laatst gewijzigd op: 29/03/2020

Coronavirus: wat met mijn reis?

Had je een reis gepland? Moest je binnenkort vertrekken? Werd je reis noodgedwongen ingekort? Moet je een noodzakelijke reis maken tijdens de lockdown? … Wat kan je doen? Wat mag je verwachten?

Stel hier al je vragen of deel je ervaringen omtrent reizen in tijden van het coronavirus.

Doe mee

Je vindt onze community leuk en wil graag je ervaring delen? 
Een account aanmaken is zo gebeurd.

Meld je aan of registreer je gratis

  reacties

User name
KOEN
26/03/2020

Bij Brussels Airlines krijg je een voucher, te gebruiken vóór eind van dit jaar ... Geen woord over terugbetalingen. Dit is wat ik via e-mail vernam :

"Alle passagiers met een ticket geboekt voor of op 31 maart (met vluchten t.e.m. 31 december – geannuleerd of niet) kunnen hun ticket omboeken t.e.m. 31 augustus, naar een nieuwe reisdatum tot 1 jaar na aankoop van je ticket (of t.e.m. 31 december 2020, afhankelijk van welke datum eerst komt). Indien gewenst, kan je ook je bestemming en/of vertrekluchthaven aanpassen. Als je geïnteresseerd bent in deze optie, moet je voorlopig geen actie ondernemen. Contacteer ons simpelweg voor 31 augustus, wanneer je klaar bent om je nieuwe vlucht vast te leggen. Zo kan je gerust nadenken over een latere reisoptie, zonder tijdsdruk."

User name Moderator
An | Moderator
26/03/2020

We zijn hier inderdaad van op de hoogte en hebben al de betrokken partijen aangeschreven. Uit solidariteit met de reissector kan je ervoor kiezen om de voucher te aanvaarden of de vlucht uit te stellen, maar je kan er als consument niet toe verplicht worden. Volgens ons moet een terugbetaling dus kunnen ! Momenteel is er nog discussie hieromtrent, wordt dus vervolgd i ^An

User name
PHILIPPE DROESBEKE
26/03/2020

Hallo, bij Sunweb schermt men ook met een voucher die een jaar geldig zou zijn. Terugbetalingen zouden niet mogelijk zijn.
Ik las in HLN van eergisteren dat Didier Reynders zegt dat dit niet strookt met de Europese wetgeving en dat terugbetalingen wel zouden kunnen. Men zou als klant de keuze hebben en niet verplicht zijn om de voucher te aanvaarden.
Graag uw mening hierover aub.
Alvast bedankt.

Philippe Droesbeke

User name
KJELL
26/03/2020

Ook wij hebben een skireis geboekt via Sunweb. Eerst werd ons via mail een terugbetaling beloofd. Nu komen ze hierop terug en krijgen we een voucher die slechts 1 jaar geldig is.
Dit jaar ging onze laatste skireis zijn vooraleer we aan kinderen begonnen. Dus volgend jaar zie ik me niet zwanger op die latten staan.
Ik heb hen ondertussen met aandrang gevraagd om de Europese richtlijnen te volgen en het bedrag ten laatste over een maand terug te storten. Helaas krijg ik hier een negatief antwoord op.

User name
PIETER DEWEVER
26/03/2020

Als reisbedrijven dan toch absoluut met vouchers willen werken, wel dat men dan uit de 50 miljard euro put die Minister Decroo uit zijn hoed toverde om er de gedupeerden hun "tegoedbonnetje" van terug te betalen bij niet-gebruik. Want, veel bons zullen nooit gebruikt worden door ziekte, echtscheiding, zwangerschap, overlijden, emigratie, invaliditeit, enz.

