laatst gewijzigd op: 26/01/2019

kleine motoren gebruiken om een aanhanger (caravan) trekken

tegenwoordig zijn de nieuwe benzinewagens steeds met kleine cilinderinhoud met veel PK's. Hoe werkt dat met een zware caravan samen in de bergen. iemand ervaring? Brengt dat geen extra slijtage teweeg,ik denk dan bv aan olie verbruik. Of moeten wij onze caravan laten staan voor het milieu? 

Doe mee

Je vindt onze community leuk en wil graag je ervaring delen? 
Een account aanmaken is zo gebeurd.

Je zal dan hulp kunnen vragen,

Kwaliteitsantwoorden ontvangen,

en op de hoogte blijven van de nieuwigheden

Registreer je gratis

reacties

User name
WILLY KUBBEN
16/01/2019

Ik denk dat kleine motoren steeds sneller verslijten, ook zonder grote krachtinspanningen. Ik vergelijk met moto's die met 1000 cc gemakkelijk meer dan 100 pk produceren. Om dit te bereiken moeten de motoren hoge toeren halen. En met hogere toerentallen heb je natuurlijk ook meer slijtage. Zo'n moto rijdt zelden meer dan 80 000 km en is dan versleten.

User name
RUDI MARTENS - CASTERMANS ,Gereageerd:
20/01/2019

miss te vergelijken met mijn vroegere Smart 3-cilinder 600cc turbo intercooler. Na 45Dkm was het motortje ook dood.

Nuttig
User name
JOHANNES BOGAERT
18/01/2019
Nuttig

Nog geen ervaring. Pas nieuwe auto gekocht met kleinere benzine turbo motor.
Aantal PK 's even hoog als voorgaande wagen met grotere dieselmotor.
Deze zomer voor het eerst er mee op pad. Het maximum koppel van de motor ligt beduidend lager dan dat van de diesel.

User name
Francois kegels ,Gereageerd:
26/01/2019

Kleine benzinemotoren met veel vermogen zijn bedoeld voor normaal gebruik in dagelijks verkeer.
Zij koppelen een comfortabel weggedrag aan een gunstig verbruik en uitstoot.
Ga je ze echter gebruiken voor andere doeleinden dan waar ze voor ontworpen zijn, ga je vlug merken dat het verbruik en slijtage extreem gaat worden.

Nuttig
User name
FRANK DE SCHEPPER
20/01/2019
Nuttig

Koppel en het toerental waarop het max. kan wordt bereikt zijn cruciaal.
Het aantal pk is bijkomstig bij het trekken.
Best valt het max koppel te bereiken rond de 100 km per uur in 4 e ( kleinere motoren) of 5 e versnelling ( bij grotere motoren )
Er is dus geen echt alternatief voor een diesel met genoeg cylinderinhoud.
Een moderne 1600cc, maar nog beter een 2 liter is ideaal.
Daarbij blijft ook het verbruik redelijk rond de 10 liter liggen, en dat is met benzine niet mogelijk