laatst gewijzigd op: 18/01/2019

kwaliteit van de brandstoffen

Ik tank reeds geruime tijd Diesel van bij de Makro. Mijn garagist zegt dat die brandstof niet zo goed als diesel van merken (vb Shell). Ik geloof hem niet.
Wie heeft er gelijk.

Doe mee

Je vindt onze community leuk en wil graag je ervaring delen? 
Een account aanmaken is zo gebeurd.

Je zal dan hulp kunnen vragen,

Kwaliteitsantwoorden ontvangen,

en op de hoogte blijven van de nieuwigheden

Registreer je gratis

reacties

User name
RIK LINTERMANS
09/03/2006

Gelijk hebt u. Test-Aankoop heeft in het verleden ettelijke malen de kwaliteit van benzine en diesel geanalyseerd en de brandstof van warenhuizen zoals Makro en Cora was steeds onberispelijk.

User name
O.L.VROUWECOLLEGE
03/11/2006

Tweemaal op rij, een eerste maal met mijn Hyundai en nu met een Peugeot 206 moest ik de injector (inspuitstuk) vervangen. Blijkbaar als gevolg van condens (water) in de diesel. Beide malen vroegen de mecaniciens spontaan of ik bij Dats had getankt. Dat kan toch geen toeval meer zijn. Het voordeel dat ik had door bij Dats te tanken is door de dure herstelling volledig in rook opgegaan. Kan ik het risico nog lopen verder te tanken bij Dats, een ezel stoot zich ....
Chris Moens

User name
DE GUSSEM
19/01/2007

Een aantal maanden geleden had ik ook een probleem met de 'verstuivers'. Toen ik mijn wagen verkocht, kreeg ik als info dat er toch verschillen zijn in kwaliteit en dat je niet mag tanken bij de 'mindere' merken. Echter wat de definitie is van de mindere merken, weet ik niet. Bij navraag bij BMW Belux (want nu heb ik net een nieuwe BMW gekocht), blijkt dat er toch problemen zijn tgv mindere kwaliteit van brandstof. Alleen ligt de zaak heel gevoelig volgens de woordvoerder. Dus er is toch iets aan de hand, alleen staat de consument in de kou en kan ik zoals mijnheer hier verder op het forum een factuur ophoesten van duizenden euro's.

User name
DE GUSSEM
19/01/2007

Bij navraag bij DATS blijkt dat ze hun brandstof halen bij Total Fina te Antwerpen. Dus dat van die mindere brandstof bij Colruyt zou ik maar sterk in twijfel nemen omdat ook het volledige wagenpark van de verschillende firma's van Colruyt op DATS rijden.

User name
Christophe
20/01/2007

Ik heb me laten wijsmaken dat de goedkopere merken de onderste lagen van transporten opkopen. Eventuele vervuiling zakt naar beneden, ergo kans op vervuiling. Vooral met injectie motoren geeft dit problemen.

User name
Stefan
21/01/2007

Ik heb me laten vertellen dat tegenwoordig die nieuwe motoren zeer gevoelig zijn voor de minste vervuiling in de brandstof...

User name
DELBAERE
23/01/2007

Hallo, ik tank al altijd geweest bij Dats24, nog nooit problemen mee gehad, ik heb ze al enkele keren zien de tank vullen en het zijn camions van Q8 en van Shell die komen om de tanken van Dats te vullen. Alleen kunnen ze die goedkoper aanbieden dan bij Q8. Je betaald voor het merk niet voor de kwaliteit.

User name
Artliner
27/01/2007

Toen mijn moeder altijd met haar toyota starlet tankte bij de makro naast ons huis. En dit verschillende jaren, kon het gebeuren dat ze stil viel bij het vertrekken aan een licht in de winter. Waarom zijn we zeker van de mindere kwaliteit van de Makro? Toen een garagist ooit naar het dop keek van de tank vroeg hij of we bij Makro of JET tankten omdat alles zo geoccideerd was. Hij vroeg ook of de auto nooit niet stilviel bij het vertrekken aan de lichten in de winter. BINGO. Die garagist kende er iets van. Sindsdien altijd getankt bij shell en nooit meer stilgevallen.
PS: Mijn ex "Anno 2000" haar familie werkte bij Jet en een ding wisten ze zeker. Ze zouden nooit tanken bij JET omwille van de kwaliteit. Misschien is dit ondertussen beter dan vroeger?

