Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Drie op vier consumenten doen inspanningen om voedselverspilling tegen te gaan

29 sep 2020

In België worden grote hoeveelheden voedsel verspild in de hele voedselketen: bijna 1 kg voedsel per persoon per dag om precies te zijn. Nochtans maakt 80% van de Belgische consumenten zich zorgen over voedselverspilling en is bereid om te veranderingen door te voeren om deze verspilling te verminderen, dat blijkt uit een bevraging van Euroconsumers, de Europese koepel van consumentenverenigingen waaronder Test Aankoop.

In januari en februari van dit jaar deed Euroconsumers, de groep consumentenverenigingen, waar ook Test Aankoop deel van uitmaakt, een bevraging bij zo’n 7000 mensen in vier landen : België, Italië, Spanje en Portugal.  Conclusie ? De grote meerderheid van de bevraagde personen maakt zich zorgen maakt over voedselverspilling en geven aan zelf maatregelen te nemen om dit binnenhun gezin tegen te gaan.

 

Corona heeft positieve impact op voedselverspilling

Een ruime meerderheid van de consumenten erkent dat het weggooien van voeding een probleem is en dit ontegensprekelijk een negatieve impact heeft op het milieu.  Zo gaf maar liefst 75% van de respondenten aan zelf inspanningen te doen om voedselverspilling thuis te beperken.

Vóór de uitbraak van de Covid-19-crisis, stelden 72% van de bevraagden dat ze thuis minstens een kleine hoeveelheid weg gooiden.  Sinds de coronacrisis is echter een duidelijke daling van voedselverspilling vast te stellen aangezien 65% van de respondenten aangaf tijdens de lockdown bijna geen voedsel te hebben weggegooid en dit door het beter plannen van maaltijden en boodschappen, maar ook door meer thuis maaltijden te bereiden en overschotjes te verwerken.

 

Ook de voedingsindustrie heeft een rol te vervullen in de strijd tegen verspilling

Volgens 70% van de bevraagde personen ligt een groot deel van de verantwoordelijkheid van de verspilling bij de voedingsindustrie en -distributie.  Zij menen dat de voedingsindustrie praktische oplossingen moet uitwerken zoals een betere etikettering, het organiseren van verkoop van voeding in vrac, kleinere verpakkingen, meer aangepaste porties in restaurants, enz. om op die manier een steentje bij te dragen in het verminderen van verspilling.

Bovendien geeft meer dan de helft van de respondenten aan nood te hebben aan ondersteuning via digitale tools en bereid te zijn dergelijke tools (apps en websites) te gebruiken om voedselverspilling te verminderen en voedsel te kopen tegen lagere prijzen.

 

De strijd tegen verspilling kan ook buitenshuis worden gevoerd

Onder de respondenten heerst er wel verdeeldheid wat betreft het meenemen van eten na een restaurantbezoek. Zo vraagt 30% van de ondervraagde Belgen nooit om restjes voedsel mee naar huis te nemen omwille van diverse redenen, zoals het ongemak om het mee naar huis te moeten nemen of de schaamte om er om te vragen. Maar sinds de introductie van “Rest-O-pack” in verschillende grote Belgische steden hoeft dit niet langer een ongemak te zijn, maar eerder een reflex.

De resultaten van dit grootschalig onderzoek tonen duidelijk aan dat consumenten de negatieve effecten van voedselverspilling begrijpen en zijn bereid hun gewoonten te veranderen. Een mooi signaal op deze internationale dag tegen voedselverspilling. Toch vinden zij dat ook de voedingsindustrie haar deel van de verantwoordelijkheid draagt en vragen haar om meer betrokken te raken en praktische oplossingen en innovatieve digitale instrumenten te implementeren om voedselverspilling aan te pakken. Dus, verandering is mogelijk, maar de consumenten, de voedingsindustrie en de beleidsmakers moeten samenwerken om dit te kunnen bereiken", aldus Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

Het vierde webinar van Euroconsumers (op woensdag 30 september om 14.00u) staat overigens in het teken van duurzame voedselconsumptie.  Indien interesse kan u zich hier registreren.