laatst gewijzigd op: 22/01/2022

kwaliteit van de brandstoffen

Ik tank reeds geruime tijd Diesel van bij de Makro. Mijn garagist zegt dat die brandstof niet zo goed als diesel van merken (vb Shell). Ik geloof hem niet.
Wie heeft er gelijk.
35424 keer bekeken 40 reacties 1 likes

Meld je aan om toegang te krijgen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

40 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2022

Ik tank altijd bij Shell, en ik vind dat (persoonlijk) het beste tankstation om te tanken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/06/2021

Ik tank al jaren bij maes. Dit is de 2de auto die serieze motorproblemen geeft... Vooral merkbaar in vermogensverlies

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/05/2020

Beste, hoe zit dat voor vandaag de dag? Waar tank je de beste brandstof (benzine in mijn geval) voor de 'gezondheid' van je wagen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2019

brandstof kan wel eens wat vervuild zijn als deze pas is bijgevuld in het pompstation , en daar dient dan de brandstoffilter voor in je auto .
U garagist kan dit goedkoop vervangen als deze verstopt is !!(hij kan ook zeggen dat er dure stukken vervangen zijn?)

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/04/2017

De brandstoffen die aangeboden worden in België of Europa voldoen dan misschien wel aan Belgische en Europese normen maar deze normen zijn veel te laag en slecht voor de motor. Daarom dat de goedkopere brandstoffen wel voldoen aan de normen maar niet goed zijn voor de motor en veel mensen problemen krijgen met injectoren, leidingen, corrosie, enz...

De mensen die de normen opstellen denken enkel aan het milieu en stellen deze normen op zodat er minst schade wordt gebracht aan het milieu maar om het cru te zeggen geven ze geen reet of je motor er van kapot gaat of niet.

Goedkopere merken kopen zoals al eerder vermeld ook het onderste van de tanken op waar dan het bezinksel en corrosie ligt, dit wordt vaak mee opgezogen en komt dan in je tank terecht. Dit ligt dan wel onderaan in de tank en vormt niet onmiddellijk een gevaar maar als je met een Benzine motor rijdt en je rijdt hem is helemaal leeg wat normaal geen kwaad kan bij een benzine motor zuig je wel het bezinksel en de corrosie mee waarmee je leidingen verstoppen en als dit in je motor terecht komt je motor beschadigd wordt.

Ikzelf tank al jaren Texaco en ben hier zeer tevreden van.
Maar deze zijn sinds onlangs ook wat aan het "foefelen" door 2 soorten diesel aan te bieden "Diesel"en "Diesel XL", dit om klanten te lokken die naar de prijs kijken i.p.v. kwaliteit. Diesel XL is de gewone goede vertrouwelijke diesel die ze sinds jaar en dag aanbieden maar de "gewone diesel" is diesel met additieven die niet zo gezond zijn voor de motor.

Ikzelf heb beide al getankt en merk bij "diesel"toch dat mijn motor minder snel is, slechter loopt en meer geur afgeeft en tank daarom altijd diesel XL ook al moet ik hiervoor 5km verder rijden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/11/2016

Rij met c3 citroen 2007,heb reeds oude frituurolie gebruikt ,gemengd 5 l op volle tank,,,,en gezift wel,,,,,

enige verschil leek dat motor meer gesmeerd draaide,,,,(kan gedacht geweest zijn)
Dus ja,heb zeven jaar met diesel wagens groot en klein,gereden het enige probleem was water in de winter
dat bevroor in de leidingen,,,,,,

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/04/2014

Ik vind dat helemaal niet zo vreemd dat sommige brandstoffen ertoe zouden leiden dat je meer kilometers kan rijden met je wagen.

Tenslotte moet je motor de energie halen uit de brandstof om vooruit te komen. Indien er meer energie uit de brandstof te halen valt is het resultaat dat je minder gas moet geven om te rijden en dan zal je dus ook verder kunnen rijden met éénzelfde hoeveelheid brandstof.

