laatst gewijzigd op: 04/01/2016

Stakingen, vertragingen en afgeschafte treinen... Met een treinabonnement hebt u rechten!

Steun onze actie om de aanvraagprocedure voor tegemoetkoming bij spoorstakingen, vertragingen en afschaffing van treinen te vereenvoudigen. Hoe behoudt u als niet-stakende werknemer uw loon op een stakingsdag als u geen vervoer naar het werk hebt? Welke alternatieven zijn er?

Lees het volledige artikel hier
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

115 reacties

sorteer op :
U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
04/01/2016

Kunnen ook studenten met een treinabonnement hiervoor in aanmerking komen ?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
04/01/2016

Kunnen ook studenten met een treinabonnement hiervoor in aanmerking komen ?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
04/01/2016

Waarom lukt het versturen niet?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
04/01/2016

Geachte,<br><br>Als jarenlang lid van Test-Aankoop ben ik absoluut niet akkoord met jullie groepsvordering t.o.v. de NMBS. Deze actie richt zich niet tot het aanpakken van de ware oorzaak (root cause) van het probleem van de stakingen. Het overgrote deel van de 31 (één en dertig!!) stakingsdagen de voorbij twee jaar bij het spoor (bron: de nieuwsbrief van de Werkbond) zijn uitsluitend te wijten aan de betrokken vakbonden en hebben in die gevallen politieke motieven of dienen ter versteviging van hun machtspositie. Vóór mijn pensioen heb ik twaalf jaar naar Brussel gependeld en de enige onoverkomelijke transportproblemen betroffen de stakingsdagen. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat de NMBS een perfecte dienstverlening bood en biedt.<br><br>Door de groepsvordering besteedt Test-Aankoop financiële middelen afkomstig van lidgelden aan een zaak waar ik niet kan achter staan. Bovendien zal een eventuele veroordeling tot schadevergoeding door de NMBS leiden tot extra uitgave van overheidsmiddelen (dus geld van de belastingbetaler). En de echte verantwoordelijken blijven netjes buiten schot.<br><br>Indien het Test-Aankoop m.b.t. de dienstverlening aan de consumenten inzake openbaar vervoer (bij uitbreiding dus ook voor De&nbsp; Lijn, TEC en MIVB) menens is om de belangen van die consumenten te verdedigen lijkt het mij hoog tijd om te ijveren voor een juridisch statuut van de vakbonden zodat in de toekomst juridische stappen t.o.v. de werkelijke verantwoordelijken kunnen gezet worden. <br><br>Ik zou verwachten dat Test-Aankoop, die onafhankelijkheid t.o.v. welke belangengroep ook hoog in het vaandel voert, dit evenzeer in deze problematiek zou demonstreren en zich dus niet door de vakbonden zou laten intimideren. Een duidelijke boodschap in een standpunt van de hoofdredacteur zou al een eerste stap in de goede richting zijn. Stevige lobbying voor het wettelijk vastleggen van een juridisch statuut van de vakbonden zou pas een overtuigend bewijs zijn dat Test-Aankoop ook in deze materie de rechten van de consumenten op de eerste plaats stelt.&nbsp; Uit enig opzoekwerk op het internet blijkt dat België één van de weinige landen is waar de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben.<br><br>Ook het verzekeren van een minimum dienstverlening ingeval van "verantwoorde staking" zou een strijdpunt voor Test-Aankoop moeten zijn. Dit alles doet trouwens niets af van het&nbsp; stakingsrecht.<br><br>In de overtuiging niet alleen te staan met deze opinie hoop ik dat Test-Aankoop een steen zal willen bijdragen tot het promoveren van het openbaar vervoer.<br><br>Vriendelijke groeten <br><br><br>

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
04/12/2015

test

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
12/10/2015

@Luc Glorieux. Dat dooddoenertje dat we maar elke actie van de vakbonden moeten blijven slikken omwille van dingen die ze in het verleden goed hebben gedaan begint net zo oud te worden als het verplichte verlof zelf.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
11/10/2015

Ik gebruik zelf niet het openbaar vervoer, maar ik profiteer wel van het feit dat velen dat wel doen.  Tijdens de staking is het verkeer een hel.  Ik verlies 1,5 tot 2 uur per dag, mensen komen later aan in vergaderingen.  Hoe en waar gaan we dit vergoed krijgen ?  Een paar basis principes zijn de stakers duidelijk vergeten, het is de bedoeling om het bedrijf in kwestie onder druk te zetten (financieel), niet om een maatschappij te gijselen.  Dat laatst heet terrorisme en zou ook zo moeten vervolgd worden.  De vakbonden laten opdraaien voor de werkelijjke colaterale kosten van de staking zou hun kas wat meer belasten, zodat ze beter zouden nadenken over hun acties.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
10/10/2015