User name Moderator
An | Moderator
27/03/2020

Conform de Europese wetgeving moet een terugbetaling inderdaad mogelijk zijn! Momenteel zitten we rond de tafel in overleg met de reissector en het doel is om hierover uiteindelijk gezamenlijk te communiceren. Volgens het Ministerieel Besluit dat recent werd uitgevaardigd mag je de voucher niet weigeren, maar de discussie is nog niet afgesloten. ^An

User name
PIETER DEWEVER
26/03/2020

Ik heb vandaag na raadpleging van de juridische dienst van Test Aankoop de reis geannuleerd die ik bij Lauwers Reizen had geboekt. Reden: zwaarwichtige omstandigheden (coronacrisis) die de reis (vertrek 25.04) onmogelijk maken. Zoals de wet voorziet kan de klant in dat geval annuleren zonder de reisorganisator schadevergoeding te moeten betalen. De organisator heeft twee weken de tijd om de betaalde som (€ 2.700) terug te betalen. De aangetekende brief gaat morgen op de post. Benieuwd... Lauwers beweert op zijn website bij annuleren alleen vouchers te zullen geven.

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Ik wacht nog even alvorens mijn annulatie te verzenden, want wat ik deze ochtend op Radio2 hoorde , bracht geen hoop. Leen De Smet van het ECC (Europees Centrum voor de Consument) verklaarde dat het decreet van Muylle nationale wetgeving is die bindend is. Wat bu?

User name Moderator
An | Moderator
27/03/2020

Inderdaad, je mag de voucher volgens het decreet niet weigeren. We zijn momenteel in overleg met de reissector en zullen hier binnenkort over berichten. Best nog even afwachten dus tot er meer klaarheid is. ^An

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Dag An, dank voor je reacties.
Ik zit zo te denken (zonder te willen vooruitlopen) : Als Test Aankoop niet slaagt in het doen intrekken van het "decreet Muylle" van 20 maart 2020 kan de organisatie eventueel ijveren voor een beter gebruik van de opgelegde vouchers.

De reisorganisator is in de regeling van 20 maart zowat de enige regisseur. Hij heeft slechts één verplichting: de waarde van een voucher moet minstens één jaar kunnen gebruikt worden.

Echter, geen mens kan voorspellen hoe Europa de coronacrisis doorkomt. Het zou wel eens kunnen dat reizen voor de rest van het jaar onmogelijk wordt. In dat geval is een voucher dat bijvoorbeeld in mei 2020 wordt afgeleverd meteen 8 maanden onbruikbaar. Alweer is de consument de dupe.

Daarom...

1. Een voucher moet langer dan één jaar geldig zijn. Twee à drie jaar zou beter zijn.

2. De waarde van een voucher moet deelbaar zijn. Het moet mogelijk zijn het bedrag van een voucher voor meerdere reizen te kunnen gebruiken. Een voucher van bijvoorbeeld 3.000 euro, na een annulatie in 2020, zou in 2021 of 2022 voor twee reizen van ieder 1.500 euro, of voor drie reizen van 1.000 euro moeten kunnen gebruikt worden.

3. De normale annulatieregeling voor pakketreizen moet voor reizen geboekt onder het stelsel van de voucher kunnen aangewend worden, waarna terugbetaling (met aftrek van de contractuele schadevergoeding) moet mogelijk zijn.

4. Een voucher moet overdraagbaar zijn. Als ik geen gebruik van een voucher wens te maken, moet ik het voucher kunnen overdragen aan derden. Bijvoorbeeld aan familieleden, vrienden, enz.

De filosofie hierachter is dat het geld de klant toebehoort. De klant is kredietgever. De reisorganisator moet aanvaarden dat de klant mee beslist hoe zijn geld wordt aangewend.

Het zijn slechts ideeën, maar misschien ligt hier nuttig werk voor Test Aankoop indien het niet zou lukken het decreet Muylle te doen intrekken.

Vriendelijke groeten,
P.

User name
PETER SMEETS
28/03/2020

Sorry. Overleg is hier misplaatst. De consument moet de keuze hebben zijn geld terug te krijgen. Volgend jaar gaan we toch terug op reis. Eventueel het jaar erop. Maar: dan zeker niet bij zulke reisorganisaties. Hoe pijnlijk dit ook is. Dat is het voor ons, consument ook! Duitsland en Nederland liggen vlakbij om te vliegen met andere maatschappijen...

