laatst gewijzigd op: 29/11/2016

CNG wagen

Met mijn tweede CNG wagen; een Fiat Doblo, na 2 maanden en 5000km reeds mijn eerste onaangename ervaring!
Op (vakantie) reis naar Frankrijk weigerde de wagen CNG te tanken aan een station in Luxemburg.
Het was vrijdag, de weg was nog lang, en zowel de uitbater(s!) als ik dachten aan een falen van de pomp.
De eigenaar sloot dan ook direct zijn pomp af voor andere gebruikers.
De volgende tankbeurt zou Metz geweest zijn indien deze niet defect was.
Op dat ogenblik dachten we nog altijd aan een algemene panne van de bevoorrading...
Tot we bij de volgende pomp kwamen waar ik een Nederlander hielp bij het tanken; hij wist namelijk niet dat je de knop moest indrukken tijdens de lading.Maar bij mij werkte ook die pomp niet; toen wist ik dat het probleem zich bij mijn wagen moest situeren.
Op die twee maanden tijd kreeg ik al verschillende alarmen op het dashboard voor achterlichten en pinkers, maar voor een defect aan de CNG installatie, niks!
Dan maar verder op de 20 liter benzine tank.... naar onze bestemming en de bijstand nummers bellen.
Het opgegeven 0800 nummer blijkt niet te werken met onze GSM met volwaardig abonnement... Dan maar de garage in Antwerpen gebeld (op zaterdag morgen), en alweer een waardeloos nummer gekregen.
Je kan net zo goed op de zuid pool in panne staan, want in dat land dat net naast Belgie ligt, en dat Frankrijk noemt kunnen ze géén hersteller vinden van uit Antwerpen....!?
Op onze bestemming aangekomen , na alle benzine stations op onze weg gezien te hebben!! Op maandag met een vast toestel van de BB het 0800 nummer gebeld. Na de stemcomputer en meerdere nummertjes te moeten ingeven kom ik bij Fiat nederland terecht, daar willen ze mij wel helpen met mij het adres van een hersteller te geven. Ik ben niet achterlijk, die kan ik zelf ook vinden, sterker nog die had ik al gevonden tijdens het eindeloos wachten gedurende dit telefoongesprek!
Toevallig hadden we nog een VAB assistance lopen, daar de vorige CNG Fiat Doblo na 3 jaar al een wrak was. Na amper één tiende van de tijd aan de telefoon met Fiat had ik bij VAB bij het opleggen van de hoorn al een depaneur voor het hotel staan om mijn wagen op te pikken!
Diagnose was dat het misschien om een klep zou kunnen gaan bij de tank van de wagen; 3 uur werk en het stuk moet besteld worden, maw géén garage die ons kon helpen.
Na enkele dagen onze vakantie dan maar afgebroken en terug naar het noorden (met 20 l benzine per tankbeurt!!!).
Aangekomen op vrijdag voormiddag contact opgenomen met mijn garage, maar daar kunnen ze de wagen pas woensdag aannemen. 
Mijn verlof dagen liggen vast en ik dacht echt wel dat ik met een nieuwe wagen met een gerust gemoed kon vertrekken....
Zaterdag dan toch nog maar eens persoonlijk naar de garage geweest, maar daar was natuurlijk géén verantwoordelijke.
Mijn verhaal nog eens gedaan (aan de verkopers) en gevraagd om te trachten om de afspraak te vervroegen, zodat we misschien toch nog even op verlof zouden kunnen.
Ook op zaterdag nog eens naar het 0800 (in Belgie!!) nummer gebeld, na veel omzwerven een verantwoordelijke aan de telefoon gekregen. De man stelde zich netjes voor en ik vroeg of hij het dossier kende. Hij zegt ja en vraagt mij  waar de lpg installatie geplaatst is geweest..........!!?? Het gaat hier om een originele CNG wagen door fiat geproduceerd.........Ik kreeg van hem het 0800 nummer van de klantendienst....
Dat kan ik pas op maandag bellen, EN DAT HAD IK OOK AL!!!!
Wordt vervolgd!


657 keer bekeken 7 reacties 0 likes

Meld je aan om toegang te krijgen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

7 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/11/2016

Ik heb een Opel zafira CNG,ik heb gehoord dat je een speciaal attest nodig hebt voor je naar de controle moet, dit zou alleen te verkrijgen zijn in een speciaal uitgerust controle centrum,ik heb in zo een speciaal centrum informatie gevraagd en dit zou op 60€ per tank komen,ik heb 4 tanks dus 240€ kosten en dan nog een speciale keuring op de controle zelf,dit zijn onkosten die ze bij de verkoop van cng wagens niet vermelden,De Vlaamse regering promoot wel deze wagens maar ik denk dat 90% van de verkopers zelf niet weten wat ze verkopen en zeker niet weten wat de nadelen zijn van cng rijden is,rijden zelf ben ik positief maar tanken is ook niet altijd het zelfde,met de ene tankbeurt rij je 350 km ,met de andere 250 km,dit licht aan de vul installatie ,en nu is er ook nog super aardgas dat je nog maar in 2 stations kan tanken,ik heb dit getankt in Hoboken en doe er veel meer kilometers mee,

de verkopers van cng wagens eens een serieuse uitleg geven van wat zij verkopen en ook de nadelen te melden,ik schat dat mijn eerste controle op 4 jaar 350 à 400€ gaat kosten,heeft hier al iemand ervaring mee?
grtjs

