laatst gewijzigd op: 28/04/2018

LPG of niet?

Weet iemand of LPG aangewezen (en naar kost voordeel vanaf hoeveel km / jaar ongeveer) om vooral +500 km autosnelweg per rit in geladen break wagen af te leggen? Ook, hoe groot zijn de LPG tanks vandaag (ivm hoeveel km/tankbeurt)?

Doe mee

Je vindt onze community leuk en wil graag je ervaring delen? 
Een account aanmaken is zo gebeurd.

Meld je aan of registreer je gratis

reacties

User name
artlinertje
02/08/2009

LPG?

Tegenwoordig kan er een tank van 76 liter LPG in het reservewiel geplaatst worden. Dit is afhankelijk van het type wagen. LPG in auto´s van GM (Volvo, Opel, Chevrolet, Ford, Daewoo...) verbruikten bij mij gemakkelijk 14 liter. Een Golf variant diesel verbruikt met mijn rijstijl gemiddeld 6,6liter. Ik rij in Duitsland dan ook rond 160km/u en ongeveer 140 in Frankrijk
Lpg in wagens van het mitsubischi, Suzuki, BMW, VW verbruiken met mijn rijstijl gemiddeld 9 liter.
Als mijn vader met dezelfde wagens rijdt, verbruikt deze laatste slechts 7 liter en die van GM 10 liter. Met de Golf verbruikte mijn vader slechts 5,5 liter. Mijn pa rijdt ook die snelheden zoals ik, maar hij trekt minder hard op.
Dus het verbruik is sterk afhankelijk van de rijstijl. Maar algemeen kan dus gesteld worden dat de GM wagens veel te veel verbruiken en dat je de kostprijs van de LPG installatie er nooit uit haalt.
Geef mij maar een Japanse of een Duitse wagen om LPG in te plaatsen. Als je rustig rijdt met een japanner of Duits dan zit je tussen 7 en 9 liter en een diesel dat slechts tussen 3,5 en 4,5 liter verbruikt ken ik niet. Diegene die mij komt vertellen dat zijn diesel gemiddeld slechts 4,5 liter verbruikt, daarmee wil ik eens naar San Jordi in Spanje rijden en terug. 2 keer per jaar. Ik spreek dus over gemiddelde waarden! Geen boempasnelheid van de Belgische snelwegen. Mijn Golf verbruikte bij momenten ook maar 4,4 liter. Maar 6,6liter was zijn gemiddelde tijdens de levensduur dat ik hem had.

Algemene regels:
LPG kost ongeveer de helft van diesel. Zo komt dieselverbruik van 5 liter overeen met lpg van 10 liter
LPG taks kost je behoorlijk wat. Dit volgens 2 schalen (kijk ernaar!).
om de x tijd is er een keuring van de gastank vereist
Auto´s op LPG verbruiken tussen 10% en 20% meer dan als ze op benzine rijden.
Neem een gratis tankkaart van primagaz zodat je ook korting krijgt op plaatsen waar je het goedkoopste tankstation niet weet staan
LPG is in Spanje zo goed als onmogelijk Maar in andere landen overal beschikbaar.
Frankrijk en Nederland hebben dan weer andere aansluitingen. Vergeet je koppelelementen niet aan te schaffen voor je naar het buitenland vertrekt.
Een LPG installatie kost ongeveer 2000 tot 3000 euro.
Er zijn weinig installateurs die echt iets van LPG kennen en de lpg problemen kunnen oplossen als er echte problemen ontstaan.
LPG gaat voorlopig nog niet in FSI wagens

Ik hoop je ermee van dienst geweest te zijn.

tip in Tessenderlo in het veld zit een heel goeie lpg erkende hobby installateur. (een echte freek!)
Ik had al in brugge, antwerpen, schelle installaties laten plaatsen.

Mvg

uw IT en Multimedia specialist.



Tip: Koop desnoods een tweedehandswagen waar reeds LPG inzit (hebben lagere restwaarde!) Of een tweedehands LPG-installatie of tank bij een erkende installateur die deze dan plaatst.

Laatste wijziging op 4/08/2009 13:42

User name
MarcX
05/01/2010

De keuze "LPG of niet" wordt blijkbaar ook sterk bepaald door de garagisten.

Ik vrees dat de prijs van de diesel weleens serieus zou kunnen stijgen, de volgende jaren. En dat men de (milieuvriendelijkere) LPG weleens laag in prijs zou kunnen houden.

Een vriend van mij heeft een Chevrolet (de vroegere Daewoo) Nubira break en is heel tevreden over zijn auto. Maar als ik naar een Opel-Chevrolet-garagist stap, krijg in in sommige gevallen verdomd veel scepsis! "Op 100.000 km moeten de kleppen geregeld worden, en da's een hele hoop miserie" hoor ik dan vertellen.

