Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Spanje in de rode zone: Test Aankoop dringt er bij de autoriteiten op aan om reizigers te helpen

03 sep 2020

Vanaf aanstaande vrijdag 4 september, 16.00 uur, bevindt heel Spanje zich volgens Buitenlandse Zaken in de zorgenaamde rode zone. Een negatief reisadvies werd uitgebracht met het oog op de evolutie van de coronaviruspandemie in het land. Alleen het eiland Tenerife wordt voorlopig niet door deze maatregel getroffen. Bijgevolg zullen duizenden Belgen die in Spanje aanwezig zijn zelf in quarantaine moeten gaan bij hun terugkeer en zullen zij verplicht worden om zich te laten testen. Reizigers die nog zouden vertrekken zien hun vlucht of reis nu geannuleerd worden en maken zich zorgen of ze nog zullen terugbetaald worden.   Hoe is het gesteld met de rechten van de consument in een situatie van overmacht als deze? Test Aankoop vraagt de overheid om de getroffenen van deze abrupte veranderingen te helpen.

Woensdagavond kondigde het ministerie van Buitenlandse Zaken aan dat heel Spanje, met uitzondering van Tenerife, vanaf aanstaande vrijdag 4 september om 16.00 uur als rood zou worden ingekleurd. Een mededeling die alleen van toepassing is op niet-essentiëletoeristische - reizen. Een situatie die veel Belgische reizigers die in Spanje aanwezig zijn of die van plan waren er de komende dagen naartoe te gaan, zorgen baart. Thans zijn er nog slechts zes landen zijn zonder voorwaarden toegankelijk voor Belgen.

"Wanneer een land in deze coronatijden plots rood kleurt, zoals gisteren het geval was voor Spanje, gebeurt dit over het algemeen zeer plotseling en onvoorspelbaar voor de duizenden consumenten die klaar zijn om te vertrekken. Test Aankoop  begrijpt dat de maatregelen met de pandemie meegroeien, maar de autoriteiten moeten ook begrijpen dat er een aantal praktische, economische en financiële gevolgen aan deze besluiten verbonden zijn die hard aankomen zijn. De consumentenorganisatie stelt daarom het optreden van de regering in deze zaak ter discussie bij gebrek aan begeleidende maatregelen, aangezien niemand de getroffenen helpt. De enige gevallen waarin begeleiding plaatsvindt, betreffen het boeken van pakketreizen die verplichtingen inzake informatie, bijstand en, in voorkomend geval, terugbetaling met zich meebrengen, wat overigens voor de sector zelf ernstige problemen met zich meebrengt. Alle andere individuele diensten en andere boekingen vallen niet onder een of ander systeem waarbij automatisch wordt geannuleerd, laat staan dat er hulp of informatie wordt gegeven. Hier moet de consument louter zijn plan trekken.", zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. Overigens is de  consumentenorganisatie bij veel van deze gevallen betrokken. De vraag is dan ook wat niet alleen het Ministerie van Buitenlandse Zaken maar ook de hele regering bereid is te doen om deze mensen te helpen ? Test Aankoop vraagt aan de regering om gehoord te worden.

 

Test Aankoop beantwoordt uw vragen

Sinds de aankondiging van Buitenlandse Zaken stromen de vragen via de media en Test Aankoop toe. Deze uitzonderlijke situatie maakt de toepassing van de consumentenrechten inderdaad enigszins gecompliceerd en onduidelijk. Als u naar Spanje reist en u heeft geboekt via een touroperator voordat het land tot rode zone werd verklaard, kunt u dan aanspraak maken op terugbetaling? Kan de luchtvaartmaatschappij uw tickets onder de gegeven omstandigheden terugbetalen? Wat als u via een online platform heeft geboekt? Je bent al in Spanje, word je gerepatrieerd? Hoe kunt u snel contact opnemen met uw touroperator? Wat zijn de risico's voor Belgen die nog willen gaan? Test Aankoop beantwoordt alle consumentenvragen via zijn FAQ's.

Indien u zich zorgen maakt over het annuleren of wijzigen van uw reisbestemming, verdedigt Test Aankoop de rechten van de consument. Men kan ook steeds gebruik maken van het online reisformulier van de consumentenorganisatie wanneer men een klacht heeft: www.test-aankoop.be/reisformulier.

Test Aankoop herinnert eraan dat zijn callcenter beschikbaar is voor reizigers die vragen hebben over dit onderwerp via  0800 29 510 (maandag t/m donderdag van 9.00 tot 18.00 uur, en vrijdag van 9.00 tot 16.45 uur).