laatst gewijzigd op: 21/05/2021

Coronavirus en je financiën

De lockdown weegt ook zwaar door op onze inkomstenbronnen. Werkloosheid, hypothecaire lening, investeringen, financiële verliezen, verzekeringen … Hoe ga je daar allemaal mee om?

Stel hier al je vragen of deel je ervaringen omtrent je financiën in tijden van het coronavirus.

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

74 reacties

sorteer op :
zie vorige reacties

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Dag Mevrouw, dag Mijnheer,
Ik rijd al sinds half maart niet meer met de wagen. Ik heb Argenta gevraagd om iets te doen . Hun antwoord : Als je een teruggave op je premie wilt, moet je de nummerplaat binnengeven.

Ik ben al meer dan 30 jaar klant bij BNP paribas Fortis : premium pack. Een instantbetaling kan nog steeds niet. Verleden week donderdag schreef ik 250 euro over naar mijn girorekening bij Argenta. Dit bedrag stond pas op dinsdagmorgen 19 maart op mijn rekening. Dat is dan de bank voor een wereld in verandering. Ze houden wel elke maand 7.03 euro van mijn rekening.

Met dank voor uw bereidwillig oor.
A. Van Der Taelen

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Ben verzekerd bij Argenta, volledige omnium.verblijf nu voor de vierde maand in het ziekenhuis. Mijn wagen wordt dus 4 maanden niet gebruikt. Bij contact bij Argenta was het antwoord: dan moet gij uw nummerplaat terug inleveren en wordt de verzekering onderbroken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/05/2020
, Gereageerd:

Het is maar normaal dat de verzekeringen op 'safe' spelen. Maar zou het niet simpelder zijn om de nummerplaat tijdelijk te parkeren bij de verzekeringsmaatschappij zelve in dit geval?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2020

Wat als je tijdens het uitstel van je woninglening toch naar 25000€ spaargeld gaat? Kan dat uitstel dan door de bank dan geannuleerd worden? Of blijft het uitstel sowieso gelden tot 31/10?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2020
, Gereageerd:

Normaal gezien wordt naar de toestand van je spaargelden in februari gekeken. Als, op dat moment, het bedrag boven de 25000 EUR was, is er geen uitstel van betaling voor je woninglening mogelijk. Voor verder advies kan je als abonnee gerust de permanentie van onze financiële dienst contacteren op het nummer : 02--542.33.44. 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2020

Heb mijn aanvraag gedaan begin april . Mijn bank vraagt me elke week weer nieuwe formulieren in te vullen en door te sturen .Nu zijn we een maand verder en mijn leningen gaan weer van mijn rekening . Schandalig dit is hun opgedrongen door de overheid dus stellen ze het zo lang mogelijk uit .

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2020
, Gereageerd:

Dag Erik, ik wil je even meegeven dat het niet normaal is dat het zo lang duurt. Ik raad je dan ook aan om aan je bank te vragen welke de redenen zijn waarom het zo lang duurt (waarom ze talmen) om je een antwoord te geven. Eventueel kan je overwegen om een klacht in te dienen als het antwoord niet van bevredigende aard zou zijn. 

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/05/2020

Ik heb spaarcenten maar dat is voor mij ouder dag zoals ieder sparige mens dat gedaan heeft, maar kan de regering aan mij spaarcenten omdat ze nu tekort komen. Is dat waar dat het gestemd geweest is verleden jaar en mogen ze geld nemen v.d. mensen van hen rekening zonder hun medeweten. Ik heb ook gehoor dat de Biconit zou in de toekomst zal zijn. Wat houd dat in weer in?
Vriendelijk groenten
C.Degraeve

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2020
, Gereageerd:

Wij hebben geen weet van een wet die daarover zou gestemd zijn. De overheid kan dus niet aan jouw spaarcenten komen. Wat Biconit betreft zouden we graag van jou vernemen waar deze informatie vandaan komt ? Gaat dit misschien over een of andere cryptomunt, al dan niet frauduleus van opzet ? 

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/04/2020

beste,
aan 100.000 euro gewaarborgd spaargeld heb je niet veel als er 'n devaluatie komt: wat zijn de vooruitzichten daarover ?
mvg
Pol

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/04/2020
, Gereageerd:

Een devaluatie is een waardevermindering van een munt ten opzichte van de waarde van een andere munt. Een devaluatie van de Euro is dan ook alleen maar belangrijk als je een belangrijk deel van je vermogen in niet euro-munten of buiten geografisch Europa bezit (vastgoed in landen waar de Euro niet als primaire munt wordt gebruikt). 