User name
Alain MEERTS
26/03/2020

Zelfde verhaal bij RSD reizen waar er zelfs geen sprake is van een voucher maar een omboeking zonder duidelijkheid rond einddatum. Heb via mail gemeld dat ik niet akkoord ben en vraag terugbetaling gelet wij deze reis de volgende maanden of zelfs volgend jaar niet gaan kunnen doen. Heb verwezen naar de europese richtlijn maar wacht nog op antwoord. Ik verwacht een negatief antwoord. In hoeverre kunnen wij, indien nodig, verdere stappen ondernemen op juridisch vlak. Ik verwacht ook niet veel van onze regering in dit dossier. Heb nog een andere reis maar daar gaat het enkel om vliegtuigtickets. De hotels zijn via Booking en daar heb ik gratis annulatie.

User name
PETER WOUTERS-VAN DEN BOSSCHE
26/03/2020

Lauwers Reizen stelt mij op deze manier op hoogte van het feit dat mijn dagreis à € 200,25 niet zal doorgaan:

"Beste klant,

Naar aanleiding van de corona-crisis zijn onze kantoren gesloten en minimaal bezet.
Uw mail zal zo snel als kan, maar met een mogelijke vertraging van enkele dagen, verwerkt worden.

Tot op heden zijn al onze reizen met vertrek tot en met 19/04/2020 geannuleerd.
Reizigers wiens reis hierdoor niet kan doorgaan, ontvangen van ons automatisch een tegoedbon voor hun reeds betaalde bedrag.
Onze medewerkers stellen alles in het werk om deze administratie zo spoedig mogelijk af te handelen.
Wij vragen dan ook vriendelijk om niet zelf met ons contact op te nemen.
Mails hierover worden als niet-prioritair behandeld.

Voor reizen na 19/04/2020 is er op dit moment nog geen beslissing genomen.
Wij volgen de situatie op de voet en nemen indien nodig ook voor deze reizen de nodige maatregelen.
U wordt hierover dan ook te gepasten tijde gecontacteerd.
Gelieve ons daarvoor momenteel ook niet te contacteren.

Alvast bedankt voor uw begrip en vertrouwen."

Ik stel hun mijn eis van terugbetaling van hogervermelde som, ipv een voucher voor en zij antwoorden:

"Beste

Wij kunnen u enkel een tegoedbon bezorgen die geldig is voor boekingen tot 30/04/2021

De reis zelf kan dan dus ook nog plaatsvinden later in 2021 , alleen de boeking moet gebeuren voor 30/04/0021

Bedankt voor uw begrip !



Reizen Lauwers NV - Nijverheidsstraat 17 - B-2530 Boechout "

waar ik helemaal niks aan heb wegens niet uitvoering van de door mij betaalde dienstverlening en méér nog mijn weigering om binnen HUN gestelde termijn(en) een andere reis of dagtrip te moeten boeken, zonder enige vorm (opnieuw) van annulatieverzekering

Ik wil mijn geld omdat zij om welke reden dan ook mijn reis NIET hebben uitgevoerd!

't Is te zeggen...

User name
PIETER DEWEVER
26/03/2020

Een mooi voorbeeld van zich aan alle verantwoordelijkheid te onttrekken. Waarom zou de voucher slechts één jaar geldig mogen zijn? Waarom geen twee jaar? Niet iedereen gaat ieder jaar op reis. En wat 2020 betreft: dit jaar is door de coronacrisis sowieso hopeloos voorbij. Terwijl we voor de tweede jaarhelft met een onbruikbare tegoedbon zitten opgescheept. In tegenstelling tot wat minister Muylle zegt, namelijk dat ze de consument "vrijwaart", laat ze hem voor de liquiditeit van reisbedrijven opdraaien zonder er enige voordeel aan over te houden.

User name
PETER DHONDT
26/03/2020

Wat kan tui me aandoen indien ik weiger het saldo op de uiterste betaaldatum over te maken voor een reis die normaal de eerste week van mei moet plaatsvinden maar die hoogst waarschijnljk niet zal gebeuren, ook al heb ik van tui nog geen annulering vernomen. Wat mogen ze dan doen met mijn voorschot ?

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Volgens Leen De Smet van het ECC (Europees Centrum voor de Consument) moet u betalen als de reisorganisator u garandeert dat de reis doorgaat. Als hij u dat niet kan garanderen, heeft het geen zin te betalen.