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/11/2016

Ik heb een opel combo op cng, nu 7jaar oud. Bij opel konden ze me niet helpen, ze sturen me naar een eng garage. Ik bel naar AGS in Olen. De injectoren blijken stuk. Ze kunnen niet zien welke, dus alle vier vervangen. Kost me 890 euro zonder werkuren. Ik beslis andere garage te bellen om te vragen of zij wel kunnen zien welke injector stuk is want alle vier is een hele kost. De eerste twee die ik bel zeggen dit te kunnen. Dus ik haal mijn wagen weg bij AGS. Rekening 125 euro! Zonder dat er iets gemaakt is en zonder te weten welke injector er stuk is. Met een cng wagen loop je voorlopig echt nog tegen de muur als er iets aan is. De verdeler trekt zijn handen terug als er iets mis is, want ze zijn niet uitgerust om cng fouten op te sporen. Ik voel me heel hard in het zak gezet door AGS Olen. Vandaar ik zou ook naar Tienen gaan!!! ZEKER NIET NAAR AGS OLEN!!!!!


Meld je aan om toegang te krijgen.

29/01/2016

Ik heb een Opel Zafira 1600cc 150pk CNG nu met 30 000km ,&nbsp;<div>Bij vriesweer heb ik eens gehad dat ik het pistool niet meer los kreeg , na 10min dan weer wel , of ik kon niet tanken omdat het pistool niet bleef plakken (eenmalig) ,In NL moet je de knop inhouden om te tanken , in FR??? .</div><div>Ik kocht mijn auto in Denderwindeke bij Erick die wel entoesiast was maar me eerlijk zei dat CNG nieuw was voor hem en hij zich zou bijscholen , De garage waar ik reeds 5 auto's kocht raadde me cng kompleet af want nog niet op punt .Ondertussen zou ik mijn cng niet meer willen missen , geen diesel-stank,rijd beter dan een benzine,verbruik +-5e/100km,vanaf nu geen wegenbelasting meer,kleinste voetafdruk zelfs minder dan elektrisch,met groen gas rijd je CO-neutraal(kijk op "plankgas.nl"),na 1km op temperatuur,originele koffer blijft,Zeer stille motor,ik trek een aanhanger met boot van &nbsp;1700kgr zonder problemen,Groot nadeel : ik moet opletten of mijn dochter is er steeds mee weg! &nbsp;(;&lt;)))))</div>

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/01/2016

kristiaanc, bedankt voor je bulletin, ik stond voor de keuze van deze wagen, waarbij ik voor een ander merk zal kiezen!

Spijtig dat dit zo moet lopen, de garagist zou toch zijn verantwoordelijkheid moeten genomen hebben en je een nieuwe cng wagen moeten aanbieden.

Ik denk dat ik geen cng zal nemen, het wordt stiefmoederlijk behandeld (lobby aardolie?).

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/09/2015

Op 22 augustus beslissen we toch nog een weekje Frankrijk te doen! 

We kiezen voor Bretagne en in Wevelgem besluit ik CNG te tanken...
en jawel, weer hetzelfde! 2.50€ aan gas in een zo goed als lege tanks!!!!!!
Noch Fiat, noch Buga kon ons op een zaterdagmiddag een oplossing bieden, dan maar weer met de 20 l benzine voort gedaan.
En na Honfleur dan maar weer beslist om terug naar huis te gaan.
De wagen  op dinsdag  in de ochtend naar de garage gedaan en gisteren avond  terug gekregen!
...voor hoe lang deze keer...??!!
De herstelling zou nu in Tienen zijn uitgevoerd geweest in plaats van Olen, ik vraag mij af wat daar de reden voor zou zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/08/2015

Gisteren; vrijdagavond onze wagen terug gekregen. Met een volle CNG tank, en nieuwe vloermatjes!
Toch een volle werkweek moeten missen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/08/2015

Vervolg is; dat ik vandaag bericht kreeg van mijn garage (waar de wagen ook gekocht werd), dat ik een vervang Doblo diesel kreeg, maar een camionette versie. Ik heb het aangenomen, maar om daar onze vakantie met verder te zetten, zie ik niet zitten! De zetel gaat niet ver genoeg achteruit door de afsluiting van cabine en cargo! Ik heb gewrichtsproblemen en heb wel echt een cruise controle nodig om mijn voet niet constant op de gaspedaal te moeten houden en die staat er niet op. Geen trekhaak om de fietsen op te zetten, geen rails om een bagage drager te monteren, en mijn oude middelgrote hond achteraan in die afgesloten ruimte zetten zie ik ook niet gebeuren. Terwijl de klantendienst vanmorgen zei dat de garage een evenwaardig voertuig moest geven en indien ze dit niet hadden het van Brussel moeten laten komen.... We blijven dan maar thuis en hopen dat het CNG probleem snel opgelost kan worden. De wagen staat nu al twee dagen eerder in de garage hopelijk helpt dit....