laatst gewijzigd op: 02/04/2021

Is een 'jaar'-afrekening na 4 maanden door Fluvius legaal?

Onze jaarlijkse afrekening gebeurt normaal op 1/11. Normaal betaalden we enkel prosumententarief. Nu krijgen we van Luminus een afrekening van 478,16EUR (334,42 veruik en extra kosten + 143,74EUR prosumententarief). Doordat de we ons verbruik niet meer kunnen compenseren tijdens de zonnige periode van het jaar betalen we nu dubbel.

 

In de algemene voorwaarden van onze leverancier Luminus staat in punt 7.1 dat de afrekening jaarlijks gebeurt. Kunnen we daardoor de factuur weigeren en vragen het prosumententarief dat aangerekend werd van 1/11/2020-1/3/2021 te herleiden naar 0EUR?

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

2 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2021

Beste Luc en Jean, ik heb de vraag even voorgelegd aan onze expert Energie. 

De factuur weigeren is volgens hem geen goed idee. De terugdraaiende teller is afgeschaft voor prosumenten met digitale meter en naar aanleiding van de publicatie van het arrest van het Grondwettelijk Hof heeft Fluvius op 1 maart de meterstanden uitgelezen en doorgestuurd naar de leverancier. Dit zodat deze een factuur kan opmaken om de periode van de terugdraaiende teller te verrekenen en af te sluiten. Dat zorgt jammer genoeg soms voor hoge facturen voor sommige prosumenten die hun afrekeningsfactuur normaliter in het najaar krijgen. Hun winterverbruik is immers niet meer gecompenseerd door de productie van hun zonnepanelen tijdens de zonnige maanden.

Doordat men voor de periode vóór 1 maart 2021 nog in het systeem van de terugdraaiende teller zit, betaalt men ook nog prosumententarief: de forfaitaire vergoeding voor het gebruik van het elektriciteitsnet. Maar als je winterafname niet is gecompenseerd door je zomerproductie, dan betaal je eigenlijk al nettarieven op basis van je netafname. Je betaalt dus in feite 2 keer. Minister van Energie Zuhal Demir heeft aan de energieregulator VREG heeft gevraagd om een oplossing uit te werken. De regulator onderzoekt het probleem. Wij dringen aan op een snelle oplossing. Meer info vind je hier: https://bit.ly/3c2DFhK  Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

Vermits het nieuwe tarief officieel ingegaan is op 1 jan 2021 zou je dan nog altijd minstens 2 maand prosumententarief moeten betalen. + uw verbruik van nov en dec. Dat is ook wat officieel volgens het gevelde arrest zou moeten gebeuren. Dat is die terugwerkende kracht tot de laatste factuurdatum. De Vreg in samenspraak met Fluvius en de leveranciers hebben het zich gemakkelijk gemaakt door op 1 maart een tussentijdse factuur op te dringen. Het gevolg is dus inderdaad dat je 2 x distributiekost betaalt omdat je niet in de gelegenheid bent om uw verbruik te compenseren. Het prosumententarief is juist bedoeld om het gebruik van het net te vergoeden voor uw tijdelijke opslag. Vermits die opslag pas in de zomer eraan komt heb je daar nog geen gebruik van gemaakt en toch rekent men het aan. Iedereen beseft dat dit niet correct is en de getroffenen zouden zich dus best groeperen en terugbetaling eisen van het prosumententarief die betaald werd in de winterperiode : eventueel via testaankoop.

Dit project wordt gefinancierd door het onderzoeks-en innovatieprogramma Horizon 2020 van EU, in het kader van de subsidieovereenkomst n° 749402.
De EU is niet verantwoordelijk voor de verstrekte informatie en voor elk gebruik van deze informatie.