Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Artificiële intelligentie : “Al veel potentieel, maar het moet beter”

07 sep 2020

Beetje bij beetje verovert artificiële intelligentie haar plekje in ons alledaagse leven: applicaties, autonome voertuigen, intelligente verlichting, enz.  Terwijl deze technologie lang werd geassocieerd met sciencefiction, maakt ze nu deel uit van de dagdagelijkse realiteit.  Zeker en vast handig in geval van repetitieve of meer ingewikkelde taken.  Consumenten zien heel wat potentieel in AI, maar zijn zeer wantrouwig over de mogelijke risico’s en niet altijd tevreden over hoe AI momenteel voor hen presteert.  Samen met BEUC, het Europees Bureau van Consumentenverenigingen en haar zusterorganisaties van Euroconsumers engageert Test Aankoop zich om te strijden voor meer transparantie en een wettelijk kader voor het gebruik van artificiële intelligentie.  Tegelijkertijd wil het ook de industrie uitdagen om een AI te ontwikkelen die antwoord biedt aan de echte noden van consumenten.

Voor iedereen?

In het dagelijkse leven komt iedereen in aanraking met artificiële intelligentie (AI).  Uit een onderzoek van Test Aankoop waarbij 2500 Belgen werden bevraagd, blijken de meeste mensen zich dit echter niet te realiseren.  Terwijl voor 33% van de ondervraagden AI “een beetje aanwezig” is in hun dagelijkse leven, geeft maar liefst 30% toe zich niet bewust te zijn van de omvang van deze technologie.  19% is overigens van mening dat artificiële intelligentie geen of weinig deel uitmaakt van hun leven.  AI is echter omnipresent.  Zo maken digitale diensten er geregeld gebruik van zonder dat de consument er zich van bewust is.  “Neem nu commerciële websites, applicaties of sociale netwerken die voorkeuren en gewoontes van consumenten registreren, waarna ze vervolgens gemakkelijk inhoud kunnen aanbieden die het best bij het profiel van de consument past.  Zo is artificiële intelligentie bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het functioneren van virtuele assistenten (bv. Siri van Apple of Alexa van Amazon) die meer en meer hun weg vinden naar de huiskamers”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

Handig maar niet zonder risico

Hoewel artificiële intelligentie digitale diensten ten goede komt, kan het ook op binnen tal van andere domeinen worden gebruikt, denk maar aan de zorgsector. AI wordt toegepast bij het stellen van meer optimale medische diagnoses of het verlenen van zorg, vooral in woonzorgcentra, waar robots worden ingezet om bewoners te helpen meer te bewegen. Artificiële intelligentie kan het leven dus makkelijker maken door bepaalde taken leuker te maken. Zo maakte 56% van de ondervraagden reeds gebruik van de gepersonaliseerde dienstverlening die wordt aangeboden door streaming sites zoals Netflix.  Ook 66% maakt regelmatig gebruik van GPS-gebaseerde instructieprogramma's zoals Waze of Google Maps.

Consumenten zien wel degelijk het potentieel van AI, maar zijn bezorgd om de mogelijke risicio’s : bijna twee derde van de respondenten gelooft dat de aanwezigheid ervan in het dagelijks leven er uiteindelijk zal toe leiden dat mensen minder op hun gezond verstand zullen gaan vertrouwen. Hun keuzes zullen dan ook worden gestuurd door de suggesties van AI.  Diensten die worden aangeboden door computers en andere geconnecteerde objecten leidden dus tot het isolement van de gebruiker

 

Een wettelijk kader moet leiden tot meer vertrouwen...

Het maximale potentieel van de AI-technologie is nog lang niet bereikt en de meeste consumenten zijn zich hier goed van bewust :  60% van de ondervraagden ziet heil in toepassingen die ongevallen helpen voorkomen. Iets meer dan de helft (53%) ziet een rol weggelegd voor artificiële intelligentie in misdaadpreventie en 44% hoopt dat het kan worden gebruikt om gezondheidsproblemen te voorkomen. In een tijd waarin AI-toepassingen voor het "grote publiek" nog in de kinderschoenen staan, is het noodzakelijk om te zorgen voor een sterk wettelijk kader dat de consument beschermt en voor vertrouwen kan zorgen, wat cruciaal is in de ontwikkeling van AI. Diezelfde consument vindt ook dat hij correct moet worden geïnformeerd over automatische beslissingen en het recht moet hebben om ‘nee’ te kunnen zeggen.  70% van de bevraagde Belgen hebben trouwens maar weinig vertrouwen in de overheid als het aankomt op het efficiënt controleren van AI.

Test Aankoop ijvert daarom, in samenwerking met haar zusterorganisaties van Euroconsumers Europees en het Bureau van Consumentenverenigingen (BEUC), aan meer transparantie en controle. Tegelijkertijd wil het ook de industrie uitdagen om een AI te ontwikkelen die antwoord biedt aan de echte noden van consumenten.