laatst gewijzigd op: 10/05/2021

Opel Astra K ST distributieketting

Onlangs bij het onderhoud van mijn Opel Astra K sports tourer stelde de garage vast dat de distributieketting moest vervangen worden. 

De wagen is ongeveer 2,5 jaar oud en heeft 60.000 km.

Normaal gezien zou ik verwachten dat een distributieketting in tegen stelling tot een distributieriem niet moet vervangen worden of op z'n minst na meer dan 150.000km.

Zijn er nog opel eigenaars met gelijkaardige problemen?

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

15 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

Hoi allemaal,

Ik rij met een opel astra k van 2017 1.6 cdti biturbo. Hij heeft dit probleem met de distributieketting al sinds de aankoop. Wij hebben al verschillende keren contact gehad met de garage en daar deelde men ons eerst mee dat dit normaal is en we ons geen zorgen moeten maken. Ondertussen al 2 maal in pan gestaan weliswaar voor de koppeling die stuk is gegaan en vervangen werd daar het om een terugroepactie ging. De laatste tijd werd het erger met de ketting nogmaals contact opgenomen met de garage. Deze keer hebben ze de wagen nagekeken en ze zeggen ze eerst contact op te nemen met opel Belgium. Een dag later telefoon van de garage, okè de wagen kan worden hersteld op de kosten van opel belgium enkel een dichtingsring van 7.5 Euro moest ik zelf betalen. Dan doe ik de wagen binnen bij die garage, krijg ik vandaag een telefoon van mijn garagist met de mededeling dat er een spanrol van de ketting stuk is en aangezien ze niks van mijn wagen kunnen terugvinden in hun systeem de kosten nu toch voor mij zijn ter waarde van 1982 Euro. Dit vind ik er over eerst communiceren ze dat de wagen op kosten van opel zelf wordt hersteld en als de wagen bij hun staat en mogelijks al deels uit elkaar ligt de klant bellen met deze boodschap. Ik vind ik woordbreuk kan hier iets aan gedaan worden?

Groeten,
Dimitri

Nuttig

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021
Nuttig

Hoi allemaal,

Ik rij met een opel astra k van 2017 1.6 cdti biturbo. Hij heeft dit probleem met de distributieketting al sinds de aankoop. Wij hebben al verschillende keren contact gehad met de garage en daar deelde men ons eerst mee dat dit normaal is en we ons geen zorgen moeten maken. Ondertussen al 2 maal in pan gestaan weliswaar voor de koppeling die stuk is gegaan en vervangen werd daar het om een terugroepactie ging. De laatste tijd werd het erger met de ketting nogmaals contact opgenomen met de garage. Deze keer hebben ze de wagen nagekeken en ze zeggen ze eerst contact op te nemen met opel Belgium. Een dag later telefoon van de garage, okè de wagen kan worden hersteld op de kosten van opel belgium enkel een dichtingsring van 7.5 Euro moest ik zelf betalen. Dan doe ik de wagen binnen bij die garage, krijg ik vandaag een telefoon van mijn garagist met de mededeling dat er een spanrol van de ketting stuk is en aangezien ze niks van mijn wagen kunnen terugvinden in hun systeem de kosten nu toch voor mij zijn ter waarde van 1982 Euro. Dit vind ik er over eerst communiceren ze dat de wagen op kosten van opel zelf wordt hersteld en als de wagen bij hun staat en mogelijks al deels uit elkaar ligt de klant bellen met deze boodschap. Ik vind ik woordbreuk kan hier iets aan gedaan worden?

Groeten,
Dimitri

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021
, Gereageerd:

Hoi Dimitri, da's inderdaad niet ok van je Opel garage. Best dat je hiervoor via onze site een klacht indient, ik geef je even de link naar onze klachtenbox mee: https://www.test-aankoop.be/klagen Als abonnee van Test Aankoop kan je uiteraard ook de hulp inroepen van onze advocaten, je kan hen bereiken op het nummer 02 542 34 34 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

Ik heb hier net hetzelfde voor maar nog met de ongelukkige samenloop dat er door de problemen met de ketting ook verminderde oliedruk was in de motor en dit schade heeft aangebracht aan de lagerschalen. Resultaat de gehele motor dient vervangen te worden. De geraamde kostprijs voor dit hele grapje is gelijk aan de waarde van de wagen in rijdende staat. Bij de dealer willen ze gaan klacht indienen omdat er gedurende twee jaar niet bij hen het onderhoud werd gedaan maar door een andere garage, ze doen er zelfs lacherig over en men trekt de gehele trukendoos open om toch maar de problemen als gekend te omschrijven. Bij Opel zelf loop ik ook met mijn kop tegen de muur, die willen enkel maar luisteren als er een effectieve klacht is. Men beschermt hier dus elkaar in dit milieu.
De laatste tien jaar is dit al reeds de 4e maal dat er een gekend defect te voorschijn komt op 3 verschillende modellen van Opel en dit telkens na 4 jaar dienst. Bij de eerste Vectra sneuvelde de stuurbekrachtiging na 4 jaar en de mazoutpomp, bij de Astra de versnellingsbak ook na 4 jaar en nu dus de kettingspanner en motor op een Astra na 4 jaar en 4 dagen.

