laatst gewijzigd op: 07/01/2020

Contante betalingen worden afgerond naar 0 of 5 cent

Vanaf 1 december moeten handelaars contante betalingen afronden naar het dichtste veelvoud van 5 cent. Het einde van de muntjes van 1 en 2 cent komt dichterbij.

De regel voor contante betalingen in de winkel luidt als volgt : https://www.test-aankoop.be/geld/betalen/nieuws/afronding-5-cent

Heb je nog veel rosse centjes op zak? Wat zal je ermee doen? 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Winkelen van onze community Familie & vrije tijd .

reacties

User name
28/11/2019
JOZEF DESSEYN

Deze week er opgelet hoe de winkeliers de afronding doen , bij de marktkramers gebeurd iedere afronding naar boven ( vb. € 25,12 is € 25,15 ) . Na opmerking hierover zegt de verkoper dat dit zo ingesteld is in hun programma voor betaling , in dit geval payconiq .
De zelfde uitleg bij de lokale beenhouwer .

User name Moderator
07/01/2020
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

Bedankt om dat even te signaleren, dat is natuurlijk niet correct. Als je zoiets tegenkomt in een zaak en men wil het niet veranderen kan je er een klacht voor indienen bij de FOD Economie via hun meldpunt: meldpunt.belgie.be/.../welkom ^Bertrand

User name
05/12/2019
JEAN VERMEULEN

Maandag ll. (02/12) zijn we naar Delhaize geweest en onze muntjes van 1 en 2 werden geweigerd...

User name Moderator
12/12/2019
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

Goed dat je dit even vermeldt! We hebben een soortgelijke getuigenis gekregen via Twitter over één bepaald filiaal waar dat het geval was. Delhaize reageerde toen dat ze dit gingen bespreken met de filiaalhouder in kwestie, want die muntjes mogen inderdaad NIET geweigerd worden!

User name
06/12/2019
MIEKE CEUSTERS

Ik dacht dat een deel van de regel was om klanten over te halen meer met bankcontact te betalen. Als je dan een afronding naar boven kan vermijden bijvoorbeeld. Bij Standaard boekhandel staat het programma zo ingesteld dat de afrondingen altijd gebeuren of je nu contant of met kaart betaald. Dat vind ik niet correct, betalen met kaart zou dan een voordeel mogen zijn. Het gaat immers om de fysieke muntjes in je geldbeugel. Hun uitleg was dat dat niet eerlijk is tegenover de persoon die contant betaald. Ook daar ben ik niet mee eens. Je weet dat dat de regel als je nu contant betaald.

User name Moderator
12/12/2019
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

We begrijpen je redenering maar wat zij hier doen is inderdaad perfect legaal. Bedankt voor je getuigenis!

User name
07/12/2019
DE LATTER

Op 6 december jl aankopen gedaan bij buurtwinkel Sma+ch. Ook bij electronische betalingen wordt daar afgerond. De kassierster gaf als uitleg dat dit moest van de leiding. Er was nergens een aankondiging geafficheerd.

User name Moderator
12/12/2019
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

Voor elektronische betalingen kan er inderdaad gekozen worden, jammer dat je geen duidelijke aankondiging daarvan kon vinden want dat is uiteraard wel nodig!

User name
08/12/2019
LINDA IMBRECHTS

In de Delhaize in Neerpelt had ik een kar vol eetwaren op 8/12/2019. Ik had vlees aan 2,08 euro en een schaaltje vlees aan 2,10 euro. De kassierster deed niet de moeite om elk artikel apart in te scannen en scande het artikel van 2,10 euro twee keer. Dit zijn oneerlijke praktijken.

User name Moderator
12/12/2019
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

Dat is inderdaad niet correct, de bedoeling is dat het eindbedrag afgerond wordt en niet elk bedrag apart... Goed dat je dit even onder de aandacht brengt!

User name
11/12/2019
FREDDY PELKMANS

Op 5 december kocht ik een boek bij de standaard boekhandel van € 29,99. Ik betaalde elektronisch en men rekende € 30 aan. Ik werd hierover niet gewaarschuwd.

User name Moderator
12/12/2019
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

Stond het ook niet vermeld in de winkel? Want normaal gezien moet dat dus wel!

User name
14/12/2019
WOUTER VAN KERSCHAVER , Gereageerd:

Wij hebben dezelfde ervaring bij Standaard Boekhandel. Het bedrag werd automatisch afgerond bij elektronische betaling zonder dat dit werd aangekondigd.
Bijkomend krijg je op je klantenkaart maar punten voor het oorspronkelijk te betalen bedrag en niet voor het afgeronde bedrag. Naar onze mening is dit 2x in het voordeel van Standaard Boekhandel en 2x in het nadeel van de klant. Het zou correcter zijn wanneer je voor het afgeronde bedrag de spaarpunten krijgt.

User name Moderator
07/01/2020
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

Ok, bedankt voor de info! Maar het mag dus inderdaad niet als er niks aangekondigd werd... ^Bertrand

User name
17/12/2019
MATTHIEU MACHIELS

Renmans rondt ook af als je elektronisch betaalt. Voor zo ver ik gezien heb, staat dit niet uitdrukkelijk aangeduid in de winkel. Ook op het kassaticket staat het afgeronde bedrag niet vemeld. Het bevordert alleszins het elektronisch betalen niet (zie ook andere reacties)

User name Moderator
07/01/2020
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

Dat begrijpen we...