User name
Christophe
11/02/2007

Hmm, Jet was voorheen Seca en als ik me niet vergis ontvingen ze ooit (iets meer dan 10jaar geleden) een soort onderscheiding voor het milieuvriendelijkste verwerkingsproces van boring tot pomp.

User name
MEYSMAN
04/03/2007

Ik heb net een nieuwe C5 Break gekocht met een 1,6 HDI diesel motor. De verkoper heeft mij op het hart gedrukt dat ik absoluut geen diesel mag tanken bij de Makro omdat deze nieuwere diesel motoren geen mindere kwaliteit van diesel kunnen verdragen.
Wat is hier van aan??

User name
MAES
05/06/2007

Bestaat er in Belgie niet zoiets als een kwaliteitsnorm voor diesel? Maw moet diesel dan niet voldoen aan bepaalse normen, alvorens hij in de handel mag gebracht worden.

User name
WILMOT KEVIN
01/03/2008

Voor mij lijkt het allemaal zeer duidelijk :

- Test-Aankoop teste in het verleden al de kwaliteit van de "goedkope" benzine en diesel en kwam tot het besluit : allemaal even betrouwbaar.
- Er bestaat inderdaad zoiets als een kwaliteitsnorm waar de diesel moet aan voldoen voor hij op de markt komt.
- Het prijsverschil tussen de verschillende merken ligt volgens mijn bescheiden mening aan het al dan niet aanbieden van extra service : bandenspanning, pompbediende, shop, spaarkaarten en -acties, en uiteraard zal je de naambekendheid ook wel ergens betalen.

Betreffende de autoverkopers die zeggen dat je niet mag gaan tanken bij "goedkope" merken is volgens mij gewoon een kwestie van commerciële afspraken en partnrership. Citroën heeft bv TOTAL als partner. Het lijkt voor mij HEEL logisch dat de verkopers van Citroën TOTAL aanraden en niet de Makro.

Tot slot wou ik reageren op het GOEDKOPE excuus dat sommige garagisten gebruiken om hun onkunde of onbetrouwbaarheid te verdoezelen onder het motto ; "Da komt door de benzine van de Makro é Madam..." :)

Groeten

Kevin

User name
VAN VLAENDEREN DIRK
06/04/2008

als autotechnieker denk ik dat ik mag stellen dat ik een beetje vertrouwt ben met de materie. Geloof me als ik zeg dat er inderdaad een verschil is tussen de brandstoffen, ik heb het vooral over diesel. "Oudere" motoren zullen effectief minder problemen hebben met lagere kwaliteit maar bij nieuwe motoren is het opletten. Als je weet dat bij oudere motoren de gemiddelde inspuitdruk 125 bar en en bij nieuwe motoren 1500 bar dan kun je je voorstellen dat een kleine onreinheid in de brandstof bij moderne motoren een ramp is aangezien de toleranties veel en veel kleiner zijn in de pompen en verstuivers. Het is bij wijze van spreken een stuk steen dat je er door probeert te duwen met alle problemen van dien (hoge kosten!).
Ik zal nooit bij "goedkopere" merken tanken met een recente diesel motor, de rekening zou je wel eens zwaar kunnen vallen...

User name
DE GRUYTER GEORGES
07/04/2008

@Frans Lammens
"...maar ja dat is een serieuze test..." : u zegt zelf dat u niet weet wat en hoe men getest heeft, hoe kan u dan beoordelen of het al dan niet een serieuze test is ?
"... over het algemeen kan men stellen dat sommige duurdere brandstoffen beter zijn voor de levenduur van de motor..." : op welke onderzoeken baseert u zich om die uitspraak te doen ?

User name
Wim
08/04/2008

volgens mij moet er wel een verschil zijn in de brandstoffen, wat de invoerders er ook van zeggen...
tijdje geleden waren er toch problemen ook met toyota als ze tanken bij een bepaald merk?

User name
VAN ASSCHE MARC
16/05/2008

Ooit heb ik me laten vertellen dat er een kwaliteitsverschil is in bezine naargelang die komt van een volle terminal, of van een bijna lege terminal, waar de bodembenzine niet meer zo 'zuiver' zou zijn.

Fantasietje ow werkelijkheid ?

User name
MR
17/05/2008

Als we samen even brainstormen over alle slogans die je kan bedenken om je dure merk beter te verkopen, kom je vanzelf op een aantal vage, veelbelovende argumenten, die nét geen leugens zijn.

De technische argumenten pro merkbrandstoffen zijn dus niet meer dan excuses om meer te kunnen aanrekenen.

