Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Mobiliteit

20 000 consumenten maakten al gebruik van autotest van Test Aankoop

16 jan 2020

Naar aanleiding van het jaarlijkse autosalon, ontwikkelde Test Aankoop een instrument om consument te adviseren bij de aankoop van een nieuwe wagen. Immers : consumenten die vandaag voor de aankoop van een nieuwe wagen staan, weten vaak niet meer voor welke krachtbron ze moeten kiezen: diesel, benzine, aardgas of wordt het hybride, elektriciteit of waterstof?  Om aan die onzekerheid te remediëren, ontwikkelde Test Aankoop een tool om de consument te helpen in zijn of haar brandstofkeuze door aan de hand van een profiel een voorstel uit te werken.  De consumentenorganisatie wist zo al een paar 100 mensen op het salon te helpen en noteerde al tot 20 000 bezoekers op de website van de module.

 www.testaankoop.be/brandstoftest

Welke brandstof moet ik kiezen ?

Het jaarlijkse autosalon op de Heizel, is voor heel wat consumenten de gelegenheid om een gloednieuwe wagen aan te kopen. Echter, een nieuwe auto kopen is een belangrijke beslissing. Niet alleen omdat het een dure aankoop is, maar ook omdat je als consument heel wat jaren met die auto zult rijden. Tegelijkertijd wordt de keuze er niet makkelijker op. Nog niet zo lang geleden had de consument twee mogelijkheden: diesel of benzine. Nu is het keuzepallet veel gekleurder van hybride over elektrisch tot CNG en LPG. Ook diesel en benzine kunnen voor sommige profielen nog een functie hebben. De consument ziet soms door de bomen het bos niet meer.

 

Een tool om te helpen kiezen

Om de consument een handje te helpen in zijn zoektocht, ontwikkelde Test Aankoop een tool waarbij rekening wordt gehouden met verschillende factoren die de brandstofkeuze kunnen bepalen en die losstaan van de verkoopargumenten van fabrikanten die enkel als doel hebben hun product aan de man te brengen.  Consumenten wordt gevraagd te antwoorden op vragen van het type “Rijdt u meer dan 35.000 km per jaar?”, “Verplaatst u zich vooral in de stad?”, “Gaat u elk jaar met de wagen op vakantie?”, “Opteert u voor een kleine stadswagen?” of “Wenst u een grote koffer?”.  Aan de hand van de antwoorden, stelt de tool vervolgens de ideale brandstof overeenkomstig dit consumentenprofiel.Tot op vandaag vonden al 20 000 mensen de weg naar de module en helpen we zo’n 100 mensen per dag op het autosalon”, zegt Simon November van Test Aankoop. “Je merkt duidelijk dat er nood is bij de mensen voor een dergelijk instrument. Meer dan ooit is de keuze voor een nieuwe auto een moeilijke klus.” 

In het kader van het Autosalon is Test Aankoop met de achtie “TA on Tour” te vinden in Heizelpaleis 8 om er de bezoekers de tool voor te stellen en te helpen bij het maken van de juiste brandstofkeuze van hun nieuwe toekomstige wagen.