Community guidelines

Hoe te beginnen? Leer hoe u het beste haalt uit de community.

Algemene regels

Welk gedrag verwachten we van onze gebruikers?

“Wees vriendelijk en respectvol”: een eenvoudig principe waarbij mensen op een beschaafde, respectvolle en vriendelijke manier met anderen omgaan, zowel online als offline. Respecteer afwijkende of tegengestelde meningen en overtuigingen. Probeer te luisteren naar de persoon met wie je van mening verschilt en probeer hem/haar te begrijpen. Moedig andere communityleden ook aan om gastvrij en respectvol met anderen om te gaan. Geen beledigende boodschappen: Door deel uit te maken van deze community, aanvaard je om geen info te plaatsen die als onwaar, lasterlijk, foutief, beledigend, vulgair, haatdragend, intimiderend, obsceen, profaan, seksueel, bedreigend, invasief of van persoonlijke aard wordt beschouwd of die in overtreding is met de wetgeving. Val leden of hun content niet aan: Persoonlijke, respectloze of beledigende aanvallen gericht aan andere personen en hun bijdrages aan de community worden niet aanvaard.

Wat als ik iets zie waar ik het niet mee eens ben?

Een meningsverschil is perfect ok. Verschillende standpunten zijn een essentieel onderdeel van een gedeelde ervaring. Wel moeten je commentaren beschaafd, respectvol en vriendelijk blijven. Geef steeds de indruk dat je positief staat ten opzichte van de persoon met wie je van mening verschilt. Vergeldingen zijn niet ok: Je mag nooit de richtlijnen overtreden, zelfs niet als reactie op iemand die dat wel heeft gedaan.

Waar kan ik wangedrag melden?

Je kunt de moderator vragen om actie te ondernemen tegen wangedrag. Dat kan door het contactformulier Energie (klik op "Contacteer ons" hier boven in de zwarte balk)

Hoe vermijd ik dat mijn berichten als spam worden beschouwd?

Deel geen reclames of persoonlijke gegevens: Het is verboden om reclame te maken op het forum, om commerciële aanbiedingen te delen en om links te delen die naar commerciële websites leiden. Verwijdering van betwiste boodschappen: Als je het gevoel hebt dat je rechten door een bepaalde boodschap worden geschonden (bijvoorbeeld wanneer iemand jouw info misbruikt of lasterlijk gedrag vertoont), kun je de forummoderator vragen deze boodschap te verwijderen.

Een gesprek starten

Welk type vragen/gesprekken vermijd ik best?

Zolang het onderwerp gerelateerd is aan deze community, is elke vraag toegelaten. Een goede titel is een sterk begin. Gebruik woorden die met het onderwerp te maken hebben. Wees kort en bondig. Hoe eenvoudiger je vraag, hoe gemakkelijker de community een antwoord kan vinden. Deel niet zomaar persoonlijke info of contactgegevens met telefoonnummers. De bedoeling van de community is om meningen en ervaringen te verzamelen en te delen. Op die manier kunnen gebruikers iets bijleren over bepaalde onderwerpen die aansluiten bij hun interesses en kunnen ze bij deze onderwerpen betrokken worden. Dat betekent geenszins dat we geen beroep doen op goed opgeleide experts die voor hun specifiek vakgebied de beste oplossingen evalueren en opzoeken.

Over welke onderwerpen kan ik vragen stellen?

Neem eerst een kijkje of je vraag al eens gesteld is. Zolang het van toegevoegde waarde is voor andere communityleden, hoef je zeker niet te aarzelen om je vraag te stellen en deze zelf te beantwoorden.

Hoe vind ik onderwerpen die aansluiten bij mijn interesses?

