laatst gewijzigd op: 15/05/2020

Reis annuleren wegens corona

Hallo,

We hebben een B&B geboekt in de Marken, Italië en dit de eerste 2 weken van Juni. Nu zal deze wegens het Coronavirus meer dan waarschijnlijk in het water vallen (grenzen gesloten, beperkte bewegingsvrijheid, vele zaken gesloten enz.... enz...).

We hebben daarvoor een voorschot betaald en de rest is te voldoen bij aankomst.

De vraag is nu of wij deze reis kosteloos zouden kunnen annuleren en ons voorschot terug vragen/eisen.

Er stonden geen annuleringwsvoorwaarden in de overeenkomst.

Alvast bedankt voor Uw reactie 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Reizen van onze community Familie & vrije tijd .

reacties

User name Moderator
08/04/2020
An | Moderator

Wil je zelf je reis annuleren naar een gebied dat werd getroffen door het coronavirus? Wettelijk heb je in onvermijdbare, buitengewone omstandigheden op je bestemming, bijvoorbeeld door een epidemie, de mogelijkheid kosteloos op te zeggen. Maar dan moet sowieso een negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken de leidraad zijn! We weten natuurlijk momenteel niet of dit nog het geval zal zijn voor juni, dat is nog iets te veraf om daar nu al een uitspraak over te kunnen doen.  Als je dus zelf een reis hebt georganiseerd en die wilt afblazen, dan kan je best contact opnemen met de verschillende dienstverleners (bv.  de luchtvaartmaatschappij, het hotel enzovoort). Terugbetaling hangt af van de voorwaarden die je hebt aanvaard bij de boeking. Maar misschien valt er wel iets te regelen. ^An

User name
09/04/2020
SABINE ROSSEEL

Begin dit jaar boekten we een reis naar de Algarve in Portugal. We boekten rechtstreeks. Bij boeking waren de voorwaarden : 30% te betalen als bevestiging van boeking, de overige 70% te betalen bij aankomst ter plaatse (in juli). Onze dochter voerde de betaling uit en betaalde ineens de volle 100% ipv de vereiste 30%. 2 weken terug heb ik, omwille van de corona-situatie, de reis geannuleerd. Nu heeft die eigenaar zijn boekings- en annulatievoorwaarden gewijzigd en wil hij niks terug betalen. Ik vroeg dan om terugbetaling van 70% (daar die volgens de richtlijnen op moment dat wij boekten toch maar bij aankomst diende betaald te worden) maar ook hier krijgen we een negatief antwoord op. Hij stelt ons voor om "kosteloos?!" een nieuwe datum te kiezen voor ons verblijf. Echter kunnen wij volgende jaar deze reis niet maken (huwelijk), dus is een nieuwe datum geen optie. Hoe pakken we dit best aan om toch op zijn minst 70% terugbetaling te krijgen? Dank je wel voor feed-back. mvg, Sabine

User name Moderator
10/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Aangezien je de reis zelf hebt geboekt en het hier gaat om een boeking buiten België kan je hiervoor best onze collega's van het ECC (Europees Centrum voor de Consument) contacteren via volgende link : https://www.eccbelgie.be/ . Ze zijn ook telefonisch te bereiken op het nummer 025423346 , elke werkdag van 9u tot 13u. ^An

User name
10/04/2020
Sabine Rosseel , Gereageerd:

Beste,
Het gaat inderdaad om een boeking in Portugal, maar bij een Belg die daar 10 jaar geleden een project gestart is. We gingen er reeds een 6-tal keren naartoe, zijn er dus vaste klant en voelen ons nu echt wel volledig bedrogen. Zeker daar er teveel geld bij boeking is gestort en hij zelfs dàt niet wenst terug te storten. Ik neem dus zowieso best contact op met het ECC, ook al is het een Belg? mvg, Sabine

User name Moderator
04/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Sorry voor het late antwoord, maar ja, voor informatie over boekingen buiten het Belgische grondgebied en binnen Europa kan je inderdaad terecht bij onze collega's van het ECC (het Europees Centrum voor de Consument). 

User name
25/04/2020
KATTY LEMAHIEU

Hallo, wij zouden begin april naar Budapest gaan en boekten er een hotel voor 4 nachten. We kregen eerst enkel de mogelijkheid om een jaar uit te stellen, dus hadden wij toegezegd. Enkele dagen nadien liet booking ons weten dat er uiteindelijk toch een mogelijkheid was om gratis te annuleren wegens corona. We zijn er op ingegaan. Doch er is plots geen communicatie meer betreffende de terugbetaling.

User name Moderator
04/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

ik heb jammer genoeg niet zo'n goed nieuws, er zijn via de klachtenbox op onze site namelijk een reeks klachten ingediend bij hen ivm problemen met terugbetaling. Ik raad je aan om alvast ook een gratis klacht bij hen in te dienen via onze klachtenbox, ik geef je graag de link ernaartoe mee:https://www.test-aankoop.be/klagen .Twijfel ook niet om onze advocaten te contacteren, als abonnee heb je recht op gratis advies, via het nummer 02/542.34.34 .  