<p> tav Franky Canoot".En mijn verlof kiezen is ook een recht" Hoe denkt U dat recht op verlof er gekomen is?</p><p>Mvg Luc Glorieux</p>

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
09/10/2015

Het schandalige is dat ze de voorwaarden om schadevergoeding te krijgen stelselmatig omhoog trekken. Nu moeten de vertragingen minstens 15 minuten duren, mogen niet aangekondigd zijn, en dit alles binnen de zes maand. Stakingen tellen niet mee maar kosten mij wel iedere keer een dag verlof. Staken is mischien een recht maar werken ook. En mijn verlof kiezen is ook een recht.&amp;nbsp;

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
04/09/2015

Er zijn sites om die informatie op terug te vinden belate.be bijvoorbeeld maar het is inderdaad van den domme dat de NMBS enorm specifieke informatie vraagt over de vertragingen maar zelf wel weigert die informatie openbaar te maken.


Ook rond de acceptatie is het maar gissen of ze elk lijntje hebben aanvaard en of er vertragingen zijn geweigerd.


De NMBS maakte dit jaar nog bekend dat ze minder vergoedingen hebben "uitbetaald" en ze deden daarmee uitschijnen dat ze stipter redden of dat er minder klachten zijn. Terwijl vele mensen gewoon afhaken omdat het process belachelijk ingewikkeld en willekeurig is.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
03/09/2015

Waarom zijn deze dingen nog steeds zo overbodig complex? Het zou kostenbesparend zijn dit te digitaliseren. Vertragingsinformatie is uit railtime gehaald en dient op nummer van trein te gebeuren, wat niemand bijhoudt. Is Test Aankoop van plan hier nog ooit iets aan te doen?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
28/07/2015

&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Mijndochter gaat met de trein naar school , als er staking is vindt zij dat niet er , ze is dan wettig afwezig. Maar als ouder vindt ik dat wel , want zo mist zij wel veel lessen. Dit schooljaar VIJF , dat is toch te veel van het goede .....&nbsp;

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
17/07/2015

<p> Wat heeft dit verhaal te maken met nadeel door treinstakingen?</p><p>&nbsp;</p><p>Met alle respect voor alles en iedereen, maar er zijn duizenden mensen die gescheiden zijn én nog véél verder van hun werk wonen. In plaats van uw gewijzigde sociale situatie te ge (mis) bruiken om te schieten op de spoorwegen en een totaal gewrongen redenering te willen opbouwen, kan ik u als lotgenoot enkele tips geven:</p><p>&nbsp;</p><p>Bepaal wat voor u het belangrijkste is. </p><p>- Is dat uw job, doe dan je kind naar de voor- of naschoolse opvang. Mijn dochter gaat daar met veel plezier naartoe.</p><p>- Is het de quality time met je kind, overweeg dan om een andere job te zoeken dichter bij huis.&nbsp; Ik veronderstel dat verhuizen voor u geen optie is gezien de co-ouderschap regeling.</p><p>&nbsp;</p><p>Service aan loketten? Ik ben al in geen tien jaar meer aan een loket geweest. Ik zou niet weten waarom.&nbsp; Op de website vind ik alles wat ik nodig heb.. </p>

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
12/06/2015

Beste,


Zelfs als uw werkgever uw treinverplaatsingen betaalt, heeft u recht op compensatie ; U had immers vertraging en u heeft alle problemen gehad ten gevolge van die vertragingen/annulering.

Er bestaat een website die het mogelijk maakt zonder problemen uw vertragingen bij te houden :eens de werkwijze begrepen (simpel) kan u terug gaan in de tijd en zo de vertragingen eventueel om de 14 dagen 'bijwerken' ;

Uw vertragingen meer dan 60 minuten of annulering moet u wel binnen de 15 dagen aanvragen : deze worden vergoed aan 100% van de prijs van de rit : TEN UWE VOORDELE !!!

U kan deze compensatie gebruiken voor een toegangskaart van sommige pretparken, voor aankoop van treinkaarten, ook voor anderen enz........


zie : http://www.treinvertragingen.be


Succes, groeten van een reis(lot)genoot ;

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
12/06/2015

Ik ben een recent gescheiden vader met twee kindjes in een co-ouderschapsregeling.
Vroeger was er nog de auto van mijn ex haar job (firmawagentje), maar nu val ik dus terug op openbaar vervoer voor *alles*. Boodschappen zijn duurder, omdat ik niet langer in de grote discounters de goedkoopste producten kan kopen, en voor mijn job moet ik nu jongleren met mijn verlofdagen en recup'-uren om mijn kinderen een gelukkig leven te bieden. Hiervoor moet ik in de week dat ik ze niet heb via overuren inhalen dat ik op tijd aan de schoolpoort sta in de andere weken.