User name Moderator
An | Moderator
27/03/2020

Je kan hier best onze advocaten over contacteren op het gratis nummer 0800 29 510. Ze zullen je graag verder helpen ! ^An

User name
EDDY LOOTENS
27/03/2020

Hoi

Dit zijn uitzonderlijke tijden. Ik ben het ermee eens dat in normale tijden bij annulatie je je geld moet kunnen terugkrijgen. Maar indien iedere consument strikt op alle rechten staat in deze tijden schuift de economische impact volledig door naar de reissector. De kans dat die over kop gaat is dan enorm. In deze tijden moet men ook eens wat verder durven kijken dan zijn strict individuele rechten.

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Toch is wat nu gebeurt niet koosjer... 1) Tijdens de bankencrisis (2008) vond de regering geld om de banken te redden, ze kan nu geld vrijmaken om de reissector te steunen 2) een minister (Muylle) kan wettelijk gesproken geen decreet uitvaardigen dat in strijd is met de Europese regelgeving die altijd voorgaat op de Belgische, 3) minister Decroo maakte al 50 miljard euro beschikbaar voor steun aan bedrijven, 4) er bestaat in de reissector een Garantiefonds Reizen dat over geld beschikt om de consument te redden. ---

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Indien (als) Test Aankoop er niet in slaagt het Muylle-decreet te doen intrekken, zijn we verplicht de vouchers (tegoedbonnen) te aanvaarden. Echter, in dat geval stellen zich een reeks belangrijke vragen:
1. Voor de goede orde moet een voucher minstens twee en niet één jaar geldig blijven.
2. Stel dat één voucher 4.000 euro waarde draagt. Zal het dan mogelijk zijn die som voor meerdere reizen te gebruiken? Bijvoorbeeld een kort reisje à 1.000 euro en daarnaast een lange reis à 3.000 euro?
3. Wat gebeurt er met de waardebon wanneer de reiziger ziek wordt, overlijdt, zwanger is... met andere woorden, getroffen wordt door overmacht en niet meer kan reizen?
4. Zal een met de waardebon geboekte pakketreis door de klant later geannuleerd kunnen worden met daaraan verbonden terugbetaling? Of blijft de consument aan die bon ten eeuwige dage gebonden?
5. Wat wanneer de consument een reis boekt die bijvoorbeeld 800 euro goedkoper is dan de oorspronkelijk geboekte reis? Krijgt de consument het overschot dan cash terug?
Misschien blijft hier (eventueel) een belangrijke tussenkomst van Test Aankoop mogelijk?

User name
PIETER DEWEVER
27/03/2020

Ter informatie...
Deze ochtend verklaarde Leen De Smet van het ECC (Europees Centrum voor de Consument) in De Inspecteur op Radio2 het volgende:
1. De reactie van EU-commissaris D. Reynders brengt de Belgische consument geen soelaas.
2. Door het decreet Muylle is de Belgische wetgeving nu strenger dan de Europese, maar zolang ze staande blijft, moet de consument vouchers aanvaarden voor geannuleerde reizen.
3. De Europese Commissie stemde met het decreet Muylle in zodat de consument geen andere keuze heeft en vouchers moet aanvaarden voor zover ze aan de wettelijke voorschriften voldoen: a) minstens één jaar geldig b) ter waarde van het volledige bedrag dat betaald werd.
4. In geval van overmacht (ziekte, ongeval, e.d.m.) blijft de mogelijkheid bestaan om terugbetaling van de waardebon te verkrijgen.