Dat men toch op zijn minst probeert te luisteren naar de verzuchtingen van hun klanten en probeert te zoeken naar een oplossing ipv alles weg te wuiven. Dat is natuurlijk de goedkoopste oplossing.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/03/2020

Ik rij met een astra l 1.6 diesel van 2016.
2dehands gekocht bij dex.
Al vanaf dag 1 ratelt de distributieketting.
Ook al een defecte koppeling gehad. Deze is vervangen geweest. Maar voor de distributie ketting krijg ik geen hulp. Het is een gekend probleem want ik heb zelf naar Opel België gebeld en ze ontkennen het niet. Blijkbaar is de ketting spanner defect waardoor de ketting los ligt en ratelt. Dit kan op langere termijn erge en kostelijke gevolgen hebben.
Maar omdat ik de wagen 2dzhands gekocht heb vind Opel België geen onderhuids historiek van de wagen en willen ze niet tussenkomen. Elke keer de sleutel omdraaien met een bang hart dat de ketting hopelijk niet kapot vliegt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/02/2021
, Gereageerd:

Raar ik heb vandaag gebeld naar Opel moet maandag binnen ze zeiden tegen mij dat er in terugroep actie was maar heb deze 2 De hands gekocht en moet maandag binnen dan gaan ze kijken omdat deze niet bij Opel gekocht is als het de kering spanner zou zijn komt Opel er wel tussen en zou dit mij rond de 200 a 300 euro kosten en heb de zelfde auto als de uwe

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/02/2021
, Gereageerd:

Ik zie niets van een terugroepactie op 'MyOpel'...

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/05/2021
, Gereageerd:

Dag Anthony,

Over welke terugroepactie gaat dit. Op my Opel vind ik daar niet van terug?
Is dit nu reeds opgelost van u?
Mvg
Dieter

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/03/2020
, Gereageerd:

Vandaag nogmaals gebeld naar de Opel garage. Omdat het heel erg aant het worden is in onze astra. Distributie ketting ratelt voortdurend erger en erger. Echt metaal op metaal geluid. Dit is garantie op kostelijke motor problemen. Ik vond het schandalig dat zowel de Opel garage als Opel België zelf niets doet of een terugroepactie invoert. Het is een gekende fabricage fout van de motor specifiek de ketiing spanner. Zij zouden dit moeten oplossen gratis. De mechanieker van de garage zei me dat men kan alle kapotte onderdelen vervangen kostprijs minimum 2000+€!! Maar zei in alle eerlijkheid dat dit maar een tijdelijke oplossing is en het probleem zal terugkeren. Het kan toch niet zijn dat je om de 2jaar 2000€ kosten moet doen om je auto rijdende te houden. Het is echt schandalig en overal waar ik vraag of bel loop ik met men hoofd tegen de muur niemand wil er iets aan doen. Dus maw rijden tot de motor in brokken draait of blokkeer. Stel je voor dat dit al rijdend gebeurt op de autosnelweg. Met kinderen in de wagen. Levens gevaarlijk. Echt ronduit schandalig van Opel!!!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/03/2020
, Gereageerd:

Hallo Dieter, da's inderdaad een lange lijdensweg! Normaal heb je één jaar garantie op een tweedehands voertuig maar als deze voorbij is, vrezen we dat de kosten wel voor jou zijn ...  Je kan ons anders de stukken gerust mailen dan kunnen wij ze voor jou bekijken. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/05/2021
, Gereageerd:

Dag An,
Over welke stukken het precies gaat weet ik niet. Toen ik de kostprijs hoorde die volledig voor mijn rekening is had ik er al genoeg van. Ik vind niet dat ik moet opdraaien voor een constructie fout in de motor van de fabrikant.
Mvg
Dieter

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/02/2020

Ik heb in september 2019 een Opel Astra K gekocht, momenteel staat de wagen al voor de 4de keer in de garage. Na telkens een melding te krijgen die zegt dat het motorvermogen verlaagd is rijd de wagen niet meer.

Daarnaast waren er ook tal van problemen met de sensors... Na eerst 3 keer te horen gekregen te hebben dat er een stekker los zat moeten ze nu plots de hele motor vervangen. We zijn ongeveer een maand verder en heb nog steeds niets van mijn wagen gehoord... Ik begin me vragen te stellen bij de service en kwaliteit van Opel...

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/02/2020
, Gereageerd:

Dat is zeker niet wat je mag verwachten! Ik raad je aan om een klacht in te dienen bij hen via onze website: https://www.test-aankoop.be/klagen . Als er dan nog geen oplossing zou komen kan je best onze juridische dienst inschakelen zodat we kunnen bemiddelen. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/02/2020

Hallo. Van hetzelfde hier blijkbaar.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2019

Mijn Astra K sports tourer staat momenteel in panne met 121000 km op de teller.
Het lampje van de motorolie ging branden en kreeg op de boordcomputer een melding "oliedruk te laag".
Volgens de garagist is dit een veel voorkomend probleem bij deze wagens en komt dat doordat de spanningssensor op de distributieketting niet naar behoren werkt waardoor de distributieketting veel te vroeg slijt.
Wat moet er nu gebeuren? versnellingsbak eruit, alles van de distributieketting vervangen, versnellingsbak er terug in en dan kijken of er misschien bijkomende schade is...
Als dat een gekend probleem is, ligt er dan geen verantwoordelijkheid bij Opel?
Mijn wagen heeft 2 weken geleden een groot onderhoud gehad.