Indien de brandbaarheid hoger ligt (hoger Cetaan/octaan gehalte) , wanneer de verbranding vollediger is of gelijkmatiger, wanneer er minder weerstand optreed in de mechanische wrijvende delen zal dit allemaal bijdragen tot een hoger rendement en dus zal je dan verder rijden met sommige brandstoffen dan met andere.

In werkelijkheid weet ik niet in welke maten van grote we hier spreken. Maar dat er een verschil bestaat tussen brandstoffen lijkt mij wel evident. En niet enkel voor verder te rijden maar ook naar levensduur van je motor. 

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2012

Een jaar geleden overgestapt op DATS 24 voor mijn beide wagens (audi 2009 RS model, BMW 2011 3.0d) - beide wagens hoog vermogen en beiden nu problemen met "stotteren" van de motor - audi reeds 2 verstuivers vervangen maar weer problemen, BMW nog te bekijken - ben overgestapt op esso express en hoop hier minder problemen te hebben. Volgens mij komt prijs verschil aan de pomp wel degelijk ergens vandaan -en ik hoop maar dat Esso meer verstand heeft van brandstoffen (additieven) maken dan Colruyt. Zowieso geld besparing door bij DATS te gaan, heb ik nu reeds 10 x meer terug betaald aan kosten ... en de rekening blijft lopen.
Misschien een tip voor test aankoop om nu eens en voor altijd een grondige test te doen naar de verschillende brandstoffen (grondig = bv ad hoc stalen gedurende langere periode om one-off situaties uit te schakelen, nakijken bij welke motoren dit wel een rol speelt en bij welke niet, en als zoals vroeger alle brandstoffen toch dik in orde zouden zijn voor alle motoren, graag uitleg waar mijn - en anderen - hun niet zo denkbeeldig probleem vandaan komt).

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/10/2012

@Tin11121979 : een maand later en ook hier geen reactie meer ... jammer toch als consumenten elkaar geen klein beetje willen helpen ?

Maar als je enkel je mening wou ventileren hoeft dat natuurlijk niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/08/2012

@Tin11121979 : kan je ons laten weten hoe het uiteindelijk afloopt ? Ikzelf tank ook bij een Esso express station, maar totnogtoe geen problemen gehad. Je hebt gelijk je te verzetten a.d.h.v. je factuur + analyse van de diesel. M.i. kan je op die basis je gelijk halen. Als je lid bent van TestAankoop kan je ze ook beter voor je kar spannen !

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/08/2012

Ik heb afgelopen donderdag ook iets meegemaakt aan een Esso Express pomp. Ik ben namelijk diesel gaan tanken, wat ik altijd doe en na een aantal kilometers gereden te hebben blijkt mijn wagen niet meer te starten. Verdict in de garage het lijkt net of er petroleum in uw tank zit mevrouw. Ik heb contact gehad met Esso en zij nemen geen verantwoordelijkheid hierover terwijl ik mijn tank vol met hun diesel zit. Ik vind dit dus echt niet kunnen en heb dus nu meer dan 1600 euro schade aan mijn wagen doordat de 4 verstuivers moeten vervangen en hopelijk houdt het hier ook bij op. Ik ga dus ook een analyse laten maken van de brandstof die in mijn wagen zat en ik ga deze resultaten samen met mijn factuur doorsturen naar Esso. Je hebt gewoon geen vertrouwen meer in die firma's waar je van denkt dat je goed zit. :(

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/01/2012

een half jaar geleden kreeg ik een folder in de bus, ik zou een cadeautje krijgen bij Shell Express
ter plekke kreeg ik een cadeautje (een prul) en er werd me nog een cadeautje beloofd als ik de 'speciale' diesel zou nemen
oké dan maar, maar de tank maar half vol want die V Power is verdomme duur (extra cadeautje bleek opnieuw een prul)
kort daarna problemen met de vlotter van mijn dieseltank, die gaf een "lege tank" aan
daarna opnieuw de goedkoopste diesel van Shell getankt en geen problemen meer met de vlotter
voor mijn part: raadpleeg www.brandstofprijzen.be/card.php en zoek daar de goedkoopste!
als je de witte merken niet aandurft, er zijn nog genoeg prestigemerken die elkaar beconcurreren!

