Vragen ?
Test-Aankoop staat u graag bij voor:
- vragen & klachten
- juridisch & medisch advies


Nog geen lid ?
Bel ons vrijblijvend met de code "advies" op het nummer 02 542 32 00
en ontdek de voordelen van ons lidmaatschap.

De Test-Aankoop wereld:
Nieuws

Abnormaal hoog olieverbruik? Wij verdedigen uw rechten!

1 augustus 2016
Abnormaal hoog olieverbruik? Wij verdedigen uw rechten!

Wij zijn overgegaan tot actie naar aanleiding van klachten over wagens van de Volkswagen-groep met een abnormaal hoog olieverbruik, tot 1 liter per 1000 kilometer in sommige gevallen. Daardoor treedt er ook schade op aan de bougies, de cilinders en de motor zelf. Binnenkort zullen we hierover onderhandelingen opstarten met D'Ieteren.

Inleiding

Al een hele tijd lopen er bij ons klachten binnen over het buitensporig olieverbruik van een aantal benzinemotoren. Het probleem stelt zich blijkbaar vooral bij modellen van VW, Seat, Skoda en Audi met TFSI en TSI motoren die gebouwd zijn tussen 2008 en 2012. Op de volgende pagina vindt u de volledige lijst van getroffen wagens terug.

Het probleem

Een motor verbruikt altijd een beetje olie, maar sommige eigenaars moeten om de 1000 kilometer 1 liter olie bijvullen. Door het olieverbruik stoot de wagen vieze blauwzwarte gassen uit en treedt er schade op aan de bougies, de cilinders en de motor zelf. 

In een aantal gevallen gaat de motor helemaal stuk en loopt het kostenplaatje hoog op, soms tot meer dan € 10 000! 

Extra problematisch: zware defecten treden vaak pas op na 80 000 km, veelal na de garantieperiode van twee jaar…

Een beetje technische uitleg… 

De oorzaak zou liggen bij de olieschraapveren die in de zuigers van de cilinder gemonteerd zijn. Normaal zorgen die veren ervoor dat er voldoende olie terug naar het carter vloeit. In de getroffen wagens blijft er echter te veel olie achter in de cilinders, waar deze verbrandt en zorgt voor een zwarte aanslag en een versnelde slijtage. Een fabricagefout dus!

Wereldwijd klachten

Er is niet alleen een probleem in België… In Nederland werd reeds een stichting opgericht die alle claims bundelt om een schadeloosstelling te bekomen op de Volkswagen Group AG. 

In de Verenigde Staten werd in 2012 een "class action" ingediend rond het olieverbruik van een aantal Audi-modellen, waarna Volkswagen een compensatie voorstelde en alle reparaties met terugwerkende kracht vergoedde. VW breidde toen ook de garantie uit tot acht jaar. 

Wij springen in de bres!

Wij hebben drie maanden lang een meldformulier ter beschikking gesteld waarmee gedupeerden zich konden melden. Op die manier wilden we in eerste instantie de omvang van het probleem op de Belgische markt in kaart brengen. Onze advocaten zijn nu bezig om alle dossiers te bestuderen, en onze bedoeling is om in september naar D'Ieteren te stappen om onderhandelingen op te starten over compensatie voor de schade. Indien er geen adequate oplossing komt, zullen wij verdere juridische stappen ondernemen.


?

Hulp nodig?

Bel ons op dit nummer

 02 542 32 32

ma-vr 9-12.30 u. | 13-17 u. (vr tot 16 u.)

Reacties:

Hier een Skoda Yeti 1.8TSI 4x4 van 2010 met 86.000km. Gekocht in december 2015 bij een dealer met 2 jaar MyWay-garantie. Toen had de wagen 65.000km. Olieverbruik is een halve liter op 1000km !!!! Volgens de handleiding is "tot een halve liter olieverbruik op 1000km normaal". Donderdag wordt een weging opgestart. Ik ben benieuwd hoe MyWay dit gaat behandelen.
Paul
Ik heb een audi a 5 cabrio (6 j oud en 80 000 km). Omdat ik bijna maandelijks olie moet bijvoegen heb ik een olieweging laten doen. Mijn auto verbruikt meer dan 1 l olie per 1000 km. De garage wil deze auto nu volledig herstellen met bijkomende garantieperiode, maar wie moet dit nu betalen? Ik heb al verschillende keren naar testaankoop gebeld, maar krijg de juiste persoon niet te pakken, dus nu weet ik nog steeds niet wat ik moet doen?
Ik heb op 125000 km de motor van mijn audi A5 2.0 TFSI laten vervangen omdat de distributieketting het begeven had. Kosten: 7500€ voor een gereviseerde motor. De originele motor had geen olie verbruik. De vervangende motor verbruikt 1 liter op 850km. De garagist zegt me dat het aan de turbo zou kunnen liggen, dat die voor het hoge olieverbruik zorgt... kan ik moeilijk geloven omdat de originele turbo na vervanging van de motor terug gemonteerd werd en het hoge olieverbruik zich onmiddellijk voordeed na het vervangen van de motor. Ofwel heeft de garagist iets verkeerd gedaan bij de montage ervan? Vreemd is wel dat ik geen uitstoot van blauwe rook uit de uitlaat zie, wat toch zou moeten als er olie in de verbrandingskamers terecht komt. Er is ook nergens lekkage van olie vast te stellen.
1 2