laatst gewijzigd op: 29/11/2021

Fitnesszaal : op zoek naar getuigen

Voor een komend artikel in ons magazine Budget & Recht, zijn we op zoek naar getuigenissen over problemen met je abonnement in een fitness zaal : onduidelijke of onbestaande condities, onmogelijk om je abonnement op pauze te zetten wegens ziekte, na een aantrekkelijke aanbieding zeer hoge prijs gevraagd, moelijk om je abonnement stop te zetten, wijzigingen in de uurrroosters (tijdsopeningen, verplaatsing van lessen, ...)

 

Heb je al zoiets meegemaakt? Je verhaal interesseert ons!

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

15 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/11/2021

Sinds 2018 lid van All-In Fitness (= Oxy-Fun bvba van zangeres Trisha) te Izegem. Na de 3e lockdown werden we uitgenodigd om een document te ondertekenen voor de heractivatie van de domiciliëring, tegelijkertijd moesten we akkoord gaan met de verhoogde lidgelden. Onlangs wou ik mijn abonnement van 2018 op de maandelijks opzegbare datum stopzetten. Na een maand over en weer mailen, krijg ik de melding dat ik in juni blijkbaar een nieuw jaarcontract getekend heb en tot juni 2022 moet blijven betalen. Ik heb nooit mijn akkoord gegeven voor de stopzetting van mijn langlopend contract dus de stopzetting is éénzijdig door de zaakvoerders gebeurd en dit zonder enige verwittiging. Daarnaast werd de domiciliëring in de eerste lockdown doorlopend gedebiteerd. Dit zou na het einde van het contract dan gratis verlengd worden maar op dat vlak blijven de zaakvoerders Oost-Indisch doof, nochtans hebben ze dit via een Facebook-post vorig jaar gemeld. De webpagina met de details daaromtrent is (al dan niet bewust) niet meer bereikbaar. Ik heb vandaag een klacht via Testaankoop doorgestuurd gezien ze zelfs niet op mijn aangetekende mail via IPEX reageren ... wijzigingen doen ten nadele van de klant, niet correct informeren en eerdere afspraken niet nakomen, dat kunnen ze ... ter goeder trouw handelen echter niet. Geen goed voorbeeld voor de fitness-sector die het tijdens de lockdown moeilijk had.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2021
, Gereageerd:

Bedankt voor het delen van je verhaal, heb je ondertussen al een antwoord gekregen van hen op je klacht? ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/11/2021
, Gereageerd:

Dag Bertrand,
Nog geen enkele reactie van de fitnessclub ontvangen. In het verleden hebben ze zelfs mijn aangetekende mail nooit aanvaard. Ik krijg meer en meer de indruk dat ze hun kop in het zand steken in de hoop dat we het opgeven of dat de leden het vergeten. Gezien ze blijkbaar het contract éénzijdig hebben stopgezet (zonder ons medeweten en zonder communicatie) hadden ze eerst de 3 maanden waarop we recht hebben, moeten toekennen. Het gaat al gauw om 100 euro per lid en dit voor verschillende 100en klanten. Een mooie sponsoring voor de zaakvoerders hé.
Zelf zijn ze vlug om een boete voor het CST door te rekenen wanneer ze zelf niet willen instaan voor een correcte controle of 4 maanden aan te rekenen wanneer men niet correct inscant bij de toegang... maar zelf correct handelen?
Testaankoop heeft in het verleden Basic-Fit e.a. succesvol in gebreke kunnen stellen rond de lidgelden tijdens de lockdown, hier gebeurt hetzelfde dus wellicht ook nodig ter bescherming van de vele leden?
Groetjes,
Francis

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/11/2021
, Gereageerd:

Ik kom hier even op terug. Momenteel kan ik nog niet zeggen of er nog een dergelijke ingebrekestelling zal volgen, maar ik heb je getuigenis alleszins intern doorgegeven. Heb je je klacht doorgestuurd naar onze juridische dienst? Dan kunnen we op die manier nog bemiddelen om alsnog tot een oplossing te komen. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/11/2021
, Gereageerd:

Dag Bertrand,
Ik heb dit op 19/11 doorgestuurd naar de juridische dienst. We wachten af ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/11/2021
, Gereageerd:

Ok, dan zal een antwoord zeker nog volgen 

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/11/2019

Meer dan 40 jaar ononderbroken lid van FITNESS CENTER EEKLO. Nu buiten gesmeten voor zie oa klachtenbox 30.9.19 via link www.test-aankoop.be/.../uw-klacht (weigering gedurende 9 maand tot invullen attest sportvoordeel en verstrekken lidkaart + vele verwijten + .... Maar geen ernstige redenen!).
Je hebt er GEEN contract, je betaalt een periode en als je niet meer komt is dit voor hen pure winst en wordt dit niet opgeschort (ook NIET met medisch attest na bv operatie), als ze je buitensteken (ja, ik was er niet de enige in al die jaren zonder ernstige reden maar uit zijn frustratie) kan je het saldo op je buik schrijven.
Als klant heb je hier toch ook rechten!
Graag actie Test-Aankoop tegen zulke wanpraktijken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/11/2020
, Gereageerd:

Inderdaad L. Bij deze fitness club in Eeklo hebben ze mij ook zo buiten gekregen. Ik had net mijn lidgeld voor 3 maand betaald en verzekering toen ik een blessure kreeg en niet meer kon trainen. Nog de uitbater en nog de zoon van wouden mijn geld terug geven. Ik ben dan maar weg gegaan uit deze club want van mensen met zo een mentaliteit en een vastgeroeste mind moet ik niet weten. Het enige die telde was kopen van hun producten en hun oefeningen doen. Wou je andere oefeningen proberen werd je voor de hele zaak belachelijk gemaakt door R. ( uitbater ) zelf.
Nu ga ik sporten bij basic-fit waar intussen tijd toch al een paar mensen van de vroegere club zijn en allemaal hetzelfde verhaal bevestigen. In de fitness Center Eeklo is het my way or the highway en is geen ruimte voor nieuwe ideeën. Spijtig.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/06/2020
, Gereageerd:

Hey, een domiciliëring kun je zelf toch regelen in de bank! Ik heb voor 3 weken mijn domiciliëring van een krant stop gezet. Als je dit doet moet je wel rekening houden met het feit dat je een contract hebt bij hen via domiciliëring te betalen door je bank. Waarom zeg ik dit: je betaald voorlopig niet maar je kan wel gaan onderhandelen, eventueel met de hulp van testaankoop Als hetgeen ik hier schrijf niet klopt dan mag je mij dat gerust via deze weg laten weten!

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2019

Ben reeds vier jaar lid van fitness aan de tragel in Aalst , en heb nog geen negatieve ervaringen. De uitbater van deze site neemt steeds de goede beslissingen zo is mijn abbonement aangepast aan de concurrentie en betaal ik nu een heel pak minder. Voel me hier goed en er valt steeds te praten bij veranderingen wat ik zeer aprecieer ook zijn er de kleine attentie's er wordt geluisterd naar de klanten .
Ik vindt dat ook positieve ervaringen mogen worden gemeld.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/05/2020
, Gereageerd:

Beste waar ik eerst tevreden was over mijn fitness TRAGEL FIT in AALST ben ik vandaag erg teleurgesteld dit omdat mijn abonnementsgeld in corona tijden nog steeds wordt afgeschreven van de rekening . Daar waar alle andere clubs reeds alles hebben opgeschort ja zelfs Basic fit

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/05/2020
, Gereageerd:

Volgens Test Aankoop zouden klanten met een fitnessabonnement op basis van overmacht hun contract moeten kunnen schorsen. We baseren ons hiervoor op de algemene toetsing van het consumentenrecht dat bepaalt dat er geen onevenwicht mag zijn van rechten en plichten. Er is dus genoeg om te argumenteren dat een consument zijn fitnesscontract moet kunnen schorsen gezien de Corona-crisis al zal de discussie met de dienstverlener er dan altijd zijn !
Daarom raden we je aan om met je dienstverlener contact op te nemen en te bespreken wat de mogelijkheden zijn, per slot van rekening weten we niet hoelang deze situatie nog kan aanslepen (zelfs al is er nu sprake van een gefaseerde uitstap uit de lockdown). Misschien kan je bekomen dat je na het opheffen van de maatregelen het recht hebt om langer dan de vooropgestelde datum gebruik te maken van de diensten? En als er maandelijks een domiciliëring verbonden is aan de dienst kan je onderhandelen dat die wordt opgeschort?
De meeste algemene voorwaarden reppen jammer genoeg met geen woord over deze situatie. Maar we stellen vast dat verschillende dienstverleners het goede voorbeeld geven. Ze verwittigen hun klanten dat de domiciliëring tijdelijk vervalt, dat hun abonnement wordt opgeschort of dat ze recht hebben op een terugbetaling. Best is dat je bij hen probeert om inschikkelijkheid te tonen !

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/06/2020
, Gereageerd:

Ik denk dat zij waarschijnlijk zullen inroepen dat het een geval van heirkracht is. Maar anderzijds hebben zij contractueel wel de verplichting van jou gebruik te laten maken van hun fitnesszaal. Er zijn meerdere uitbaters die van de coronasituatie misbruik maken (sommigen heel bewust , ik vraag mij af waarom alles nu zo ineens in prijs verhoogt! Mijn verstand (dat heel groot is > IQ van 115) begrijpt dat niet !!

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/06/2020
, Gereageerd:

Ik heb ook een fitness abonnement afgesloten een tweetal weken voor de lockdown. Zoals bij de meeste fitnesscentra is dat een abonnement voor een jaar. Ben maar een 2 of 3 keer naar de fitness kunnen gaan. Ondertussen zijn we al een aantal weken verder en ben ik maar aan het betalen voor niks. Ze zijn ondertussen gestart met een open air fitness waar je je dan moet inschrijven en van die toestanden maar ik weet niet zomaar altijd op voorhand wanneer ik kan gaan. Het fijne aan dit center was dat het 24 op 24 open was. In hun voorwaarden staat nergens wat de mogelijkheden zijn wanneer zij zelf niet aan hun voorwaarden kunnen voldoen. Maar als ik het goed begrijp is er toch een mogelijkheid om dit abonnement op te zeggen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/11/2020
, Gereageerd:

Ik heb ook momenteel problemen met mijn fitnesscentra.Had via Testaankoop vernomen dat je je domiciliëring kon opschorten via mail omwille van de overmacht door coronamaatregelen. Maar ze reageerden dadelijk geërgerd en dreigden ermee om abonnement te stoppen en als ik nadien wou terugkomen, moest ik 60 euro betalen ipv 40! Ze vonden dat 40 euro voor mij niks was (letterlijk gezegd) en dat voor hen de maatregelen vele zwaarder zijn en dat ze al inspanningen genoeg doen! Ik heb bij de eerste lockdown geen problemen gemaakt om door te betalen, maar nu wordt het toch te veel, met mijn partner samen betalen wij wel 80 euro/maand en het is voor iedereen moeilijk aan het worden. Ik vind dit echt grof! Ze weten natuurlijk dat we willen blijven sporten en ik mijn danslessen niet wil laten vallen.