Identiek dezelfde scepsis bij mijn Citroën-garagist. Ik zou opteren voor een Berlingo, die nòg ruimer is dan de Chevrolet Nubira, goedkoper ook, maar hetzelfde miserieverhaal aldaar.

Wat me nu opvalt, is dat er in TA-magazine 424 van september 1999 vermeld staat dat Opel, Daewoo en Citroën normaal gezien probleemloos LPG installeren. Alleen wil Citroën wel om de 15.000 km de kleppen controleren - dat doen ze allicht niet gratis.

Aangezien we (reeds een hele tijd) niet kunnen zoeken in het forum (ik krijg altijd een error), deze oproep: wat is daar van aan, van die kleppen? Waarom die aversie vanwege de garagisten? En misschien ook: zijn nieuwe motoren gevoeliger (voor een slechte afstelling) dan oudere motoren?

Hierbij nog een link naar een artikel bij Fan.tv:
http://www.fan.tv/auto/toontext.asp?id=28034

Laatste wijziging op 5/01/2010 19:33

User name
brutus9090
09/11/2015

Diesel = 1.000 euro
Benzine = 1.250 euro
LPG = 0.325 euro

Ik reed met een Volvo 850 2.0 20V 5 cil. automaat. Verbruik benzine = 11 liter, Verbruik LPG = 13.5 liter + 1 liter benzine (motor start altijd op benzine)
Kostprijs benzine 100km = 11 x 1.250 = 13.75 euro
Kostprijs LPG/benzine combinatie = 13.5 x 0.325 + 1 x 1.250 = 5.638 euro
Uitgespaard na 15000km (gemiddelde Belg / jaar) = (13.75 - 5.638) x150 = 1216.80 euro

Jaarlijkse extra LPG-taks = 148.68 euro
Jaarlijkse keuring LPG-installatie: 16.40
6 Jaarlijkse keuring LPG-tank = 242 euro
6 Jaarlijks toevoerslang laten vernieuwen = 25 euro
Gasinstallatie + plaatsing = ca. 3000 euro

1ste jaar: 1216.80 - 3000 - 148.68 - 16.40 = -1948.28 euro (negatief)
2de jaar: 2433.60 - 3000 - 297.36 - 16.40 = -880.16 euro (negatief)
3de jaar : 3650.40 - 3000 - 446.04 - 16.40 = 187.96 euro
4de jaar: 4867.20 - 3000 - 594.72 - 16.40 = 1256.08 euro
5de jaar: 6084.00 -3000 - 743.40 - 16.40 = 2324.20 euro
6de jaar: 7300.80 - 3000 - 892.08 - 16.40 - 242 - 25 = 3125.32 euro
...
12de jaar: 6de jaar x 2 = 3125.32 x 2 = 6250.64 euro

Ikzelf heb er 250000km mee gereden voor ik hem na 13 jaar van de hand heb gedaan:

250000 x (13.75 - 5.638) = 20280 euro
Jaarlijkse extra LPG-taks = 13 x 148.68 = 1932.84 euro
Jaarlijkse keuring LPG-installatie = 13 x 16.40 = 213.20 euro
6 jaarlijkse keuring LPG-tank = 242 x 2 = 484 euro
6 jaarlijks toevoerslang laten vernieuwen = 2 x 25 euro = 50 euro
Gasinstallatie + plaatsing = ca. 3000 euro

Reële winst na 13 jaar en 250000 kilometer:
20280 - 1932.84 - 213.20 - 484 - 50 - 3000 = ca. 14600 euro

Dit zijn reële cijfers.

User name
karel.tops
12/11/2015

Het voorbeeld van brutus zonder rompslomp. Hopelijk is het nu beter leesbaar en begrijpbaar.

Diesel = 1.000 euro Benzine = 1.250 euro, LPG = 0.325 euro.

Ik reed met een Volvo 850 2.0 20V 5 cil. automaat.
Verbruik benzine = 11 liter, Verbruik LPG = 13.5 liter + 1 liter benzine (motor start altijd op benzine),,
Kostprijs benzine 100km = 11 x 1.250 = 13.75 euro,,Kostprijs LPG/benzine combinatie = 13.5 x 0.325 + 1 x 1.250 = 5.638 euro,,
Uitgespaard na 15000km (gemiddelde Belg / jaar) = (13.75 - 5.638) x150 = 1216.80 euro.

