laatst gewijzigd op: 28/09/2020

Welkom in de discussiegroep over reizen!

In deze discussiegroep kan je terecht met al jouw andere vragen over reizen.

Ondervind je problemen met je reis, is je bagage verloren of wil je graag wat tips verzamelen over vakantiebestemmingen en hotels?

Deel jouw ervaringen en vragen met betrekking tot dit onderwerp.

Onze experten staan jou graag bij met hulp en advies!

Nog enkele tips voor jouw deelname aan dit platform:

  • Ga, vooraleer je een nieuwe vraag stelt, op zoek naar vergelijkbare discussies. Wie weet bestaat er reeds een conversatie over jouw onderwerp?
  • Gebruik een duidelijke titel
  • Gebruik de onderstaande zoekwoorden om snel informatie over een bepaald onderwerp te vinden
  • Lees voor meer informatie over het gebruik van deze community de Community richtlijnen

Veel plezier en tot binnenkort!

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

26 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/09/2020

Heb ik, als reiziger, iets om te ondernemen als de luchtvaartmaarschappij de vluchten aanpast? En ik daardoor een vakantiedag minder heb. Of moeten we dat gewoon aanvaarden?

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/09/2020
, Gereageerd:

Hallo Bart, om te weten te komen wat je rechten zijn en of je daadwerkelijk iets kan ondernemen kan je best onze advocaten bellen op het gratis nummer : 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020

Ik vraag mij af...als Spanje volledig rood kleurt, en Belgie ook oranje en/of rood in bepaalde regio’s volgens onze buurlanden.
Welk risico heb je dan wanneer je als Belg in Spanje rondloopt?!
‍♀️

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/09/2020
, Gereageerd:

Beste Jaklien, zoals je wellicht gemerkt hebt kan de situatie (en kleurencode ) heel snel veranderen. Zolang het virus nog actief is, of dat nu in binnen - of buitenland is kan je je dus best houden aan de opgelegde veiligheidsmaatregelen ter plekke. En mocht je als Belg willen reizen dan kan je onze dossiers hierover raadplegen via deze link: https://bit.ly/3iYcfdI  . ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2020

Op 6 juli heb ik het formulier reisproblemen ingevuld en ingediend. Ryanair liet namelijk na over te gaan tot terugbetaling en/of uitkering van een voucher. Het betreft enerzijds een geannuleerde vlucht en anderzijds een vlucht die niet werd geannuleerd maar die gepland stond in een periode dat in België een reisverbod van kracht was. Inmiddels hebben we van Ryanair bericht gekregen dat we binnen de 10 dagen een terugbetaling van de tickets mogen ontvangen. In de berichtgeving wordt expliciet verwezen naar de tussenkomst van Test Aankoop. Ik kan alle lezers dus ten sterkste aanraden gebruik te maken van het door Test Aankoop voorziene formulier. Van harte dank aan Test Aankoop voor de tussenkomst!

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2020
, Gereageerd:

Dag Karen, super om dit te vernemen ! Bedankt voor je positieve getuigenis en je vertrouwen in onze organisatie.

Je kan inderdaad via het reisformulier op onze site ( www.testaankoop.be/reisformulier ) vragen om terugbetaald te worden. Wij bundelen dan de klachten (en krachten) en behartigen jouw belangen zodat je krijgt waar je recht op hebt ! Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2020

Ik heb 14 april een email gestuurd naar jullie juridische dienst ivm het annuleren van een reis. Nu had ik graag even gecheckt of ik wel het juiste emailadres heb ingevuld omdat ik nog geen reactie heb ontvangen.
Vriendelijke groeten,
An M.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2020
, Gereageerd:

Beste An, ik heb jammer genoeg geen toegang tot de inbox van onze juridische dienst. Ik wil me wel verontschuldigen voor het feit dat je nog geen antwoord ontvangen hebt. Mocht je intussen nog steeds geen respons bekomen hebben raad ik je aan om onze juridische dienst te contacteren via het rechtstreekse nummer 02/542.34.34 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/04/2020

We hebben een boeking gedaan via AIRNGO voor een vlucht naar New York. Deze vlucht verloopt met Airfrance. De heenvlucht op 26 mei werd geannuleerd, de terugvlucht op 2 mei (nog) niet. Ik kan via AIRNGO enkel een voucher aanvragen maar geen terugbetaling, dit terwijl wel de vlucht werd geannuleerd. Kan ik in dit geval wel terugbetaling vragen of moet ik genoegen nemen met de voucher.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/04/2020
, Gereageerd:

de terugvlucht op 2 juni, excuus

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/04/2020
, Gereageerd:

We merken inderdaad dat luchtvaartmaatschappijen enkel met vouchers op de proppen komen en dat het de reiziger die hier geen gebruik van wenst te maken niet gemakkelijk gemaakt wordt om een terugbetaling te vragen. Je kan hiervoor best onze advocaten raadplegen op het gratis nummer 080029510 , ze helpen je graag verder ! 

