Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

TA maakte al meer dan 5000 dossiers over… op uitzondering van TUI fly dat in gebreke wordt gesteld!

09 okt 2020

Vlak voor de zomermaanden lanceerde consumentenorganisatie Test Aankoop een online formulier op zijn website, reizigers konden hiermee een klacht indienen voor de problemen met pakketreisorganisatoren of luchtvaartmaatschappijen in het kader van de coronacrisis. Bedoeling van dit initiatief was het bundelen van gelijkaardige klachten om een snellere afhandeling te verkrijgen. In totaal werden er 6400 dossiers geregistreerd. 5000 daarvan zijn compleet en werden aan de luchtvaartmaatschappijen overgemaakt. Heel wat consumenten zagen zo hun dossier opgelost.  TUI fly blijft zich echter verzetten en blijft het hebben over misverstanden.  Test Aankoop staat op het punt om de touroperator een ingebrekestelling toe te sturen.  Consumenten kunnen overigens nog tot uiterlijk 15 oktober hun dossier indienen of vervolledigen via www.testaankoop.be/reisformulier.

Formulier collectieve klachtenbehandeling kent groot succes

Sinds het uitbreken van de coronacrisis werden talloze vluchten of reizen geannuleerd.  Test Aankoop kreeg via zijn contactcenter dan ook een buitengewoon hoog aantal klachten over de praktijken van luchtvaartmaatschappijen en reisorganisatoren.Terugbetalingen gebeurden niet of werden gewoon geweigerd of vouchers werd gegeven aan slechte voorwaarden”, klinkt het bij Test Aankoop.  Om die reden besliste de consumentenorganisatie om alle ingediende dossiers, volgens de aard van de klacht en de naam van de onderneming, te groeperen via een online platform (www.testaankoop.be/reisformulier), om zo de behandeling ervan te vergemakkelijken en te versnellen. Dit met als doel de betrokken maatschappijen te stimuleren om sneller oplossingen te vinden voor de problemen die reizigers ondervinden en om zo nodig andere actiemiddelen te overwegen.  En verschillende onder hen gingen hierop in op uitzondering van TuiFly.

 

Ryanair, Brussels Airlines en co… en TUI fly die we ingebreke stellen !

Vooral Ryanair (1745 dossiers), TUI fly (544) en Brussels Airlines (1251) zijn vaak genoemde maatschappijen als het op klachten aankomt in het kader van deze coronacrisis.  Vervolgens zijn er operatoren zoals Cheaptickets (152), eDreams (104), Connections (90) en Sunweb (105). Met elk van hen werden contacten gelegd en een contactpersoon gevonden , hierbij werd vooruitgang geboekt ten gunste van de consument.  Enkel TUI fly blijft hardleers en heeft het over misverstanden wat betreft de terugbetaling en de waardebonnen die ze in de meeste gevallen opleggen. Na een allerlaatste, erg informele en minnelijke poging heeft Test Aankoop besloten om in de komende dagen voor meer dan 400 geregistreerde dossiers een ingebrekestelling te sturen, voorafgaand aan een klacht bij de FOD Mobiliteit of bij de Geschillencommissie reizen.

 

Het online platform “travel form” wordt op 15 oktober afgesloten ...

Voor alle problemen rond annuleringen en omboekingen van een reis, tracht Test Aankoop de rechten van de consument zo goed mogelijk te verdedigen en nodigt hem of haar uit het klachtenformulier in te vullen op www.testaankoop.be/reisformulier.  Dit kan nog tot 15 oktober.

Test Aankoop herinnert eraan dat ze ter beschikking staat van de reizigers met vragen over dit onderwerp op het nummer 0800 29 510 (van maandag tot donderdag van 9u tot 18u en vrijdag van 9 tot 16u45).