Zolang mijn auto's 200000 km rijden zonder schade aan het brandstofsysteem of de motor zie ik niet in waarom TA geld zou moeten steken in een duur onderzoek.

Dat shell esso bp en anderen dan naar buiten komen met feiten die hun claims onderbouwen ! Dat ze het niet doen, doet vermoeden dat de "voordelen" niet te bewijzen zijn ?

User name
DE GRUYTER GEORGES
28/05/2008

Ben toevallig op een rapport gestoten van TNO (Delft), die in opdracht van BP hun brandstof BP Ultimate onderzocht hebben naar het effect op de zuiverheid van de motor. Hun conclusie is dat de brandstof inderdaad een effect heeft. Wat dan de rendementsverbering zou zijn werd niet onderzocht. Het rapport kan je gratis downloaden op de site van TNO, mits vooraf te registreren.

User name
JACQUES BILLIET
25/08/2008

Recentelijk heb ik ingeschreven op de nieuwsbrief van brandstofprijzen.be; en zo kwam ik als goedkoopste station voor diesel bij een Shell station in de regio terecht. Bij aankomst zag ik inderdaad de heel scherpe prijs voor diesel geafficheerd, maar aan de pomp zag ik ineens dat ze 2 soorten diesel aanbieden: diesel en diesel extra.
De diesel was die beste prijs van de regio, maar wat zij dan diesel extra noemen stond aan de maximum wettelijke prijs.
Er zou dus logischerwijze toch een verschil in kwaliteit van de diesel moeten zitten of is dit dan enkel voor de show. Zou men die putten met dezelfde brandstof durven vullen om ze als twee verschillende kwaliteiten te verkopen?
Indien er inderdaad twee verschillende kwaliteiten diesel op de markt zijn, hoe weten we dan bij de merken die maar 1 soort aanbieden wat we eigenlijk krijgen?

User name
JALON HENRY
28/08/2008

Op de pompen in de tankstations is een gele sticker geplakt met de vermelding 10S ofwel 50S. Is er kwaliteitsverschil? Bij Shell in Korbeek-Lo is de prijsaanduiding op de pomp gelijk.

User name
Marc
12/09/2008

Vandaag een collega horen stellen dat meer dan één consument DATS verantwoordelijk heeft gesteld voor het leveren van slechte brandstof, met schade aan de motor tot gevolg. En dat DATS een schadevergoeding uitbetaald heeft (na voorleggen van bewijzen, uiteraard).

User name
MR
13/09/2008

Marc,
Ik zou het zeer interessant vinden om de verhalen van die consumenten hier met iets meer detail te kunnen lezen.
Bv. hoeveel slachtoffers precies ? Welke schade, welke bedragen, houding van de leverancier, wie deed expertise, hoelang duurde het vooraleer men betaalde, was het steeds aan hetzelfde pompstation, ging het over diesel of benzine, was bv. de diesel verwisseld met benzine in de ondergrondse tank, enz.

User name
VRANCKEN RENE
27/10/2008

hoeveel calorien in steenkool (antraciet.
Hoeveel calorien in stookolie.

User name
BLOKKEN STEVEN
21/11/2008

De vermelding "10S en 50S" staat voor het zwavelgehalte in de brandstof.
Dieselbrandstof zoals je die vind in de pompstations moet voldoen aan de norm EN590.
Deze norm beschrijft alle eisen waaraan de brandstof moet voldoen, zoals minimale smeercapaciteit, en andere (voor details google je best deze norm even).
10S en 50S staat voor 10ppm (parts per million) Zwavel (S=Sulphur), of 50ppm Zwavel.
De verlaging van het zwavelgehalte in dieselbrandstoffen volgens EN590 is relatief recent doorgevoerd en heeft als doel het verbeteren van de emissie oftewel de samenstelling van de uitlaatgassen.

User name
Rik
03/02/2009

Ik rij beroepsmatig 60000km/jaar. Ik heb al verschillende merken getankt.
Degene die beweren dat je met hun brandstof meer kilometers doet hebben je goed beet.
Je denkt dat en je gaat zuiniger rijden, ik heb nog GEEN verschil in verbruik gemerkt.
Wel heb je bij de duurste: bediening, propere pompen en vloer, ruitenwassertje bandenblazer enz...
Maar meer kilometers maak dat de ganzen wijs!

User name
mikos
14/08/2011

Problemen met brandstof DATS 24

1e incident:
Tanken aan het station in Beringen met de brandstoftank nog zeker 1/4e vol. Groot is de verbazing, volgens de pomp zelf 5 liter meer getankt dan de totale inhoud van de Dieseltank van de wagen. De klantendienst zou een onderzoek bevelen van het station en iets laten weten. Nooit meer iets van gehoord.

