laatst gewijzigd op: 11/06/2020

Pakketreis naar Spanje in juli.

Beste,

Wij hebben een pakketreis geboekt voor 8 personen naar Spanje met vertrek op 11 juli in Eindhoven. Een voorschot voor de reis werd reeds betaald. Nu worden wij verondersteld op 30 mei het volledige bedrag te storten. Kunnen we uitstel van betaling vragen/krigen tot er enige zekerheid omtrent de reis en de omstandigheden zijn. 

We willen namelijk niet op reis als er veel beperkingen zullen zijn op het gebruik van resto, zwembad, spa op het resort en ook de omgeving (strand en winkels) maar beperkt toegankelijk zullen zijn.

Tevens willen we niet het risico lopen bij terugkeer van de reis 14 dagen in quarantaine geplaatst te worden.

Het liefst stellen we de reis uit tot een volledig veilige en "vrije" datum.

Welke stappen kunnen we ondernemen?

Tx

Petra

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

12 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/05/2020

Beste,
Ik heb een soortgelijke vraag. Wij vertrekken 16 juli op vakantie naar Griekenland (pakketreis via sunweb). Nu horen wij ook dat dit land zijn grenzen weer wilt openen. Echter willen wij het risico niet nemen om daar besmet te geraken of op de vliegtuig of noem maar op. Wij zouden deze willen uitstellen naar een andere datum.

Wij hebben alreeds contact opgenomen met Sunweb. Als wij onze reis nu willen annuleren moeten wij 30% van de totale som betalen. Als we wachten en het risico nemen en kan er de mogelijkheid bestaan dat de reis door een negatief besluit toch wordt geannuleerd dan krijgen wij een voucher.

Wij vroegen ons nu eigenlijk af wat de beste oplossing is in deze situatie? En of er andere mogelijkheden zijn. Kunnen wij ook aanspraak maken om een voucher of zitten wij sowieso vast aan het 30% betalen van de totale som (of meer als we langer wachten) indien Sunweb het zelf niet annuleert?

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2020
, Gereageerd:

Als consument heb je uiteraard de keuze om zelf te annuleren, toch raden we dit niet aan want dan ga je inderdaad kosten moeten betalen ! Je kan best afwachten tot de Sunweb de reis zelf annuleert (dat zouden ze sowieso moeten doen als er een negatief reisadvies van Binnenlandse Zaken is en de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad dit ook bevestigt). Eens Sunweb je reis annuleert krijg je voor pakketreizen een voucher (min 1 jaar geldig) aangeboden die je niet mag weigeren. Deze voucher bij pakketreizen wordt gedekt door het Garantiefonds Reizen en als je er na 1 jaar geen gebruik hebt van gemaakt kan je zelf terugbetaling aanvragen. 

Wat het saldo betreft, dat ga je moeten betalen als Sunweb de reis nog niet heeft geannuleerd. We raden aan om dit zeker niet te vroeg te doen (wel tijdig) en ook contact op te nemen met hen om uit te vissen of ze al dan niet gaan annuleren. Je kan hen vragen of je het saldo wat later mag betalen en als ze hiermee instemmen, doe je er best aan om hiervan een schriftelijjke bevestiging te bekomen ! 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/05/2020
, Gereageerd:

Ondertussen contacteerde ik de organisator, reis is (nog) niet geannuleerd en de rest moet betaald worden tegen 30 mei (contact enkel via mail mogelijk en antwoorden krijgen duurt lang). Echter op de site van Ryanair is onze terugvlucht niet meer te boeken (volzet of geannnuleerd???? geen mens die het ons kan of wil zeggen).

Alle vluchten op maandag , dinsdag, woensdag en vrijdag zijn uitgegrijsd (allemaal uitverkocht?? dacht het niet). Touroperator zet het volgende op de site: Volgens de richtlijnen van de ANVR en n.a.v. Corona gerelateerde maatregelen in diverse landen hebben we helaas moeten besluiten alle buitenlandse vakanties met vertrek t/m 18 juni op te schorten. Tevens moeten wij enkele vakanties opschorten met een vertrekdatum later dit seizoen om één van de volgende redenen:
Accommodaties blijven langer gesloten.
Vluchten zijn door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd.
Er sprake is van een verplichte quarantaine na aankomst op de bestemming.

Maar Touroperator mag/kan niet antwoorden op de vraag want hij is de organisator niet. Organisator niet bereikbaar via telefoon en Ryanair onbegonnen werk om iemand aan de lijn te krijgen.
Hoe kan ik weten of die vlucht nu werd geannuleerd of niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2020
, Gereageerd:

Hier hetzelfde probleem we hoorden gisteren Turkije wil zijn grenzen weer openen en reizigers toelaten. Maar wij willen ook idd niet meer gaan (29 juli) zeker dat wij met gans de familie gaan ook grootouders. Je kan dat risico toch niet nemen ... en daarbij met al die maatregelen wat voor vakantie gaat dit zijn ? wij vragen ons ook af wat nu het beste is ? Toch nu al zelf annuleren ? Dan ben je wel je voorschot kwijt. Verplaatsen naar volgend jaar de zomer gaat niet en in het najaar zien de niet echt de mogelijkheid om 2 weken vakantie in te plannen daarbij wie zegt dat het dan al veilig is om terug te reizen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/05/2020