Dat was gerekend zonder de treinstakingen. Financieel is dat al moordend (dagen onbetaald verlof etc…), maar daar ik geen overuren meer bijeengespaard krijg op stakingsdagen, en sowieso via vertragingen mijn overuren en gewone uren (en de quality time met de kinderen) zie wegstromen, is mijn situatie onhoudbaar geworden.

Van mijn verlof blijft niks meer over en ik ga de zomermaanden in. Financieel staat het water me aan de lippen. Iedere dag word ik van perron naar perron gestuurd om rechtopstaand van Aalst naar Brussel te pendelen. Iedere week worden treinen afgeschaft, en ik kan geen sociaal leven uitbouwen op een werkdag (je weet wanneer je vertrekt, nooit wanneer je toekomt).

De service aan de loketten gaat ook zienderogen achteruit, en de info blijft twijfelachtig laat op de borden verschijnen. Verkeerde of lege info-borden, verkeerde info door medewerkers gegeven,… geen verhaal hiertegen.

Waarom zou ik mijn vertragingen bijhouden: mijn mobib-abonnement wordt betaald door mijn werkgever en de vergoedingen heb ik nú nodig, in geld, niet volgend jaar in kortingen.

Ik durf zo ver nog niet te gaan om te zeggen dat de NMBS me mijn huwelijk heeft gekost, maar ik ga er wel langzaam aan kapot, hoe kranig ik me ook houd.

Voor wie ver van z'n job woont, en sociaal of financieel door een moeilijke periode gaat, zijn de stakingen een pijnlijke kaakslag.

Wanneer je op restaurant gaat en betaalt voor een biefstuk, tolereer je toch ook niet dat men je geld houdt, en je met een lege maag buiten stuurt met het verhaal dat de uitbater er niet aan kan doen dat de kok staakt.

Stakingen mogen dan wel aangekondigd zijn, we betalen in ons abonnement wel voor een service op die dagen, en bij het afsluiten van het contract, wordt betaald voor 365 dagen service.

Eigenlijk zou bij 7 stakingsdagen 7/365ste van het abonnementsgeld automatisch dienen teruggestort te worden op de rekening van de gedupeerden. We betalen voor 365 dagen, men neemt ons er 7 van af.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
07/06/2015

Als u een groepsvordering doet tegen de NMBS, begin er dan ook een tegen de staat. Dagelijks staan we me met zijn allen in de file, en geen haan die hierover kraait. En denk eens na, die groepsvordering, ... wie zal dat uiteindelijk betalen denk je? Juist de belastingsbetaler.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
03/06/2015

Allereerst willen wij u hartelijk bedanken voor de vele reacties op ons forum.

We ontvingen eveneens veel reacties op onze Facebook-pagina, voor de volledigheid posten we ook hier enkele verduidelijkingen met betrekking tot een aantal zaken die aan bod zijn gekomen..

Wij benadrukken met klem dat de groepsvordering tegen de NMBS niet als doel heeft het stakingsrecht te ondermijnen, en we viseren evenmin de vakbonden. Integendeel, we denken zelfs dat deze actie er toe kan bijdragen dat de NBMS beter gaat nadenken over de manier waarop het omgaat met sociale geschillen en haar eigen werking. Dat kan bijdragen tot de verzoening. De groepsvordering moet dus helemaal niet gezien worden als een aanval op het stakingsrecht – dat wij beschouwen als een absoluut basisrecht – noch op haar initiatiefnemers.

Wat we met deze actie wel willen aanklagen zijn de contractuele tekortkomingen van de NMBS tegenover haar reizigers. De algemene voorwaarden van de NMBS vermelden dat reizigers geen recht hebben op een schadevergoeding in het geval van een aangekondigde staking door een erkende organisatie, met een stakingsaanzegging 8 dagen voordien, behalve wanneer u al een vervoersbewijs had aangekocht voor dat tijdstip. Niet alleen werd de treinstaking van 28 mei aangekondigd door een niet-erkende organisatie, bovendien is het duidelijk dat de grote meerderheid van de treinreizigers over een abonnement beschikt dat al langer op voorhand werd aangekocht – en dus hebben zij recht op schadevergoeding! We stellen echter vast dat ofwel de NMBS weigert om de schadevergoeding uit te keren (zoals ze ook openlijk heeft te kennen gegeven op haar internet site voor de staking van 15 december), ofwel dat reizigers vaak geen schadevergoeding aanvragen omdat de procedure momenteel te ingewikkeld is en ze ontmoedigd worden. Het is om die reden dat wij eveneens vragen aan de NMBS om de compensatieprocedure te vereenvoudigen.