2e incident:
Sedert enkele maanden rij ik met een nieuwe wagen. Zeer veel problemen met het vermogen. Telkens weer dezelfde vraag: "Ben je zeker van de kwaliteit van uw brandstof". Dan maar eens testen. 3 volle Dieseltanks bij Shell Express en... de problemen met het vermogen van de wagen zijn van de baan. Toeval? Ik denk het niet!

Ligt het probleem bij de kwaliteit van de brandstof, of is het benzinestation onbetrouwbaar???

User name
paja1505
04/01/2012

Sorry maar ik tank al 5 jaren bij DATS24 en heb nog nooit problemen gehad!
Ik ou me niet kunnen voorstellen dat een serieuze firma als de Colruyt dom genoeg zou zijn om zijn reputatie met zo een domme verkoopsstrategie naar de knoppen te helpen.
Tankkaart heb ik ook al van Texaco , Shell en Avia gehad en ik moet zeggen dat ik geen wezenlijke verschillen merkte aan het rijden en ook niet aan het aantal kilometers maar enkel aan de prijs en dat scheelde soms ettelijke euro's per volle tank.

Met vriendelijke groeten van een uiterst tevreden Dats24 - klant! :)

User name
MarcX
05/01/2012

een half jaar geleden kreeg ik een folder in de bus, ik zou een cadeautje krijgen bij Shell Express
ter plekke kreeg ik een cadeautje (een prul) en er werd me nog een cadeautje beloofd als ik de 'speciale' diesel zou nemen
oké dan maar, maar de tank maar half vol want die V Power is verdomme duur (extra cadeautje bleek opnieuw een prul)
kort daarna problemen met de vlotter van mijn dieseltank, die gaf een "lege tank" aan
daarna opnieuw de goedkoopste diesel van Shell getankt en geen problemen meer met de vlotter
voor mijn part: raadpleeg www.brandstofprijzen.be/card.php en zoek daar de goedkoopste!
als je de witte merken niet aandurft, er zijn nog genoeg prestigemerken die elkaar beconcurreren!

User name
Tin11121979
22/08/2012

Ik heb afgelopen donderdag ook iets meegemaakt aan een Esso Express pomp. Ik ben namelijk diesel gaan tanken, wat ik altijd doe en na een aantal kilometers gereden te hebben blijkt mijn wagen niet meer te starten. Verdict in de garage het lijkt net of er petroleum in uw tank zit mevrouw. Ik heb contact gehad met Esso en zij nemen geen verantwoordelijkheid hierover terwijl ik mijn tank vol met hun diesel zit. Ik vind dit dus echt niet kunnen en heb dus nu meer dan 1600 euro schade aan mijn wagen doordat de 4 verstuivers moeten vervangen en hopelijk houdt het hier ook bij op. Ik ga dus ook een analyse laten maken van de brandstof die in mijn wagen zat en ik ga deze resultaten samen met mijn factuur doorsturen naar Esso. Je hebt gewoon geen vertrouwen meer in die firma's waar je van denkt dat je goed zit. :(

User name
GuidoVG
22/08/2012

@Tin11121979 : kan je ons laten weten hoe het uiteindelijk afloopt ? Ikzelf tank ook bij een Esso express station, maar totnogtoe geen problemen gehad. Je hebt gelijk je te verzetten a.d.h.v. je factuur + analyse van de diesel. M.i. kan je op die basis je gelijk halen. Als je lid bent van TestAankoop kan je ze ook beter voor je kar spannen !

User name
GuidoVG
03/10/2012

@Tin11121979 : een maand later en ook hier geen reactie meer ... jammer toch als consumenten elkaar geen klein beetje willen helpen ?

Maar als je enkel je mening wou ventileren hoeft dat natuurlijk niet.