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/01/2012

Sorry maar ik tank al 5 jaren bij DATS24 en heb nog nooit problemen gehad!
Ik ou me niet kunnen voorstellen dat een serieuze firma als de Colruyt dom genoeg zou zijn om zijn reputatie met zo een domme verkoopsstrategie naar de knoppen te helpen.
Tankkaart heb ik ook al van Texaco , Shell en Avia gehad en ik moet zeggen dat ik geen wezenlijke verschillen merkte aan het rijden en ook niet aan het aantal kilometers maar enkel aan de prijs en dat scheelde soms ettelijke euro's per volle tank.

Met vriendelijke groeten van een uiterst tevreden Dats24 - klant! :)

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/08/2011

Problemen met brandstof DATS 24

1e incident:
Tanken aan het station in Beringen met de brandstoftank nog zeker 1/4e vol. Groot is de verbazing, volgens de pomp zelf 5 liter meer getankt dan de totale inhoud van de Dieseltank van de wagen. De klantendienst zou een onderzoek bevelen van het station en iets laten weten. Nooit meer iets van gehoord.

2e incident:
Sedert enkele maanden rij ik met een nieuwe wagen. Zeer veel problemen met het vermogen. Telkens weer dezelfde vraag: "Ben je zeker van de kwaliteit van uw brandstof". Dan maar eens testen. 3 volle Dieseltanks bij Shell Express en... de problemen met het vermogen van de wagen zijn van de baan. Toeval? Ik denk het niet!

Ligt het probleem bij de kwaliteit van de brandstof, of is het benzinestation onbetrouwbaar???

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/02/2009

Ik rij beroepsmatig 60000km/jaar. Ik heb al verschillende merken getankt.
Degene die beweren dat je met hun brandstof meer kilometers doet hebben je goed beet.
Je denkt dat en je gaat zuiniger rijden, ik heb nog GEEN verschil in verbruik gemerkt.
Wel heb je bij de duurste: bediening, propere pompen en vloer, ruitenwassertje bandenblazer enz...
Maar meer kilometers maak dat de ganzen wijs!

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/11/2008

De vermelding "10S en 50S" staat voor het zwavelgehalte in de brandstof.
Dieselbrandstof zoals je die vind in de pompstations moet voldoen aan de norm EN590.
Deze norm beschrijft alle eisen waaraan de brandstof moet voldoen, zoals minimale smeercapaciteit, en andere (voor details google je best deze norm even).
10S en 50S staat voor 10ppm (parts per million) Zwavel (S=Sulphur), of 50ppm Zwavel.
De verlaging van het zwavelgehalte in dieselbrandstoffen volgens EN590 is relatief recent doorgevoerd en heeft als doel het verbeteren van de emissie oftewel de samenstelling van de uitlaatgassen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/10/2008

hoeveel calorien in steenkool (antraciet.
Hoeveel calorien in stookolie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2008

Marc,
Ik zou het zeer interessant vinden om de verhalen van die consumenten hier met iets meer detail te kunnen lezen.
Bv. hoeveel slachtoffers precies ? Welke schade, welke bedragen, houding van de leverancier, wie deed expertise, hoelang duurde het vooraleer men betaalde, was het steeds aan hetzelfde pompstation, ging het over diesel of benzine, was bv. de diesel verwisseld met benzine in de ondergrondse tank, enz.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/09/2008

Vandaag een collega horen stellen dat meer dan één consument DATS verantwoordelijk heeft gesteld voor het leveren van slechte brandstof, met schade aan de motor tot gevolg. En dat DATS een schadevergoeding uitbetaald heeft (na voorleggen van bewijzen, uiteraard).

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/08/2008

Op de pompen in de tankstations is een gele sticker geplakt met de vermelding 10S ofwel 50S. Is er kwaliteitsverschil? Bij Shell in Korbeek-Lo is de prijsaanduiding op de pomp gelijk.