We hopen dat deze informatie de zaken verduidelijkt, en we willen tegelijkertijd de ruim 41 000 deelnemers aan de groepsvordering alvast bedanken!

Met vriendelijke groeten, Test-Aankoop

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
01/06/2015

"In 2014 waren er in totaal 224,8 miljoen reizigers op het binnenlands personenverkeer van de NMBS.(1) Tien jaar eerder waren dat er 178 miljoen (2). Er is dus een stijging met een kwart. Het personeel en materieel blijven echter achter. Het aantal personeelsleden daalde van 39.000 naar 34.000 of 3.500 minder dan het voorziene aantal (3). Het aantal locomotieven van 1.517 naar 1.329 in 2010. De prijzen voor gebruikers daarentegen stegen wel, de inkomsten die de NMBS uit binnenlands personenverkeer haalde (exclusief overheidssteun) nam met in dezelfde periode met 50% toe. (zie voetnoot 2)"

(1) http://www.belgianrail.be/nl/corporate/Presse/Presse-releases/17_02_2015.aspx

(2) http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/vervoer/spoor/

(3) http://www.socialisme.be/nl/20062/cornu-in-de-aanval-tegen-het-spoorpersoneel


Test-Aankoop zou beter zijn pijlen richten op het falende regeringsbeleid (niet enkel dat van de huidige, maar ook dat van de vorige regeringen) i.p.v. te laten uitschijnen dat stakingen het probleem zijn. Stakingen zijn slechts een gevolg van het jarenlange wanbeheer waarvan personeel én reizigers het slachtoffer zijn. Ondanks ik jarenlang tevreden lid ben van TA, ben ik deze keer ontgoocheld dat TA een verre van evenwichtig standpunt inneemt. Opkomen voor een betere dienstverlening kan men slechts wanneer men vanuit de realiteit vetrekt. Het is net zoals bij de massa-media op een stakingsdag: wie komt er bijna uitsluitend in beeld? Enkel de ontevreden reiziger die toeten of blazen afweet van de situatie op het spoor. Men zou beter de werknemers en hun syndicale vertegenwoordigers evenredige zendtijd geven, maar dat past natuurlijk niet in het kraam van de zogezegd neutrale media. Ik hoop dat TA zich hierover bezint en zich in het vervolg wat minder "populistisch" opstelt. Nog een interessant artikel: http://www.knack.be/nieuws/belgie/test-aankoop-vs-nmbs-de-risico-s-het-perverse-effect-en-het-gladde-ijs/article-opinion-573893.html

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
01/06/2015

Had de Japanse bullettrain niet een gemiddelde vertraging van 6 seconden op jaarbasis? Het moet te doen zijn.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
01/06/2015

Ik moet regelmatig de trein nemen naar het UZ van Gent , uit richting Brugge daar ik bij hun in behandeling ben en dan omdat de NMBS die dag staakt moet ik dan die afspraak terug laten annuleren die voor die dag reeds op voorhand gepland was en een andere dag laten plannen, weeral wachten om behandeld te kunnen worden, ze mogen ook als ze nieuwe loketmedewerkers aanvaarden hun juiste informatie geven wat ze juist aan hun klanten moeten aanbieden , ik vroeg een 10 rittenkaart van BRugge naar Gent , kreeg de verkeerde van de loketbediende ik ken daar niks van van haar kreeg ik een korte tien rittenkaart en ik kreeg een boete van 65 euro van de treinconducteuse omdat ik toen niet cash  kon betalen , zij nam daar totaal geen  rekening mee, , deze rit heeft mij min of meer 100 euro gekost in het totaal voor heen en terug te gaan die dag, ik heb in Gent een klacht ingediend aan de loketbediende en een klachtenformulier ingevuld voor Brussel het hoofdkantoor, maar heb nooit geen antwoord terug gekregen . En mijn geld was ik kwijt. Wat een service, was er helemaal niet goed van deze dag. Eerlijke onschuldige mensen worden ook gestraft. Van de loketbediende in Gent kreeg ik die dag te horen dat dat veel gebeurde, en er enorm veel klachten zijn. Mijn bewijs van treinboete ben ik kwijt want ik heb deze samen met het klachtenformulier moeten afgeven aan die loketbediende om op te sturen naar de NMBS Brussel. Mevr. Audenaert Monique