Als je leefwereld en financiële wereld zich dus afspelen in landen waar de Euro de primaire munt is, komt devaluatie ook helemaal niet aan bod. Uw 100.000 euro blijft 100.000 euro. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2020
, Gereageerd:

Als je inflatie vergeet tenminste.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/04/2020
, Gereageerd:

Goud of dollars kopen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2020

wat te doen als je in ziekteverlof bent.
mijn rekeningen moeten ook betaald worden .daar spreekt niemand over.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2020
, Gereageerd:

Dag Ivan, als je met ziekteverlof bent zou het kunnen dat je geen aanspraak kunt maken op uitstel van betaling van een woninglening. Zo'n uitstel is namelijk enkel van toepassing voor diegene van wie de inkomsten daalden wegens de Coronacrisis. Als je wil weten of dit ook voor jouw specifiek geval zo is en wat je allemaal kan ondernemen, kan je als abonnee gerust de permanentie van onze financiële dienst contacteren via het nummer 02-542.33.44. 

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2020

Als ik eerlijk mag zijn, wetende uit een vorige situatie. Dat het mij beter lijkt liever iets minder voor ons zelf. Maar alles betalingen inorde. Indien iem. Toch financieel het even niet ziet zitten. Wacht niet tot het te laat is maar ga onmiddelijk om hulp vragen. Of tijdelijke bemiddeling. Dat lijkt mij de beste oplossing om zo min mogelijk schulden te bekomen. Tenslotte we weten in België is niets voor niets. Zelfs test aankoop niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/12/2020
, Gereageerd:

Juist. En bij wie of wat moet dat gebeuren ? Zou reuze handig zijn als je dat vermelden zou.

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2020

Ik veronderstel dat vele mensen nu in de problemen gekomen zijn doordat hun consumentenkrediet in het gedrang komt. Is daar al aan gedacht om dit tijdelijk allemaal te bevriezen. Ik denk bv aan de mensen die bij Plopsaland seizoensarbeid verrichten en die plotseling allemaal afgedankt worden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/04/2020
, Gereageerd:

We zijn dit inderdaad aan het bepleiten maar voorlopig is er nog niets voorzien mbt het consumentenkrediet. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2020
, Gereageerd:

Heb allemaal al gevraagd bij betrokken instanties maar die weten van niks of zeggen zeer weinig.

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2020

Hebben net van onze bank vernomen dat alles op hold staat en dat de leningen in April gewoon moeten betaald worden. Er moet eerst een ministerieel besluit komen alvorens uitstel te kunnen verlenen. Uitstel is ten vroegste voor mei

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2020
, Gereageerd:

Voor veel banken was het inderdaad zeer kort dag om alles binnen het kersverse wettelijke kader te regelen voor dat de boekingen van de aflossingen van de woningkredieten werden uitgevoerd. Door dit heel strikte tijdskader is het voor verschillende banken dan ook niet meer mogelijk geweest om de aflossingen voor de maand mei tegen te houden. 

Waar je wel dient rekening mee te houden is dat de maximale einddatum van de regeling tot uitstel van betaling hoedanook beperkt blijft, namelijk tot september 2020, ongeacht of er nog in de maand mei werd betaald of niet. 

Je kan dus niet zomaar de aflossing van de maand april terugvragen. Daar gaan banken meer dan zeker geen gevolg aan geven. Het is immers een boekhoudkundig huzarenstukje met wezenlijke contractuele, wettelijke gevolgen. De bank KAN, maar moet geen gevolg geven aan dergelijk verzoek. 

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2020

Mij is altijd gezegd dat je best 6 maal je maandinkomen opzij hebt staan om onverwachte tegenslagen aan te kunnen. Spijtig genoeg kunnen veel gezinnen dit niet omdat er belangrijker zaken zijn (vakantie, een nieuw Iphone van slechts 899 euro, een duur internetabonnement enz.) Als een aantal gezinnen nu al in de prolemen zit, wat doen zij dan als hun wasmachine of droogkast stuk gaat. Een nieuwe kopen op afbetaling? Wat raad Test-aankoop aan als reserve?

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/04/2020
, Gereageerd:

Ook al staat de rente op spaarrekeningen laag, toch is het verstandig om genoeg spaargeld aan te houden als financiële buffer. Hoeveel hangt onder meer af van je gezinssituatie, jouw inkomen en je vaste lasten. Heb je een eigen huis? Dan is een hogere buffer nodig dan wanneer je in een huurhuis woont. En hebt je een auto die je bij een financiële tegenvaller niet weg wil doen, dan is het bedrag van de buffer ook weer wat hoger.

Wanneer je als al dan niet getrouwd koppel door het leven gaat, ben je met twee om een spaarpot te vullen. Dan kan je dus in principe een grotere geldreserve aanleggen. Je kosten worden bovendien door twee gedeeld, terwijl een alleenstaande ze volledig moet dragen. Zowel verwachte als onverwachte uitgaven wegen daarom iets minder hard door dan voor een vrijgezel. 