Jaarlijkse extra LPG-taks = 148.68 euro.
Jaarlijkse keuring LPG-installatie: 16.40,,6 Jaarlijkse keuring LPG-tank = 242 euro.
6 Jaarlijks toevoerslang laten vernieuwen = 25 euro.
Gasinstallatie + plaatsing = ca. 3000 euro,,1ste jaar: 1216.80 - 3000 - 148.68 - 16.40 = -1948.28 euro (negatief)2de jaar: 2433.60 - 3000 - 297.36 - 16.40 = -880.16 euro (negatief).

3de jaar : 3650.40 - 3000 - 446.04 - 16.40 = 187.96 euro.
4de jaar: 4867.20 - 3000 - 594.72 - 16.40 = 1256.08 euro.
5de jaar: 6084.00 -3000 - 743.40 - 16.40 = 2324.20 euro.
6de jaar: 7300.80 - 3000 - 892.08 - 16.40 - 242 - 25 = 3125.32 euro,,...
12de jaar: 6de jaar x 2 = 3125.32 x 2 = 6250.64 euro,.

kzelf heb er 250000km mee gereden voor ik hem na 13 jaar van de hand heb gedaan:

250000 x (13.75 - 5.638) = 20280 euro,.
Jaarlijkse extra LPG-taks = 13 x 148.68 = 1932.84 eur.
Jaarlijkse keuring LPG-installatie = 13 x 16.40 = 213.20 euro jaarlijkse keuring LPG-tank = 242 x 2 = 484 euro jaarlijks toevoerslang laten vernieuwen = 2 x 25 euro = 50 euro.
Gasinstallatie + plaatsing = ca. 3000 euro.

Reële winst na 13 jaar en 250000 kilometer:,,20280 - 1932.84 - 213.20 - 484 - 50 - 3000 = ca. 14600 euro,,

Dit zijn reële cijfers.



Persoonlijk vind ik het verschil in verbruik wat vertekend , normaal is het verbruik met LPG 10-20% hoger dan benzine, in dit geval niet.
Dan zou de winstmarge wel wat kleiner zijn. Maar alles is mogelijk.
Ondertussen zijn de brandstofprijzen weer veranderd!

User name
Peter
25/12/2015

Dat je met lpg goedkoper uitkomt is op langere termijn zeker en vast, voor mij geen twijfel. Berekening van Karel is volgens mij geen leugen.

Zeker als je naar 15.000km/jaar of meer gaat denk ik dat het zeker de moeite waard is in plaats van enkel benzine, mijn vraag gaat nu nog ietsje verder..

Wat als we wetsverandering in 2016 mogen geloven? Inschrijvingstaksen en verkeersbelastingen die verhogen?
Diesel of benzine/lpg?
Voor zover ik weet (en berekend heb) zit je qua brandstofkost van een hedendaagse diesel en een benzine/lpg wagen met een minim qua verschil. (correct me if i'm wrong)
In 2016 zou ik graag een niewe of jong occasie kopen maar voor mij is het een groot dilemma, de keuze tussen diesel of benzine/lpg?
Ikzelf vindt enorm veel tegenstrijdige info hieromtrent. Voorstanders voor diesel blijven diesel schreeuwen, voorstanders van benzine/lpg roepen dan even hard hun gelijk terug..
Je moet wel weten dat ik meer dan 25.000km/jaar rij, maar amper of nooit (soms in het weekend, familie uitstapje of dergelijke) autostrade rijd. Bij +25.000km zeggen de meesten diesel! Maar amper autostrade, altijd korte afstanden, gewestwegen (70,90km/h), van dorp naar dorp s'morgens, s'middags, s'avonds is het dan benzine die eerder zegeviert.
25.000km : 365 dagen= +-68.5km/dag : 3= 22,8km/rit (s'morgens, s'middags, s'avonds)
Sowieso is het moeilijk om de onderhoudskost uit te rekenen wat het verschil uiteindelijk zal zijn tussen diesel en benzine/lpg want je kan niet voorspellen wat eventuele kosten er zullen zijn aan de wagen (bv: roetfilter, injectoren, mazoutpomp voor diesel, lpg installatie problemen, grotere slijtage van de motor, minder lange levensduur van motor voor benzine/lpg)
Ook nog qua branstofprijzen hebben we geen glazen bol, maar heb vooral schrik dat als ik iets beslis, dat ik na 3-4 jaar besef dat het toch de minst goede oplossing was..
Iemand met ervaring met beide oplossingen die me kan helpen, overtuigen?

User name
robert.bruyland
29/01/2016

CNG ligt al vast tot 2020 ,wegenbelasting:O,BIV:O,Verbruik:5eur/100km,

User name
ion
31/08/2016

@brutus9090 wat is voordeliger, de 6/10 jaarlijkse keuring of een nieuwe tank plaatsen met een nieuwere productie/testdatum?

User name
jokke
28/04/2018

Adres moet zijn TORENVELD 3980 Tessenderlo LPG specialist.