User name
03/05/2020
MIA GLADINEZ

heeft er iemand al een of andere reactie gekregen op All Ways cruises, want het is daar oorverdovend stil

User name Moderator
04/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Hallo Mia, ik heb begrepen uit eerdere berichten dat je om begrijpelijke redenen niet van plan was om zelf te annuleren. Voor pakketreizen zou men je een voucher moeten aanbieden 'voor het reeds betaalde bedrag' (dus ook een voorschot), je bent dus niet verplicht om het saldo te betalen om dan pas aanspraak te kunnen maken op zo'n voucher (min 1 jaar geldig). Volgens de wet Muylle voor pakketreizen mag je die voucher niet weigeren en kan je pas, als je na 1 jaar geen gebruik gemaakt hebt van die voucher, een terugbetaling vragen (momenteel heeft de organsitor van je reis dan 6 maanden de tijd om terug te betalen maar wij vragen om dit terug te schroeven naar 3 maanden). 

Mocht je toch geen enkele reactie ontvangen van All Ways cruises dan kan je via de klachtenbox op onze site alvast een gratis klacht bij hen indienen via volgende link : https://www.test-aankoop.be/klagen .

User name
10/05/2020
MIA GLADINEZ , Gereageerd:

Bestaat er een " wet Muylle" ?? Is dat niet enkel een ministerieel besluit, maar nog geen wet dus ?? Dan is dat ministerieel besluit toch niet geldig. Zo bekeken is dit dus niets rechtsgeldig en zou die voucher principieel niet geldig zijn en zouden die voorschotten moeten terugbetaald worden ?? Laat staan dus: 12 maanden + dan nog 6 maanden tijd om de terugbetaling te vorderen. Ik ben niet van plan om me in gevaar te brengen met covid-19 op een boot van 500 man waarvan de mensen een respectabele leeftijd hebben. En nu ??

User name Moderator
11/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Ik kan je redenering wel begrijpen maar ongeacht of het hier nu gaat om een MB dan wel een wet, of de Europese wet primeert boven de nationale wetgeving, toch kan je er als consument niet onderuit : je zal die voucher bij pakketreizen moeten aanvaarden ! In vele Europese landen werden steunmaatregelen van die aard genomen door de respectieve overheden, met goedkeuring van Europa ! 

Ik raad je dan ook aan om af te wachten tot AllWays cruises de reis zelf annuleert om dan een voucher te krijgen. Wat het restbedrag betreft : als zij de reis nog niet geannuleerd hebben, dan ga je wel het saldo moeten betalen. Dit doe je best niet te vroeg (maar wel tijdig). Je kan hen ook contacteren om te vragen of ze de cruise al dan niet gaan annuleren, als ze dit niet weten, kan je hen tevens vragen om het saldo wat later te kunnen betalen. Als ze hiermee akkoord gaan vraag je hier zeker een schriftelijk bewijs van ! 

User name
11/05/2020
MIA GLADINEZ , Gereageerd:

Nochtans heb ik van u in vorige antwoorden bij andere reizigers het volgende gelezen: " De wet Muylle is van toepassing op pakketreizen en zegt duidelijk dat er een voucher moet worden afgegeven voor het bedrag dat de reiziger reeds had betaald (en dus niet bijstorten van het saldo om pas nadien een voucher te krijgen!) Dit schijnt me in tegenstelling wat u hierboven schrijft. Ik zou dat graag op de voet opvolgen. Kan ik daar ook een persoonlijk antwoord op krijgen hoe men dat moet inschatten. We hebben een lidnummer op mijn naam.

User name
12/05/2020
ALAIN COPPENS , Gereageerd:

Vandaag kreeg ik bericht van mijn touroperator CIC Brussel dat TUI BE en VIP Selection alle buitenlandse reizen annuleert met vertrek t.e.m. 17 juni e.k. Ik heb enkel een voorschot betaald voor mijn reis vertrekkend op13 juni 2020. De touroperator meldt me dat ik een reischeck zal ontvangen voor het gestorte voorschot min 6€ dossierkosten! Het is dus niet nodig de gehele reissom te betalen; alhoewel TUI BE dat wel vraagt.

User name
15/05/2020
STEFAAN BOONEN , Gereageerd:

Inderdaad Mia, ik snap niet waarom iemand nog EXTRA zou moeten betalen voor iets dat ze zeker niet gaan krijgen !? Dit is omgekeerde logica ... de dief zou je nog achterna moeten lopen omdat je nog wat geld in uw achterzak hebt ! Voorschotten achterhouden is al misdadig genoeg, nog extra geld durven eisen is er helemaal over. Ik, persoonlijk, ga een appeltje schillen met mijn touroperator ... zelf voor betaalde voorschotten. Ik begrijp hun precaire situatie van de industrie, maar dit is gewoon geld afhandig maken voor niet geleverde diensten. Dat men vraagt om vouchers te aanvaarden, OK, maar verplichten met nog stokken achter de deur is onvoorstelbaar. Dit was onze laatste reis met een touroperator ... vanaf vandaag ben ik dat zelf.