laatst gewijzigd op: 23/08/2020

Voucher na annulatie vakantie

Hoi, ook wij hebben een voucher ontvangen voor een vakantie die door de organisatie zelf in maart geannuleerd werd. Ik heb online al even gekeken om exact dezelfde vakantie, in dezelfde week volgend jaar te reserveren en kom uit op een totaal (2 personen) van €500 extra. Kan dit zomaar? Dank je! 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

6 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/07/2020

Ik heb ook een voucher gekregen van Tui voor een pakketreis naar Gambia met vertrek op 17 maart die werd geannuleerd op 14 maart.. Het ministrieel besluit van Muyle ging in op 20 maart De dag dat het verscheen in het Staatsblad.. Dus is die voucher niet wettelijk en kan ik een terugbetaling eisen. Graag een mening

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/08/2020
, Gereageerd:

Beste Lut, ik had exact hetzelfde probleem (annulatie op 14 maart van pakketreis) en heb procedure gevoerd tegen Wats Reizen via Geschillencommissie Reizen. Wats heeft hierbij volledig gelijk gekregen, zelfs terwijl ze de voucher pas met uitgiftedatum 19 juni (dus de allerlaatste dag mogelijk!) hebben uitgeschreven.
Argumentatie: - Het MB stelt niet dat het enkel van toepassing is op annuleringen die plaatsvinden in de periode van 20/3/2020 tot en met 19/6/2020.
- De terugbetalingstermijn van 14 dagen na annulatie die bepaald is in de Reiswet, wordt niet toegepast in het MB voor de terugbetaling van de waarde van de tegoedbon. De aanbeveling van Europees Commissaris Reynders om te voorzien in een terugbetaling van de tegoedbon binnen 14 dagen na einde van de geldigheidsperiode wordt ook niet in aanmerking genomen want is slechts een niet-bindende aanbeveling.
- Het MB zou ook niet indruisen tegen de Europese richltlijn 2015/2032 omdat er sprake is van overmacht.
Kortom, het MB laat een heleboel dingen onbeslist, waardoor de reisorganisatoren en doorverkopers vrij spel kregen om een heleboel bestaande wetten (zowel Belgische als Europese) aan hun laars te lappen. Met dank aan minister Muylle.
Je hoeft je tijd en geld dus niet te verspillen aan een zaak tegen Tui, Lut, want de commissie Reisgeschillen zal je toch in het ongelijk stellen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/08/2020
, Gereageerd:

Testaankoop !!! Doe er wat aan. Reizigers worden in twee soorten ingedeeld. De eerste groep hebben lang geleden een reis besteld en de reisorganisators wisten wat hen te doen stond. Vlug een voucher uitschrijven voor 19 juni die de reiziger MOEST aanvaarden en dan waren ze safe... want na 20 juni moesten ze terugbetalen wanneer de reiziger daarom vroeg. ( Ik noem dat dus met "voorkennis" zonder de dat gewone mens daar op de hoogte van was. De eerste groep heeft geen keuze. Schandalig dus. De wet Muylle is gewoonweg "diefstal". De eerste groep moet 12 maanden wachten voor ze een terugvordering kunnen vragen ( met misschien nog angeltjes ??) en dan krijgt het bewuste reisbureau nog max 6 maanden tijd om daar op in te gaan. Dat is dus meer dan 18 maanden wachten op eventuele terugbetaling. Trouwens..... waar zijn die bedragen ( voorschotten ) gebleven ?? Indien de reisorganisator deze bedragen al dan niet gedeeltelijk, moet doorstorten aan de uiteindelijke organisator zoals vb : hoteleigenaars, verhuurders, cruise-manager enz.. waarom worden die niet aangepakt.... ze hebben toch geen diensten geleverd. Zie ik dat mis ?? En neen zolang men over het "nieuwe normaal" spreekt om op reis te gaan ( afstand houden, mondkapje en alle andere zaken waarop men acht moet slaan) dan is dat niet het idee van vele mensen om op reis te gaan, zeker niet de meer oudere generatie die het niet zien zitten om op die manier te vertrekken. We denken enkel dat het "normale normaal", normaal genoeg is en is het dus wachten tot er een degelijk vaccin is. Testaankoop er is werk aan de winkel. Ik spreek als geabonneerd lid. Ik denk dat vele mensen hun "geliefde" reisorganisator nadien de rug toedraaien.....