User name
Sofie
27/03/2020

Onze reis werd reeds geannuleerd voor dat de wetgeving ter zake is verschenen in het Belgisch Staatsblad; zelfs voor dat het besluit werd goedgekeurd. Er werd na de annulatie van onze reis aan ons meegedeeld dat we een terugbetaling mochten verwachten. Ons rekeningnummer werd opgevraagd. Enkele dagen later kregen we bericht dat de terugbetaling toch niet zou volgen en dat we een voucher zouden krijgen. Er werd toen verwezen naar een krantenartikel ( de aangepast regelgeving was er nog niet). Eens te meer hebben wij dit geprotesteerd. Vervolgens verschijnt het Ministerieel Besluit. De aanpassing treedt overeenkomstig het Ministerieel Besluit maar inwerking op de dag van haar bekendmaking in het Belgisch Staatsblad. De aanpassing aan de wet, als deze de toets van het Europese recht al zou doorstaan, is mijns inziens niet van toepassing op reizen die reeds werden geannuleerd alvorens de nieuwe regelgeving is verschenen in het Belgisch Staatsblad. Wij hebben dit aan onze leverancier van de pakketreis meegedeeld en toch weigert zij de terugbetaling.

User name
PIETER DEWEVER
28/03/2020

Renteloze lening...
Minister Muylle kan haar decreet van 20 maart uitbreiden met de bepaling dat de tegoedbon (voucher) als renteloze lening aan de reissector moet aanzien worden. Zo kan de klant die de bon in 2020 of 2021 niet gebruikt vanaf januari 2022 (via het Garantiefonds Reizen) het bedrag terugvorderen.

User name
NADINE VERSTRATEN
28/03/2020

Mijn vriendin en ik hebben een pakketreis geboekt naar Spanje (vertrek 14 mei) bij Sunweb. Het saldo moeten wij volgende week betalen, maar wij zijn niet geneigd dat te doen vermits die reis toch niet zal doorgaan. In een voucher zijn we niet geïnteresseerd, want we zijn allebei 70plussers en zijn niet zeker of wij volgend jaar weer een grote reis gaan maken. Als we nu annuleren (binnen de 42 dagen voor vertrek) zijn de kosten 30%, wat iets minder is dan het voorschot dat we hebben betaald. Nu mijn vraag: hebben we ook recht op een voucher voor dat bedrag? Daar kunnen we dan wel eventueel een citytrip mee maken.

User name
PETER SMEETS
28/03/2020

Ik zou op 7 mei op vakantie gaan naar de Costa del Sol, 11 nachten... Ik moet eerst in het begin van het jaar mijn vakantiedagen vastleggen van mijn werkgever. Die zijn NIET meer verplaatsbaar. Dus ik heb geen verlofdagen meer om op het einde van het jaar naar daar te gaan, als daar de Corona-virus tenminste fatsoenlijk onder controle is tenminste. Ik heb mijn reis besteld via Travel partners in Zonhoven. Pakketreis met Tui. Zij zeggen dat ze een bon willen geven, op te nemen dit jaar of in de winter. Ik ben nog nooit in de winter op vakantie geweest > Geen behoefte aan. Het reisadvies is nog steeds niet aangepast. Ze zeggen, als de overheid het reizen naar Spanje verbiedt, dat ze eventueel wel terug betalen. Ik ben maar een gewone arbeider. Moet hard sparen om toch eens op vakantie te kunnen gaan. Weg is dat hard gespaard geld! Zien jullie oplossingen?

User name
caroline morissens
28/03/2020

Bij connections krijgen we 2 aparte vouchers aangeboden. 1 bij Avis voor een huurwagen en 1 voor vluchten bij delta airlines. Als ze nog een gewone voucher zouden aanbieden voor een reis naar keuze, zou ik nog durven ja zeggen. Maar onze reis naar Amerika ( we waren 2 jaar niet op vakantie geweest om dit te kunnen doen tijdens de paasvakantie) kunnen we niet voor 1 april volgend jaar laten doorgaan. Dus zowiezo zijn we weinig met een voucher die ze nu aanbieden. Daar we twee kinderen hebben die meegaan en opvang moeten hebben voor onze hond. Al onze hotels bij booking en hotels.com stonden 12 u later terugbetaald op de rekening, zonder extra annulatieverzekering want we hadden nog eens 450 euro extra betaald voor een bijstands en annuleringsverzekering bij protections, maar die komen natuurlijk ook niet tussen. Dus datgene wat ik dacht niet terug te krijgen onmiddellijk terug. Dikke pluim voor hotels.com en booking.
Volgende vakantie zal ik wel zonder reisbureau regelen.