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/05/2020
, Gereageerd:

misschien kan u volgende keer het correcte nr doorgeven : 02/542 34 34. dat is een service die ik toch graag van jullie verwacht.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2020
, Gereageerd:

Mijn oprechte excuses hiervoor ! 

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/04/2020

Vraagje: men zoekt bij de exitstrategie naar contact tracing. Dit kan via een app of personen die manueel aan contact tracing doen. Daarbij zouden personen die recent contact hebben gehad in quarantaine moeten. Stel: ik heb een reis geboekt en daags voor de afreis zegt men dat ik in quarantaine moet omdat ik recent met een besmette persoon in contact ben geweest. Ben ik gedekt door reisverzekering wegen ziekte of niet? Of hoe wordt een quarantainemaatregel voorzien in een reispolis?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/04/2020

concrete situatie: vertrek Spitsbergen(Brussel Tromsö) dan cruise naar Spitsbergen op donderdag 30 juli - voorschot betaald - saldo moet betaald worden voor 30 mei - natuurlijk nog niets gehoord omdat het nog te lang is !! Logisch. De reisorganisator gaat de reis niet zelf annuleren voor 30 mei !! en zal dus het saldo vragen. Wanneer iedereen het saldo betaald heeft dan zal men denkelijk laten weten dat deze reis niet zal doorgaan.( Noorwegen is streng, en dan nog met een "bootje" van 500 mensen met een bepaalde leeftijd, dat deze tijd niet zo evident is.) Op die manier hebben ze van iedereen het saldo ontvangen en mogen wij denkelijk kiezen: een alternatief binnen de twaalf maanden (een alternatief voor zo'n speciale bestemming ??) of nog zes maanden langer wachten om het geld terug te krijgen: dat is dus 18 maanden !! Zouden wij het saldo betalen, en hebben wij dan sowieso niet het recht om het voorschot terug te vragen ? Nota: ik vind het beschamend om over centen te praten wanneer de wereld zo lijdt. Maar feiten zijn feiten

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/04/2020



met ons vertrouwd reisburo hebben we een 20 daagse reis uitgestippeld door Portugal, vertrekkend vanuit Porto tot Faro.

ter plaatse zijn alle hotels (6 stuks) besproken met het aantal nachten en is eveneens een huurauto gereserveerd. heen-en terugreis natuurlijk per vliegtuig vertrekkend vanuit Zaventem.

we hebben eind januari reeds een voorschot betaald van 1,300.00€. binnen een paar dagen moeten we het saldo van 2.600,00€ betalen.

moeten we het saldo nu betalenof kunnen we het voorschot terug eisen? in valuta of per voucher?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/04/2020

geboekte reis naar Portugal van 25/05 tot 15/06/2020

met ons vertrouwd reisburo hebben we een 20 daagse reis uitgestippeld door Portugal, vertrekkend vanuit Porto tot Faro.

ter plaatse zijn alle hotels (6 stuks) besproken met het aantal nachten en is eveneens een huurauto gereserveerd. heen-en terugreis natuurlijk per vliegtuig vertrekkend vanuit Zaventem.

we hebben eind januari reeds een voorschot betaald van 1,300.00€. binnen een paar dagen moeten we het saldo van 2.600,00€ betalen.

moeten we het saldo nu betalen of kunnen we het voorschot terug eisen? in valuta of per voucher?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/04/2020
, Gereageerd:

Wat pakketreizen (minstens vervoer en accommodatie) betreft is de wet Muylle duidelijk : als de organisator je een voucher (min 1 jaar geldig) aanbiedt mag je die niet weigeren. De voucher geldt voor het 'reeds betaalde bedrag' (in jouw geval dus het voorschot) door de reiziger. Dit wil dus niet zeggen : eerst het saldo betalen en dan pas een voucher aangeboden krijgen!  En nog een belangrijke info : je pleegt dus geen contractbreuk als je weigert het restbedrag te betalen. De consument moet dus voorlopig genoegen nemen met een waardebon en kan pas na een jaar terugbetaling vragen. De reisorganisator heeft dan zes maanden om het bedrag terug te storten. Na de publicatie van de aangepaste versie van de wet Muylle hopen we dat die periode tot 3 maanden herleid wordt. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/04/2020
, Gereageerd:

veronderstel dat er een gunstig reisadvies komt voor Portugal vanaf 20/05, kunnen wij dan weigeren om te vertrekken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/04/2020
, Gereageerd:

