Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Coronacrisis: TA maakte al 3300 dossiers over aan luchtvaartmaatschappijen

09 sep 2020

Nog steeds wachten heel wat consumenten op de terugbetaling van hun vliegreis, is omboeking een probleem of kregen ze een voucher aan ongunstige reisvoorwaarden. Test Aankoop registreerde via www.testaankoop.be/reisformulier reeds 5000 dossiers en al meer dan 3300 volledige dossiers werden overgemaakt aan de verschillende luchtvaartmaatschappijen. Bedoeling van deze webtool was het bundelen van klachten met dezelfde aard met het oog op de snellere afhandeling ervan. Met succes : zowel Ryanair als Brussels Airlines, samen goed voor zo’n 1950 dossiers, zijn gestart met de terugbetalingen van de dossiers die Test Aankoop overmaakte. De consumentenorganisatie dringt er bij de andere operatoren op aan de reizigers te vergoeden, zeker TUI fly dat de collectieve aanpak wil vermijden en illegale vouchers blijft aanbieden.  Consumenten die nog een dossier wensen in te dienen, kunnen dit nog steeds via  www.testaankoop.be/reisformulier en dit tot eind september.

Reisformulier

Sinds het uitbreken van de coronacrisis werden talloze vluchten of reizen geannuleerd en werd het contactcenter van Test Aankoop totaal overspoeld met klachten over opgedrongen vouchers, problemen met omboekingen, geweigerde terugbetalingen of de onmogelijkheid om een reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij te contacteren.  De consumentenorganisatie besliste daarom om alle ingediende dossiers volgens de aard van de klacht en de naam van de onderneming, te groeperen via een online platform (www.testaankoop.be/reisformulier), om zo de behandeling ervan te vergemakkelijken en te versnellen. Dit met als doel de betrokken maatschappijen te stimuleren om sneller oplossingen te vinden voor de problemen die reizigers ondervinden en om zo nodig andere actiemiddelen te overwegen.

 

Ryanair en Brussels Airlines

Vooral Ryanair was een vaak gemelde maatschappij via het formulier van Test Aankoop. De verbruikersorganisatie maakte maar liefst 1110 dossiers van consumenten over aan de Ierse lagekostenmaatschappij. Met succes overigens : Ryanair bevestigt ondertussen volop bezig te zijn met de afhandeling ervan. Eenzelfde trend stelt de consumentenorganisatie vast bij Brussels Airlines dat al 847 dossiers doorgestuurd kreeg. Onze nationale vliegmaatschappij bevestigde eveneens het nodige te doen om alles af te handelen en waar nodig te voorzien in terugbetaling.

Ten aanzien van TUI fly loopt de samenwerking moeilijker, aldus Test Aankoop. “Zij verwachten dat alle 402 volledige dossiers die we tegen hen opgebouwd hebben, afzonderlijk zouden worden ingegeven via het online klachtenformulier van de maatschappij zelf. Voor ons is dit een manoeuver om de terugbetaling voor de reiziger te vertragen. Ons systeem is volledig en voorzien van de nodige bewijsstukken. Wij dringen er sterk op dat TUI fly zijn mening zou herzien” zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.  Bovendien wordt vastgesteld dat TUI fly de praktijk van vouchers blijft toepassen terwijl reizigers het recht hebben een terugbetaling te vragen.

Wat betreft Air France (19 dossiers) en KLM (26 stuks), hoopt Test Aankoop snel de terugbetaling van de vliegtuigtickets in kwestie te kunnen aankondigen. Ook talrijke andere organisaties en maatschappijen werden gecontacteerd en verzocht de wettelijke verplichtingen na te leven maar van hen kwam er helaas nog geen rechtstreekse respons. Problematisch zijn Expedia en Go Voyages, waar het bijna onmogelijk is een verantwoordelijke te pakken te krijgen, klinkt het bij Test Aankoop.

 

Voor alle problemen rond annuleringen en omboekingen van een reis, tracht Test Aankoop de rechten van de consument zo goed mogelijk te verdedigen en nodigt hem of haar uit het klachtenformulier in te vullen op www.testaankoop.be/reisformulier.  Test Aankoop herinnert eraan dat ze ter beschikking staat van de reizigers met vragen over dit onderwerp op het nummer 0800 29 510 (van maandag tot donderdag van 9u tot 18u en vrijdag van 9 tot 16u45).