Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Minder veilig dan gedacht : Test Aankoop test fietshelmen voor kinderen:

27 aug 2020

Als alles goed gaat, worden onze kinderen vanaf 1 september weer aan de schoolpoort verwacht. Heel wat jonge kinderen zullen hierbij het traject van huis naar de school afleggen met de fiets.  Om die redenen onderwierp Test Aankoop 19 veelverkochte kinderfietshelmen aan een strenge veiligheidstest. Conclusie ? De consumentenorganisatie stelt vast dat het soms pover gesteld is met de geboden veiligheid van kinderfietshelmen. De consumentenorganisatie blijft daarom  aandringen op een herziening van de Europese norm die nog steeds geen impact van een zijdelingse val meet. Nochtans de meest voorkomende manier van vallen met een hoog letselrisico.

 

Realistische val-omstandigheden

In navolging van een eerdere test uit 2017, onderwierp Test Aankoop opnieuw een lot fietshelmen bedoeld voor kinderen aan een veiligheidsonderzoek. De verbruikersorganisatie ging hierbij verder dan wat de Europese norm oplegt aan fabrikanten om op die manier zoveel mogelijke reële val-omstandigheden na te bootsen. Test Aankoop stelde immers zes realistische valscenario’s voorop waarbij de geteste helmen op verschillende punten zowel een horizontale als een schuine ondergrond raakten aan een snelheid van 20 km per uur. Voor elke val berekende de consumentenorganisatie dan het risico op hersen– en schedelletsels.

Alvorens op de markt te mogen worden gebracht, worden fietshelmen momenteel getest via een gesimuleerde loodrechte val op een plat oppervlak. Weinig realistisch”, zegt Simon November van Test Aankoop. “Wanneer we vallen met onze fiets, zal ons hoofd de neiging hebben om te gaan roteren en is de kans klein dat we zullen terecht komen op een vlak oppervlak. Vandaar dat we onze test zo realistisch mogelijk wilden maken door ook rotatiekrachten en de impact van een zijdelingse val in rekening te brengen”, aldus de woordvoerder.

 

Strenger testen toont kwaliteitsverschil

Hoewel alle normen voldoen aan wat de huidige regels voorschrijven, bracht de meer verfijnde en realistische test van Test Aankoop echter heel wat zwaktes aan het licht vooral dan wanneer een kind met de zijkant van het hoofd tegen een obstakel zou vallen. De zes laagst geklasseerde helmen uit de tabel bieden hier maar weinig bescherming, aldus Test Aankoop. Ook de helmen die uitgerust zijn met een extra beschermlaag tussen de schaal en voering, het zogenaamde MIPS-systeem, bieden nauwelijks een betere bescherming. De beste helmen uit het onderzoek, houden maar liefst 20% minder letselrisico in in vergelijking met de lager scorende exemplaren.  Opvallend : de consumentenorganisatie wijst erop dat er geen directe relatie bestaat tussen de prijs van een kinderfietshelm en de mate van bescherming. Je hoeft dus niet veel geld uit te geven om veilig te gaan fietsen.

 

Waarvoor moet je aandacht hebben als je een kinderhelm koopt?

Eerst en vooral is de pasvorm van de helm belangrijk : het kind moet de helm graag en veel willen dragen. Een helm waarvan de pasvorm zich goed zet en aangenaam aanvoelt is, in combinatie met een goeie testscore, het beste exemplaar voor een fietsend kind. Ook voldoende koelgaten in het oppervlak van de helm zijn nodig voor een aangenaam gevoel.

 

Europese normering moet strenger

Vergeleken met de test uit 2017 gaat de globale veiligheidsscore van de fietshelmen omhoog, klinkt het bij Test Aankoop.  Het letselrisico daalt over het algemeen, maar de veiligste modellen worden niet noodzakelijk nog veiliger in vergelijking met drie jaar geleden. De enige manier om de markt te laten evolueren in veiligere zin is door de Europese norm uit te breiden. Bedrijven moeten in de toekomst verplicht worden om meer valscenario’s en rotationele krachten op te nemen bij het testen om nauwkeuriger het risico op letsels in te schatten. Enkel zo kan de consument de veiligste helm aan een correcte prijs aanschaffen.