Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Betalen voor typfouten op je vliegtuigticket !? TA dient klacht in bij Economische Inspectie

05 feb 2020

Afgelopen maand oktober, stelde Test Aankoop verschillende luchtvaartmaatschappijen formeel in gebreke en maande hen aan om hun clausules voor het herprinten van vliegtickets aan te passen.  Deze clausules verplichten de passagiers tot het betalen van, soms zeer hoge, vergoedingen, om een simpele typefout bij het ingeven van hun naam bij de boeking te kunnen wijzigen.

In de meeste gevallen voorziet de luchtvaartmaatschappij (uitdrukkelijk of in de praktijk) de mogelijkheid om typfouten recht te zetten op voorwaarde dat hiervoor een bepaald bedrag wordt betaald.  Dit is het geval bij Brussels Airlines (25 euro om tot twee karakters te wijzigen), of TAP Air Portugal dat 25 euro aanrekent om tot drie karakters te wijzigen.   British Airways voorziet dan weer in de verplichting om het tariefverschil te betalen indien de prijs van het ticket ondertussen zou zijn gestegen (inclusief brandstofprijzen, belastingen en andere heffingen).  Zelfde verhaal bij Vueling dat hier bovenop ook nog eens een vaste vergoeding van 50 euro aanrekent. In alle geval moeten passagiers die de "vergoeding" niet (of volgens sommige luchtvaartmaatschappijen te laat) betalen, een nieuw ticket kopen tegen een over het algemeen veel hogere prijs, zo niet zal hem de toegang tot het vliegtuig worden geweigerd.  Andere luchtvaartmaatschappijen gaan nog een stapje verder en bieden passagiers geen mogelijkheid om typfouten te corrigeren.  Die passagiers wordt het inschepen gewoon geweigerd!  Dit is bijvoorbeeld het geval bij Iberia.

Voor de consumentenorganisatie is dit soort clausules onrechtmatig en dus onwettig.

Andere maatschappijen, zoals KLM, bieden reizigers de mogelijkheid typfouten gratis aan te passen.

Dit geldt ook voor Ryanair, nadat Test Aankoop de Ierse budgetvlieger een schrijven richtte, om deze praktijk aan te passen.  Voorheen kostte dit haar klanten 115 of 160 euro, afhankelijk van het gegeven of de wijziging online of op de luchthaven werd doorgevoerd.  De Ierse luchtvaartmaatschappij biedt passagiers nu de mogelijkheid om typfouten tot 3 karakters te wijzigen en dit tot op het ogenblik van inschepen.  Een mogelijkheid die passagiers wordt geboden op voorwaarde dat “ te goeder trouw hebben gehandeld” en zonder dat dit duidelijk wordt vermeld.

Wat de overige betrokken luchtvaartmaatschappijen betreft, heeft Test Aankoop, gezien het uitblijven van een bevredigend antwoord op haar aanmaningsbrief, een klacht tegen hen ingediend bij de Economische Inspectie.