User name
wdefrenn
23/12/2012

Een jaar geleden overgestapt op DATS 24 voor mijn beide wagens (audi 2009 RS model, BMW 2011 3.0d) - beide wagens hoog vermogen en beiden nu problemen met "stotteren" van de motor - audi reeds 2 verstuivers vervangen maar weer problemen, BMW nog te bekijken - ben overgestapt op esso express en hoop hier minder problemen te hebben. Volgens mij komt prijs verschil aan de pomp wel degelijk ergens vandaan -en ik hoop maar dat Esso meer verstand heeft van brandstoffen (additieven) maken dan Colruyt. Zowieso geld besparing door bij DATS te gaan, heb ik nu reeds 10 x meer terug betaald aan kosten ... en de rekening blijft lopen.
Misschien een tip voor test aankoop om nu eens en voor altijd een grondige test te doen naar de verschillende brandstoffen (grondig = bv ad hoc stalen gedurende langere periode om one-off situaties uit te schakelen, nakijken bij welke motoren dit wel een rol speelt en bij welke niet, en als zoals vroeger alle brandstoffen toch dik in orde zouden zijn voor alle motoren, graag uitleg waar mijn - en anderen - hun niet zo denkbeeldig probleem vandaan komt).

User name
Crossroaded
22/04/2014

Ik vind dat helemaal niet zo vreemd dat sommige brandstoffen ertoe zouden leiden dat je meer kilometers kan rijden met je wagen.

Tenslotte moet je motor de energie halen uit de brandstof om vooruit te komen. Indien er meer energie uit de brandstof te halen valt is het resultaat dat je minder gas moet geven om te rijden en dan zal je dus ook verder kunnen rijden met éénzelfde hoeveelheid brandstof.

Indien de brandbaarheid hoger ligt (hoger Cetaan/octaan gehalte) , wanneer de verbranding vollediger is of gelijkmatiger, wanneer er minder weerstand optreed in de mechanische wrijvende delen zal dit allemaal bijdragen tot een hoger rendement en dus zal je dan verder rijden met sommige brandstoffen dan met andere.

In werkelijkheid weet ik niet in welke maten van grote we hier spreken. Maar dat er een verschil bestaat tussen brandstoffen lijkt mij wel evident. En niet enkel voor verder te rijden maar ook naar levensduur van je motor. 

User name
gbaumbe
14/11/2016

Rij met c3 citroen 2007,heb reeds oude frituurolie gebruikt ,gemengd 5 l op volle tank,,,,en gezift wel,,,,,

enige verschil leek dat motor meer gesmeerd draaide,,,,(kan gedacht geweest zijn)
Dus ja,heb zeven jaar met diesel wagens groot en klein,gereden het enige probleem was water in de winter
dat bevroor in de leidingen,,,,,,

User name
stevens.joeri
05/04/2017

De brandstoffen die aangeboden worden in België of Europa voldoen dan misschien wel aan Belgische en Europese normen maar deze normen zijn veel te laag en slecht voor de motor. Daarom dat de goedkopere brandstoffen wel voldoen aan de normen maar niet goed zijn voor de motor en veel mensen problemen krijgen met injectoren, leidingen, corrosie, enz...

De mensen die de normen opstellen denken enkel aan het milieu en stellen deze normen op zodat er minst schade wordt gebracht aan het milieu maar om het cru te zeggen geven ze geen reet of je motor er van kapot gaat of niet.

Goedkopere merken kopen zoals al eerder vermeld ook het onderste van de tanken op waar dan het bezinksel en corrosie ligt, dit wordt vaak mee opgezogen en komt dan in je tank terecht. Dit ligt dan wel onderaan in de tank en vormt niet onmiddellijk een gevaar maar als je met een Benzine motor rijdt en je rijdt hem is helemaal leeg wat normaal geen kwaad kan bij een benzine motor zuig je wel het bezinksel en de corrosie mee waarmee je leidingen verstoppen en als dit in je motor terecht komt je motor beschadigd wordt.

Ikzelf tank al jaren Texaco en ben hier zeer tevreden van.
Maar deze zijn sinds onlangs ook wat aan het "foefelen" door 2 soorten diesel aan te bieden "Diesel"en "Diesel XL", dit om klanten te lokken die naar de prijs kijken i.p.v. kwaliteit. Diesel XL is de gewone goede vertrouwelijke diesel die ze sinds jaar en dag aanbieden maar de "gewone diesel" is diesel met additieven die niet zo gezond zijn voor de motor.

Ikzelf heb beide al getankt en merk bij "diesel"toch dat mijn motor minder snel is, slechter loopt en meer geur afgeeft en tank daarom altijd diesel XL ook al moet ik hiervoor 5km verder rijden.

User name
JOSEPH MICHIELS
18/01/2019

brandstof kan wel eens wat vervuild zijn als deze pas is bijgevuld in het pompstation , en daar dient dan de brandstoffilter voor in je auto .
U garagist kan dit goedkoop vervangen als deze verstopt is !!(hij kan ook zeggen dat er dure stukken vervangen zijn?)