We begrijpen dat het niet evident is omdat er nog onduidelijkheid heerst ivm het negatief reisadvies en niet-essentiële verplaatsingen naar de (nabije) toekomst toe. We merken dat organisatoren van reizen en luchtvaartmaatschappijen talmen om boekingen te annuleren. Voor pakketreizen is de wet Muylle duidelijk : de voucher geldt voor 'het reeds betaalde bedrag' (en dat kan dus inderdaad het voorschot zijn). Het is dus niet zo dat je pas recht hebt op een voucher als je het saldo betaalt ! Voor meer iinfo kan je onze advocaten raadplegen op het gratis nummer 080029510 . 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2020
, Gereageerd:

Dag An. Moet ik dan nog het resterende bedrag betalen ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2020
, Gereageerd:

Had dezelfde vraag, maar heb niet betaald. Alles dat je nu nog betaalt ben je kwijt! Mijn reis werd geannuleerd, maar de reisorganisator stelt dat zo lang mogelijk uit omdat ze weten dat veel mensen schrik hebben en toch betalen! Laat het wat mij betreft maar toch rechzaken komen... In de beschrijving van de reis staat wat ter plekke mag verwacht worden en dat is zeker eerdaags niet meer haalbaar!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2020
, Gereageerd:

Als je reisorganisator je reis al geannuleerd heeft hoef je het restbedrag niet te betalen. Dan krijg je de voucher voor het reeds betaalde bedrag. Anders ligt het wanneer de reis nog niet werd geannuleerd ! Tot en met 7 juni kan je ervan uitgaan dat je niet op reis zal vertrekken omwille van het negatief reisadvies en de beslissing door de Nationale Veiligheidsraad. Of je na die datum op reis zal kunnen vertrekken is momenteel niet te voorspellen. Je moet er dus vanuit gaan dat je reis zou kunnen doorgaan, dit betekent dat je het saldo inderdaad zal moeten betalen om later je reis mogelijks geannuleerd te zien door de reisorganisator en dan een voucher aangeboden te krijgen. Dit is jammer genoeg geen prettig vooruitzicht ... 

Daarom geven we graag enkele tips :  voor je betaalt, neem je beter contact op met de reisorganisator om na te gaan of de reis zal worden geannuleerd (maar voor oktober gaat dat moeilijk te voorspellen zijn).  Wat je wel kan doen als er geen annulering is voorzien : je kan vragen of het storten van het saldo niet wat later kan. Als ze een latere betaling toestaan, vraag je daar een schriftelijke bevestiging van. En vooral : betaal zeker niet te vroeg!

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/06/2020
, Gereageerd:

Beste ,

Jullie zeggen steeds neem contact op met je reisorganisator of je het saldo wel moet betalen , maar zij zijn NIET bereikbaar !! Dus wat moet je dan doen ?
Op de site van buitenlandse zaken staat dat Turkije geen internationale vluchten doet tem 10/6. Vandaag is het 11/6 en moeten wij in principe ons Saldo betalen . Waarom worden deze sites niet up to date gehouden !! zeker nu mensen hun voorschot en nu ook restbedrag zullen missen voor 1.5 jaar !! IK kan toch niet zelf naar Turkije bellen om te vragen wat ze gaan doen ? In de media wordt nooit gesproken over Turkije???Spanje dat weten we al weken, dat die pas 1 juli openen, de rest wacht altijd met beslissen 1 week op voorhand . Laat de reisorganisatoren die 2 weken dan ook verlagen naar restbedrag te betalen 1 week voor vertrek !! Nu kunnen ze ook nog eens feestvieren met onze restbedragen ook !! Ze mogen onze voorschotten al 1.5 jaar houden nu onze restbedragen ook nog ??

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2020

Beste,

Ik heb een pakketreis geboekt voor oktober.
Ik begrijp dat dit nog ver is, maar als je alle experten hoort in de verschillende landen kunnen we dit jaar het reizen naar het buitenland vergeten.
In juli moet ik al papieren laten in orde maken om de nodige visa papieren in orde te maken. Heeft dit zin om die kosten te maken?
Het saldo moet ik in augustus betalen.
Ik vind het onbegrijpelijk waarom wij de voorschotten / saldo moeten betalen daar de meeste kosten gewoon zelfs niet gemaakt zijn zoals het vliegen of het hotel.
Graag jullie mening.
Tx,
Vriendelijke groeten,
Roberto

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2020

Wij hebben net dezelfde vraag. Ook een familiereis geboekt bij Tui naar Turkije vertrek juli voorschot betaald en wat nu met het saldo ? Niet happig om dit te gaan betalen kans is klein sowieso dat het kan doorgaan maar als ze het laten doorgaan geen zin om te vertrekken ivm beperkingen ter plaatse medereizigers behorend tot risicogroep enz.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2020
, Gereageerd:

Hallo Romain, ik begrijp dat je inderdaad niet geneigd bent om het restbedrag te betalen. Voor pakketreizen is de uitgeschreven voucher sowieso gedekt door het Garantiefonds Reizen mocht het fout aflopen. Tot en met 7 juni kan je niet op reis gaan naar het buitenland, maar alle reizen met vertrekdatum erna zouden wel kunnen doorgaan. Dit wil dus zeggen dat je ervan moet uitgaan dat je wel kan vertrekken in juli en dat je dus ook het saldo gaat moeten betalen. Het is zeker geen aangenaam vooruitzicht want het zou kunnen dat je reis toch nog wordt geannuleerd door Tui en je dan een voucher gaat krijgen. Daarom raden we aan om zo lang mogelijk te wachten met betaling en ook contact met hen op te nemen om te weten te komen of ze de reis al dan niet gaan annuleren. Als ze dit nog niet weten kan je hen vragen of je het restbedrag wat later mag storten en als ze dit toestaan, vraag je daar best een schriftelijk bewijs van ! Maar sowieso raden we je aan om niet te vlug te betalen (maar wel tijdig) !