laatst gewijzigd op: 04/12/2020

Fout in Public Health Passenger Locator Form (PHPL)

Beste,

Het Public Health Passenger Locator Form (hieronder afgekort naar PHPL) verplicht Belgische reizigers om het formulier in te vullen 48 uur voor vertrek van een Europese luchthaven naar België. Het PHPL eist ook dat de zitplaats in het vliegtuig vermeld wordt.

Bij een correct ingevuld en verzonden formulier ontvangt de reiziger een QR-code op zijn Smartphone. Deze code moet hij tonen bij vertrek aan de gate van de vlucht naar België. Indien je die QR-code niet kan tonen KAN je de toegang tot het vliegtuig geweigerd worden (dixit Website Ministerie Buitenlandse zaken).

Tienduizenden mensen hebben wegens annulering door luchtvaarmaatschappijen (Covid-19 reisverbod) een omboeking "gekregen".

Bij omboeking, ook als je op je originele vlucht betaald had voor geselecteerde seats, weigert de maatschappij je nog om op voorhand seats te selecteren. Je zitplaats zal je op de luchthaven aan de Check-in medegedeeld worden. 

Mijn vraag: Hoe kan ik op een correcte manier dit PHPL formulier invullen als ik slechts 1 uur op voorhand mijn zitplaats ken?

Ik heb mijn vraag willen stellen aan de Federale Overheidsdienst Buitenlandse zaken, en hebTWEE keer ZES uur aan een stuk gebeld. Na een intro wordt gevraagd om later terug te bellen, en de lijn wordt verbroken.

Ik heb (tevergeefs) getracht een zinnig antwoord te krijgen van de juridische dienst van test-aankoop, maar verder dan "Vul gewoon een fictieve zitplaats in, die formulieren dienen toch voor niets" kwam ze niet. De advocate die mij te woord stond was zelfs niet op de hoogte van de werking van het PHPL.

Graag een (aanvaardbaar) antwoord.

Dank u

Ongerust.

 

 

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

2 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/12/2020

Om iedereen echt te laten weten wat er echt gebeurt:
Je reist van Spanje naar België. Je zorgt dat je binnen 48 uur op voorhand het Belgische Public Health Passenger Locator Form invult en onmiddellijk krijg je dan een QR-code op je smartphone. Met die QR-code kom je op de luchthaven aan de check-in. De check-in bediende vraagt of je een QR-code hebt. Je laat vluchtig een QR-code zien, en de bediende zegt OK en zet QR-OK op je instapkaart. Ik liet een oude QR-code zien, niemand die iemand van onze vlucht heeft gecontroleerd.
In Brussel aangekomen zou je normaal een corona-sneltest moeten ondergaan als je uit "rood" gebied komt, maar je wandelt gewoon naar buiten, zelfs de douane stond niet op post zoals gebruikelijk. Te weinig pasagiers? of worden ze toch betaald als ze er niet staan?

Alleszins is het hele QR-code gedoe een leeg vat. Niemand controleert iets. Mensen die geen QR-code hebben, kunnen op het vliegtuig tijdens de vlucht nog snel een "form" invullen die door de stewards wordt uitgedeeld en opgehaald. NIEMAND controleert de gegevens, zelfs niet de stoel waarin je gezeten hebt.

Aan de gate staat een personeelslid te schreeuwen tegen passagiers. Ze moeten minstens 1,5 meter afstand houden !!! Daarna mogen ze in het vliegtuig schouder aan schouder zitten.

En zo is er nog meer onzin.

Als je het vliegtuig opstapt dan staat er een steward met een spuitbus "allesreiniger" en wil dat je je handen wast alvorens je naar je zitje gaat.
Niemand kan je daartoe verplichten, maar ze maken er een hele trammelant rond.

Eens in de lucht begint de "verkoop" van eten en drank. Zolang er een drankje voor je staat mag je gezichtsmasker af. Niemand die geen drank voor zich had staan, logisch.

Die drank kan je enkel betalen met bankkaart.
Je bestelt, de steward neemt jou kaart in zijn hand, stopt hem in een draagbare terminal, rekent af en geeft jou kaart terug. Op naar de volgende waar het spel zich herhaalt. Met een door de vorige kaart mogelijk besmette hand wordt de volgende kaart aangenomen en teruggegeven.
Honderd kaarten gaan zo door de handen van de stewards.

Besmettingsgevaar? Nooit van gehoord meneer! Kassa, kassa. Alsof je het geen 2 of 3 uur kan uithouden zonder iets te drinken.

Ik pleit niet om geen masker te dragen, maar men moet dan wel consequent zijn in andere zaken, anders helpt een masker niet.

Veel reisplezier!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

Hallo,

hierbij een update van mijn ervaringen.

Na veel zoeken ben ik op een nummer van Buitenlandse zaken terecht gekomen, en de dame daar wist mij gerust te stellen.

Je kan, als je op de luchthaven met vertrek naar België na de check-in balie (waar je de seats krijgt), en voor de boarding (aan de Gate) genoeg tijd hebt en een laptop of smartphone met Internet-toepassing, het Public Health Passenger Locator Form invullen en onmiddelijk krijg je dan een QR-code op je smartphone. Met die QR-code kan je dan het vliegtuig op (niet te verwarren met een eventuele instapkaart via QR-code. In dat geval heb je 2 QR-codes nodig).

Ik raad aan om al je gegevens (uitgezonderd je seats) op voorhand uit te printen zodat je niet meer al je documenten moet opzoeken.

Wij gaan er dus op vertrouwen dat wij op onze tussenstop (1:00 h) in Wenen genoeg tijd gaan hebben om onze QR-code te verkrijgen.

Ik wil er nog bij vermelden dat de betreffende dame mij verzekerde dat er nog geen mensen geweigerd werden op vluchten omdat ze geen QR-code hadden, maar dat het wettelijk gezien KAN. Bij overboeking van het vliegtuig zal iemand zonder QR-code ook het eerst geweigerd worden.

Met vriendelijke groeten,

Ongerust.