Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Geannuleerde reizen: werk Test Aankoop werpt vruchten af

14 jan 2021

Naar aanleiding van de massale toestroom van klachten over de reissector, besliste Test Aankoop in juni 2020, een online formulier beschikbaar te stellen om deze klachten collectief te kunnen behandelen door ze aan de betrokken luchtvaartmaatschappijen en touroperators te bezorgen. Tot de afsluiting van het formulier werden meer dan 6.000 klachten ingediend, waarvan een groot deel inmiddels is afgehandeld.  De nog openstaande dossiers bij maatschappijen, die tot op heden hebben geweigerd samen te werken met Test Aankoop, zullen worden overgemaakt indien zij blijven volharden.

Collectieve verwerking van klachten

Naar aanleiding van de massale toestroom van klachten over de reissector stelde Test Aankoop in juni 2020 een online formulier beschikbaar om deze klachten te bundelen per maatschappij en ze zo collectief voor  te leggen aan de betrokken luchtvaartmaatschappijen en touroperators. Meer dan 6.000 klachten werden op dit formulier ingediend tot de sluiting ervan op 15 oktober 2020. Een overweldigende meerderheid van de klachten richtte zich op 3 luchtvaartmaatschappijen: Ryanair, Brussels Airlines en TUI, onderverdeeld in TUIFly en TUI touroperator.

 

Goede leerlingen

Van de iets meer dan 2.000 ontvangen klachten tegen Ryanair die door Test Aankoop werden behandeld, hebben al bijna 1.270 klachten geleid tot een schadevergoeding.  Meer dan 63% aldus. Brussels Airlines op zijn beurt heeft reeds 1.065 van de 1.240 aan Test Aankoop voorgelegde gevallen gecompenseerd, d.w.z. bijna 87%.  Tot slot heeft touroperator TUI, waartegen 810 klachten werden ingediend bij Test Aankoop, 183 gevallen gecompenseerd, iets meer dan 22%. Aangezien tal van dossiers onvolledig zijn, zal de consumentenorganisatie de personen die haar hebben gecontacteerd binnenkort op de hoogte brengen van de te volgen procedure om zo snel mogelijk een vergoeding te bekomen.

Verschillende andere maatschappijen, zoals Connections of Voyage Privé, zijn reeds in een vroeg stadium ingegaan op de uitnodiging van Test Aankoop om samen te werken en hebben ondertussen het merendeel van de openstaande dossiers afgehandeld. Anderen, zoals Cheaptickets, BudgetAir, Booking en Corendon hebben meer recentelijk ingestemd met een samenwerking.

 

Slechte leerlingen

Test Aankoop betreurt echter de houding van Air France en KLM die in eerste instantie akkoord gingen met de samenwerking, maar om onbekende redenen helemaal niet meer reageren. Andere operatoren hebben dan weer nooit geantwoord, ondanks talrijke pogingen om contact met hen op te nemen. Het gaat om luchtvaartmaatschappijen zoals Alitalia, TAP, Turkish Airlines, Lufthansa (de moedermaatschappij van Brussels Airlines), Iberia, Royal Air Maroc, Wizzair, ... Dit geldt ook voor platformen zoals Expedia, edreams, Opodo, enz. Als deze bedrijven blijven volharden in hun gebrek aan reactie, zal Test Aankoop de litigieuze dossiers aan de bevoegde autoriteiten overmaken.