Als je het niet vertrouwt kan je inderdaad altijd weigeren om te vertrekken, zelfs bij een positief reisadvies van Buitenlandse Zaken. Als de reisorganisator de reis annuleert, krijg je indien mogelijk een min of meer vergelijkbaar voorstel (andere bestemming, andere vertrekdatum …). Wanneer je dat voorstel niet wenst, heb je normaal gezien recht op terugbetaling. Maar zoals iedereen nu onderhand weet worden er vouchers (min 1 jaar geldig) aangeboden die je niet mag weigeren (de wet Muylle). Echter, in de veronderstelling dat er een positief reisadvies komt, en je de reis zelf annuleert, heb je normaal gezien geen recht op terugbetaling. Het ziet er echter niet naar uit dat deze situatie zich zou voordoen ! De overheid plant een gefaseerde uitstap van de gedeeltelijke lockdown en dan is het nog maar de vraag of we weer met z'n allen naar het buitenland op reis mogen ! 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/04/2020

we hebben op 18-02-2020 het contract getekend bij Gites de France voor de huur van een huis in Normandië van 13 juni tot 27 juni 2020.
het voorschot is toen ook betaald (ongeveer 300 €) en zouden voor 14 mei 2020 de rest moeten betalen (ongeveer 920 €).
ondertussen zitten we in de lockdown hier maar ook in Frankrijk. - we hebben een mail gestuurd naar gites de france met de vraag of we ons voorschot niet kunnen gebruiken om volgend jaar (2021) op verlof te gaan en dat we zeker niet het resterende bedrag gaan storten half mei. Ik ben er bijna van overtuigd dat dan de coronacrisis nog niet ten einde is. we zijn niet van plan om af te reizen om daar ter plaatse nog in een chaos terecht te komen zoals het nu is.
tot hiertoe hebben we nog geen antwoord gekregen (maar misschien is het bureau van gites de france in Caen ook in lockdown maar dat weten we niet).
we hebben een annulatieverzekering van Ethias maar die komt niet tussen bij een pandemie.
wat kunnen we verder nog doen - als we voor 14 mei toch storten en de crisis is niet volledig opgelost dan zijn we misschien dat bedrag ook kwijt - en als we daartegen toch kunnen afreizen (maar niet betaald hebben) hebben we het contract niet nageleefd en kan men ons de toegang weigeren.

mvg Diricx D

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/04/2020
, Gereageerd:

Het is helaas onmogelijk om hier een eenduidig antwoord op te geven. We raden je aan om in de algemene voorwaarden te lezen hoe annuleringen worden geregeld.

Zoals je zelf al hebt ondernomen, kan je inderdaad best contact opnemen met het platform waar je boekte, het verhuurkantoor of de verhuurder. Velen hebben intussen de infrastructuur gesloten en sommigen hebben beslist terug te betalen. Anderen geven mensen die reizen vanuit of naar een gebied waar het coronavirus woedt, de mogelijkheid kosteloos te annuleren. Ook de lokale overheid neemt vaak maatregelen waarop je je eventueel kan beroepen. Volg de situatie dus op de voet. Twijfel ook niet om onze collega's van het ECC (het Europees Centrum voor de Consument) te contacteren voor verdere info ivm reizen naar het buitenland, maar binnen Europa en je rechten bij annulering. Ik geef je alvast de link naar hun site mee : https://www.eccbelgie.be/ . Je kan hen ook telefonisch bereiken op het nummer 02/542.33.46 (elke werkdag van 9u tot 12u) . ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/03/2019

Hallo, heeft er iemand ervaring met Neckermann......meer specifiek: prijzen die mooi aangekondigd worden en dan bij boeking verdubbelen in prijs?
Graag hoor ik hier meer van en kan Neckermann met deze praktijken zo maar weg?
Mvg, Pascal

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/03/2019
, Gereageerd:

Hoi,

In dit geval ik raad u aan om contact nemen met onze juridische dienst aan de volgende nummer: 0800 39 808 (vandaag tot 17h)

Mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2019

Hallo, heeft er iemand ervaring met het aanvragen van een visum voor Mozambique ? Waar kan ik terecht ? Kan het on-line ? Hoelang op voorhand dient dit te gebeuren ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2019
, Gereageerd:

U kunt best langsgaan bij de ambassade/consulaat in Brussel voor uw aanvraag, of eventueel meer info vragen via de telefoon.
http://embassyofmozambique.be/tourist-visa/