User name
PIETER DEWEVER
29/03/2020

Of het kan helpen weet ik niet, maar ik heb net volgende tekst naar "Knack lezersbrieven" gemaild :
De minister en de consument

Minister Nathalie Muylle is federaal minister van Werk, Economie en Consumenten. Zij is de auteur van een decreet dat op 20 maart 2020 onder druk van de reislobby verscheen in het Staatsblad: reisorganisatoren die als gevolg van de coronacrisis, een reis annuleren, moeten de klant niet langer terugbetalen. Het decreet, dat afwijkt van de Europese richtlijn en de Belgische wetgeving, laat reisorganisatoren voorlopig drie maanden toe om de klant een voucher (tegoedbon voor een latere reis) te bezorgen in plaats van de reis terug te betalen.

De bon moet, aldus het decreet, minstens één jaar geldig zijn. Dat is vanaf nu tot april-mei 2021. Tegen alle EU-wetgeving in, mag de consument de voucher niet weigeren.

Het gevolg laat zich raden: duizenden gedupeerden gaan hun voucher nooit (kunnen) gebruiken: klanten of hun familieleden die overlijden, mensen die niet meer op reis durven gaan uit angst in het buitenland besmet te worden, mensen die van hun werkgever niet op het gepaste moment vakantie mogen nemen, fysiek of financieel onvermogen, ouderdom tout court, mensen die een gezinswijziging beleven door echtscheiding of zwangerschap, mensen die na een medisch ingrijpen aan een lange revalidatie beginnen, enz.

De consument zou er beter aan toe zijn geweest indien het decreet de reeds betaalde som als een renteloze lening had omschreven die de klant vanaf 2022 (via het Garantiefonds Reizen?) mag terugvorderen. Het is tenslotte zijn geld en niet het geld van de reisorganisator.

Als dit de manier is (nood breekt wet) waarop ministers in de toekomst bepaalde sectoren gaan "redden", zijn we nog lang niet thuis. En ook: wat is de rol van het Garantiefionds Reizen eigenlijk?

User name
Mathias S.
29/03/2020

Het is schandalig dat die reisfirma's nu mogen spelen met ons geld. In tijden van crisis hebben de gewone gezinnen veel harder hun geld nodig dan die reisorganisatoren met miljoeren euros winst per jaar. Die politieke spelletjes kloppen toch voor geen meter.
En stel nu nog dat je binnen een jaar terug op reis kan, je weet sowieso al dat de reizen volgend jaar een stuk duurder gaan worden, dus je zal nooit meer hetzelfde kunnen boeken als het jaar ervoor waardoor we nog meer gaan moeten betalen.
Totaal onaanvaardbaar, en ik zie toch graag mijn geld terug

User name
FREDDY VERTENTE
29/03/2020

Even een vraagje
Reis geboekt bij Lauwers voor Italië periode eind juli begin augustus.
Voorschot betaald reeds in december 2019.
Wat moet ik nu met het saldo te betalen in mei.

User name
FREDDY VERTENTE
29/03/2020

Even een vraagje
Reis geboekt bij Lauwers voor Italië periode eind juli begin augustus.
Voorschot betaald reeds in december 2019.
Wat moet ik nu met het saldo te betalen in mei.

User name
FREDDY VERTENTE
29/03/2020

Even een vraagje

Reis geboekt bij Lauwers voor Italië periode eind juli begin augustus.
Voorschot betaald reeds in december 2019.
Wat moet ik nu met het saldo te betalen in mei.

User name
PIETER DEWEVER
29/03/2020

Vreemde filosofie... Het decreet Muylle verplicht de klant om met zijn geld de reisbedrijven te redden. Niet uit vrije keuze maar door de wet verplicht. Ondertussen krijgen de media (kranten, tv) het eveneens moeilijk omdat de advertentie-inkomsten smelten als sneeuw voor de zon. Gaat Muylle een nieuw decreet uit haar hoed toveren die alle Belgen verplicht dagelijks een krant te betalen die misschien niet meer verschijnt omdat de krant anders in moeilijkheden komt? En terug tv-taks invoeren om VTM te redden?