Zoek op tags: Elke vraag op de community moet een tag krijgen op basis van de subonderwerpen die de vraag beschrijven. Elke tag krijgt zijn eigen pagina, waar alle gerelateerde inhoud verzameld wordt. Om vragen van de community over een bepaald onderwerp terug te vinden, neem je een kijkje op de pagina met populaire tags of zoek je naar een bepaalde tag. Zowel via de pagina met de verschillende tags als vanuit een bepaald gesprek heb je de mogelijkheid om op een tag te klikken en naar de lijst te gaan met alle gerelateerde gesprekken. Gebruik de zoekfunctie: Een zoekfunctie doorzoekt alle gesprekken binnen de community. Geef in het zoekveld een zoekterm in.

Antwoorden op vragen en commentaren

Waarvoor dient het “Nuttige antwoord”?

We stimuleren communityleden om de meest nuttige gesprekken te markeren. Als je ergens een goed antwoord opmerkt, klik je op de knop “nuttig antwoord” onderaan het gesprek. Zo help je de community om de beste antwoorden op hun vragen gemakkelijk terug te vinden. De meest nuttige antwoorden krijgen een gekleurd vlaggetje en een tag. Zo kun je ze gemakkelijk terugvinden tussen de lijst met antwoorden. We stimuleren communityleden om de meest nuttige gesprekken te markeren. Zodra 5 leden vragen om een antwoord te markeren, krijgt deze automatisch een speciale aanduiding tussen de commentaren.

Hoe krijg ik nuttige antwoorden op mijn vragen?

Zorg eerst en vooral dat je een goede vraag stelt. Door goed over een vraag na te denken, krijg je vaak betere antwoorden. Probeer voldoende zinvolle informatie aan je vraag toe te voegen. Zo komt ze sneller op de homepagina te staan en bereik je meer geïnteresseerden.

Moderator

Waarom worden sommige vragen verwijderd?

Op vraag van de community of van de moderatoren kunnen vragen verwijderd worden die te ver afwijken van het onderwerp of niet voldoende waardevol zijn. Na verloop van tijd kan het zijn dat afgesloten vragen verwijderd worden die geen nuttige link vormen naar andere vragen. Dit geldt ook voor vragen die lange tijd na hun plaatsing geen activiteit meer creëren.

Waarom zie ik mijn commentaar niet verschijnen?

Normaal verschijnt je commentaar onmiddellijk na de plaatsing. Toch kan het zijn dat dat niet het geval is. Als je commentaar een link bevat naar een website of een mailadres, zullen wij deze automatisch tegenhouden. Een van onze moderatoren zal deze eerst manueel controleren vooraleer het te plaatsen. Zo zorgen we ervoor dat er enkel nuttige links verschijnen waar andere lezers iets aan hebben. Tijdens het weekend kan deze goedkeuring wat meer tijd in beslag nemen. De community over hernieuwbare energie heeft een automatische spamfilter die elk commentaar controleert vooraleer het geplaatst wordt. Dagelijks ontvangen we honderden spamcommentaren die je gelukkig niet allemaal te zien krijgt. Als je commentaar volgens jou onterecht werd tegengehouden door onze spamfilter, laat je ons iets weten zodat we dit kunnen bekijken.

Mijn commentaar werd verwijderd nadat het eerder geplaatst was. Hoe komt dat?

We zouden liefst alle commentaren laten staan. Toch kan het zijn dat onze moderatoren beslissen om jouw commentaar van de website te verwijderen omdat het in strijd is met een van onze communityrichtlijnen. In dat geval proberen we steeds duidelijk te communiceren op welk moment en om welke reden we het hebben verwijderd. Als je commentaar volgens jou niet in strijd is met onze regels en je het toch graag zou willen plaatsen, geef ons een seintje zodat we dit verder kunnen bekijken.

De moderator heeft mijn commentaar aangepast. Hoe komt dat?

Hou je steeds aan de communityrichtlijnen. Zo niet kan het zijn dat onze moderatoren beslissen om een deel van je commentaar te wijzigen en de rest te behouden. Als je niet zeker bent, laat het ons weten. We zullen dan met plezier verduidelijken waarom we je commentaar hebben aangepast.

Hoe contacteer ik de moderator?

Je kan ons contacteren via het contactformulier Energie. Klik bovenaan in de zwarte balk op "Contacteer ons" en kies het contactformulier Energie