Ik vraag me ook af hoe ver het staat met de individuele vorderingen, ik verneem hier ook niets van.

User name
JOHN JANSEN
18/11/2019

Ik vraag mij ook af of er in het geval van de individuele vorderingen nog iets beweegt?? TA is zeer karig met hun informatie naar hun leden in deze zaak. Hallo TA graag meer info!

User name
MARTINE DAMEN
09/12/2019

Ik heb ook reeds een mail gestuurd omdat ik er niets meer van verneem . Maar ik heb dan deze pagina gekregen om het op te volgen , maar er is niets om op te volgen :-(

User name Moderator
Bertrand | Moderator
14/01/2020

De individuele procedure loopt inderdaad nog steeds, de laatste update daarvoor dateert van medio september zoals je kan lezen in het dossier: 16/9/2019: We schrijven de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, aan en dringen erop aan dat zij het dossier naar zich toe trekt en druk uitoefent op de Volkswagengroep om een schadevergoeding uit te keren aan alle Europese consumenten.
Zodra er meer nieuws is worden jullie er als deelnemers uiteraard van op de hoogte gebracht, ook via onze site! ^Bertrand

User name
MIRANDA CRYNEN
02/12/2019

Inderdaad ,zeer karig met informatie van TA bij individuele vorderingen!!Als ik mijn verwarming opzet ruik ik vaak verbrande diesel!!En Alles is normaal met de uitlaatgassen volgens de VW garage!!

User name Moderator
Bertrand | Moderator
14/01/2020

Momenteel is er geen verandering meer geweest in het dossier sinds de laatste update van september verleden jaar... Zodra er meer nieuws is communiceren we meteen! ^Bertrand

User name
BERT WUSTENBERGHS
05/12/2019

Ik vraag me af of er ook gesproken wordt van economische schade gebaseerd op het waardeverlies van de wagen. Mijn wagen is nu op de tweedehandsmarkt nog ongeveer de helft waard van wat ik destijds gebudgetteerd heb. Dat ligt natuurlijk aan de instorting van de dieselmarkt maar dat is dan weer in grote mate te wijten aan Dieselgate.

User name
MARTINE DAMEN
09/12/2019

Ik heb ook reeds een mail gestuurd ivm de inviduele groepsvordering tegen VW groep , omdat ik daar niets meer van verneem . Ik heb dan deze pagina verkregen in de replay maar er is niets te vernemen .. helaas

User name
ROBERT VANDEBORNE
31/12/2019

Zelfde probleem als voorgaanden. Is er uiteindelijk licht aan deze lange tunnel. Wat zijn de verwachtingen van de vergoedingen. Dezelfde als in de US?

User name
Marjoleine Cuylaerts
07/01/2020

Ik begin stilletjes aan mijn vertrouwen in TA zelf te verliezen. In juni vertelde ze me telefonisch dat einde zomer er zeker nog iets ging gecommuniceerd worden. Tot nu toe verneem ik niets via geen enkel kanaal. En ik blijf ondertussen wel maandelijks lidgeld per domiciliëring betalen. Heb soms het gevoel dat dit goed uitkomt voor TA?

User name
ERWIN JACOBS
09/01/2020

Geachte TA,

Een "duidelijke" stand van zaken update ,heden 2020 zou welkom zijn. De verplichte onderhandelingsfase is reeds lang voorbij... (graag had ik enige info voor zowel voor zowel de aankopen vanaf 2014 en erna)

Alvast bedankt!
Mvg,

Nuttig
User name Moderator
Bertrand | Moderator
14/01/2020
Nuttig

Hallo, de laatste update in het dossier dateert van einde november. We geven hieronder de laatste stand van zaken weer in onze actie:
Eind december 2017 werd onze groepsvordering door de rechter ontvankelijk verklaard. De rechter koos voor een opt-out-systeem, wat betekent dat wij automatisch alle eigenaars van voertuigen aangekocht op of na 1 september 2014 vertegenwoordigen. Voor voertuigen aangekocht voor die datum vertegenwoordigen wij onze leden die dat wensen via individuele procedures.
Er volgde daarna een fase van verplichte onderhandelingen. Aangezien deze termijn inderdaad afgelopen is, zal binnenkort een kalender voor de uitwisseling van besluiten en een datum voor de pleidooien worden vastgelegd, en dit zowel voor de groepsvordering als de individuele procedures.
Onze zusterorganisaties in Italië, Spanje en Portugal hebben ook groepsvorderingen in hun respectieve landen ingediend, waardoor deze acties een Europese dimensie krijgen. Al deze acties werden ontvankelijk verklaard en hoorzittingen zijn vastgelegd, waarvan de eerste op 17 februari 2020 in Spanje zal plaatsvinden. We zullen hier in de toekomst verder over blijven communiceren. Twijfel niet om te posten indien je nog vragen zou hebben! ^Bertrand

User name
ERWIN JACOBS
14/01/2020

Bedankt voor de info.
Mvg

User name Moderator
Bertrand | Moderator
17/01/2020

Graag gedaan en zoals gezegd, zodra er meer nieuws is komen we erop terug! ^Bertrand

User name
ROBERT VANDEBORNE
25/02/2020

Ik hoop desgevallend dat de individuele dossiers ook in deze procedure betrokken zijn, of wordt dit een ander verhaal?

User name Moderator
An | Moderator
27/02/2020

Voorlopig hebben we nog geen verder nieuws hierover, maar zodra dit wel het geval is gaan we dit uiteraard ook aan iedereen communiceren die op ons beroep gedaan heeft om hen te vertegenwoordigen in deze zaak.  Ondertussen bedanken we je alvast voor je geduld. ^An

User name
MARC VANKAM
28/02/2020

Heb zojuist op de duitse radio Antenne Bayern gehoord dat meer dan 160000 mensen in Duitsland door de volkswagen groep gaan vergoed worden i.v.m de dieselgate affaire , men kon enkel nog niet zeggen hoeveel de vergoeding ging bedragen. In België hoor je van zulke zaken natuurlijk weer helemaal niets , ik denk dat de Belgen er weer naar kunnen fluiten. Waar is het grote Europa nu ,of is België niet meer Europa. Bij de volgende kiezingen zal ik er eens aan denken

User name Moderator
An | Moderator
28/02/2020

Ook onze advocaten hebben deze zaak in Duitsland en de uitspraak ervan met belangstelling gevolgd. Terwijl bij ons de zaak doorloopt, proberen we ondertussen meer informatie in te winnen over de deal met de Duitsers ! ^An