Wil je dus ook genoeg achter de hand hebben voor eventuele grotere kosten aan uw auto of aan uw huis, dan is het verstandig om meer te sparen.  Contacteer gerust onze financiële experten voor een gepersonaliseerd advies op het nummer 02/542.33.51 (elke werkdag van 9u tot 16u). ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2020

ik ken iemand die op de zwarte lijst staat maar een (te)hoge woonlening heeft. Zou er ondanks deze geen nieuw her krediet mogelijk zijn die niet zo zwaar doorweegt

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/04/2020
, Gereageerd:

Als je op de zwarte lijst staat en geen onroerende eigendom hebt (zoals een eigen huis of een stuk grond), kan je nog steeds een lening aanvragen. De kans is wel bijzonder klein dat je die zal krijgen. Dit geldt overigens voor alle vormen van leningen. De kredietgever is wettelijk verplicht de zwarte lijst te consulteren vooraleer die een krediet verstrekt. De openstaande schulden moet je uiteraard nog wel terugbetalen aan de kredietgever.  

Omdat er geen details van de huidige lening worden meegedeeld (looptijd, rentevoet, openstaand kapitaal, marktwaarde pand,…..) is het voor onze diensten niet mogelijk te bepalen of er voordeligere woningkredieten beschikbaar zijn. Hiervoor kan je hen gerust contacteren op het nummer 02/542.33.44 (elke werkdag van 9u tot 16u). ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2020

Louis Meuleman
Ik begrijp niet goed dat veel mensen nu al klagen dat ze hun rekeningen niet kunnen betalen door de corona crisis ze zijn pas sinds drie weken tijdelijk werkloos wat moeten de mensen dan zeggen die in een bedrijf in moeilijkheden al maanden vier weken stempelen en dan een week werken en geen kwijtschelding van energie factuur krijgen of uitstel van rekeningen

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/05/2020
, Gereageerd:

Beste Louis,
Integendeel, ik begrijp dat heel goed en dat hebben we alleen te danken aan de consumptiemaatschappij waar velen onder ons niet aan kunnen weerstaan. Hoe moeilijk het soms ook gaat voor velen, het wordt ons in de schoot geworpen en de verleiding is veel te groot. Daarboven op is de maatschappelijke financiële druk (belastingen, taksen, energie, water enz...) zodanig groot dat het voor de meesten onder ons moeilijk is om een buffer op te bouwen. Er gaat geen dag van de maand voorbij of er zit een factuur in je bus. Waar wij nu duidelijk op gewezen worden door deze pandemie is, dat wij de *** naar de *** moeten zetten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2020
, Gereageerd:

Weet niks over een bedrijf in moeilijkheden, alleen dat ze allemaal machtigingen trachten te krijgen en niet altijd op een zuivere manier. Weet niet wat er aan de hand is en niemand maakt het duidelijk in gewone taal, alleen verklaringen en voorwaarden. Zou graag eens een echt persoon spreken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/04/2020
, Gereageerd:

Dag Jurgen, als je vragen hebt kan je gerust onze advocaten bellen via het gratis nummer 080039808 (code JA05), ze zullen je graag verder helpen ! ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/03/2020

Mijn partner zit in een risicogroep vanwege zijn gezondheid en is daarom door de dokter “thuis geschreven”. Hopelijk komt dit ook in aanmerking voor het uitstel want via het ziekenfonds is je uitkering lager dan stempelgeld en heb je geen recht op het voordeel dat wordt toegekend voor gas en elektriciteit.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2020
, Gereageerd:

Dag Lies, we vrezen dat je misschien geen toegang zou kunnen hebben tot uitstel van betalingen. Het uitstel is namelijk geldig voor diegene waarvan de inkomsten wegens de Covid-19 toestand daalde. Als je wil weten of dit werkelijk ook zo voor jou het geval is, kan je als abonnee gerust onze financiële permanentie contacteren via het nummer 02-542.33.44. 

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/07/2020
, Gereageerd:

Beste An,

We hebben het uitstel gekregen.

Vriendelijke groeten
Lies

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020
, Gereageerd:

Dag Lies, fijn om dit te vernemen ! Bedankt voor de feedback ! Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/03/2020

Onze bank deelde mee dat ze dit niet kunnen doen omdat de wet dit niet toelaat. Niet voor particulieren, bedrijven of zelfstandigen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/03/2020

Onze bank deelde mee dat ze dit niet kunnen doen omdat de wet dit niet toelaat. Niet voor particulieren , bedrijven of zelfstandigen. Deze maatregel is opgeroepen maar niet uit gewerkt.

Met vriendelijke groeten,
Riva

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/04/2020
, Gereageerd:

Dag Niki, over welke bank heb je het precies ?  En gaat het over het uitstel tot betaling van een hypothecaire lening ? Laat het ons gerust weten ! ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/06/2020
, Gereageerd:

Werd dit wetsvoorstel reeds goedgekeurd door regering?

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020
, Gereageerd:

Hallo Mireille, er is inderdaad een wetsvoorstel goedgekeurd die uitstel tot betaling mogelijk maakt. Je kan ons hiervoor gerust contacteren via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u) voor meer inlichtingen hieromtrent. We helpen je graag verder ! Mvg, ^An