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/05/2020

Hallo,

Ik heb mijn voucher van mijn pakket reis bij Tui ontvangen.
Ik was eerst blij totdat ik de kleine letters van de Gebruiksvoorwaarden begon te lezen. zie hieronder een kopie ervan.
Als ik het goed begrijp dan zegt Tui in voorwaarde d. dat ik deze bon niet kan omwisselen in contanten. Niet dat ik dat direct wil doen, maar als we tegen volgend jaar mei geen vaccin gevonden hebben, dan zie ik niet mezelf 62 en mijn moeder van 83 reizen. Ik lees in andere rubrieken dat ze dat wel gaan doen, maar ik wil zeker zijn.

Bedankt voor jullie kijk hierop.

Gebruiksvoorwaarden
a. Het in ontvangst nemen en gebruik maken van deze voucher zal worden aanzien als de aanvaarding van de voucher en de gebruiksvoorwaarden die erop van toepassing zijn.
b. *Deze voucher kan uitsluitend gebruikt worden ten behoeve van (gedeeltelijke) betaling bij boeking van één of meer reizen uit het reisaanbod van TUI Belgium N.V. inclusief VIP reizen.
c. De voucher voor de totale reissom wordt verstrekt aan de reiziger-hoofdboeker in naam en rekening van zichzelf en diens medereizigers.
d. Deze voucher is persoonlijk, kan niet worden overgedragen aan derden en niet ingewisseld worden voor contanten.
e. Indien je minder besteedt dan de op deze voucher vermelde waarde, behoud je het restant van de voucherwaarde. De datum van uitgifte en geldigheidsduur van de initieel uitgegeven voucher blijven van toepassing. Indien je meer besteedt dan de op deze voucher vermelde waarde, dien je het verschil tussen het werkelijk besteed bedrag en de waarde van de voucher bij te betalen.
f. Het kopiëren, namaken, vermenigvuldigen en/of op enigerlei wijze reproduceren van deze voucher is verboden. Bij verdenking van misbruik behoudt TUI zich het recht voor de voucher als betaalmiddel te weigeren en aangifte te doen bij de politiediensten.
g. De waarde van deze voucher is beperkt tot het door de reiziger effectief betaalde bedrag.
h. In het geval de reiziger van een derde professioneel een voucher heeft ontvangen voor één van de onderdelen van de pakketreis dat het voorwerp uitmaakt van de terugbetaling van onderhavige voucher, zijn deze beide vouchers één en ondeelbaar, en zal het bedrag van de voucher uitgegeven door de derde in mindering komen van de waarde van deze voucher.
i. Op deze voucher en de bijbehorende voorwaarden is uitsluitend Belgisch recht van toepassing. Exclusief bevoegd voor geschillen omtrent deze voucher zijn de Belgische rechtbanken territoriaal bevoegd voor Zaventem.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2020

Ik heb ook een voucher ontvangen hoewel ik geen pakketreis geboekt heb maar enkel een hotel. Bij controle heb ik ook gemerkt dat de prijzen bij Tui zijn naar boven zijn aangepast. Je bent verplicht bij hun de voucher te gebruiken (niet uitwisselbaar met andere aanbieders) dus maakt men daar ook nog eens misbruik van. Indien ik mijn geld terug wil moet ik in het slechtste geval 21 maand wachten (hotel was reeds 3 maand betaald). ik word dus 2 maal gerold. Bedankt Tui, bedankt FOD Economie. Sterk staaltje van consumenten bescherming.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/04/2020

Hiervoor kan je best contact opnemen met onze advocaten via het gratis nummer 080029510, ze zullen je graag hierin advies geven !