Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Eiwitrijke producten: duur en nutteloos

23 sep 2020

De markt voor eiwitrijke producten groeit. Heel wat voedingsmiddelen (granen, yoghurt, chips, kaas) hebben de aanwezigheid van deze voedingsstof dan ook op hun verpakking staan. Volgens Test Aankoop is dit een pure marketingstrategie die erop gericht is om mensen duurdere producten te laten kopen.

Eiwitrijke producten, een nieuwe marketing truc

Naast de publiciteit voor vezelrijke, glutenvrije of lactosevrije producten, maakt de voedingsindustrie nu gebruik van claims die de aanwezigheid van een hoog eiwitgehalte in de verf zetten. Nog niet zo lang geleden trok dit type etikettering bijna uitsluitend topsporters aan, nu lijken de fabrikanten het grote publiek te willen overtuigen van de voordelen van een dergelijk dieet. Hoewel het waar is dat eiwitten essentieel zijn voor de goede werking van het lichaam, tonen studies aan dat de Belgische bevolking voldoende eiwitten consumeert in vergelijking met de aanbevelingen. De belangrijkste bronnen van dez voedingsstof zijn vlees en zijn vervangingsmiddelen (35%), granen en graanproducten (21%), zuivelproducten en vervangingsmiddelen hiervan (19%) en vis, schaal- en schelpdieren (6%).  Kortom, een evenwichtige voeding is meer dan voldoende.

 

 Aantrekkelijke verpakking en toch ...

In de rekken van de supermarkt worden steeds meer verpakkingen gevonden met claims als "High in protein" of "Source of protein". Opgemerkt moet worden dat deze claims voorbehouden zijn aan producten waarin eiwitten ten minste 20%, respectievelijk 12% van de energiewaarde van het product in kwestie uitmaken. Deze producten geven de indruk dat ze gezonder zijn dan hun concurrenten, wat vaak niet waar is. Veel voedingsmiddelen zijn van nature eiwitrijk, van goede kwaliteit en minder duur zonder een claim te maken, zegt Test Aankoop

Zo is de klassieke rode Babybel goedkoper dan zijn zwarte tegenhanger die het proteïnegehalte in de verf zet en tegelijk slechts 0,2g meer eiwitten per portie bevat.

Zelfs de traditionele Babybel zou de claim "high protein" kunnen dragen. Waarom dan een nieuw eiwitproduct introduceren... als het niet om marketingredenen is?

Een ander voorbeeld is de “Verse kaas van Melkunie met bosbessensmaak” waarbij de aanwezigheid van eiwitten sterk wordt benadrukt. Deze is verkrijgbaar aan 7,95 euro/kg. De consument krijgt hiervoor 20g eiwit in deze verpakking van 200g. Een aanzienlijk verschil met het product van ‘Campina’ dat uitpakt met de claim ‘natuurlijk rijk aan proteïnen’ en 23,3g eiwit bevat voor een inhoud van 250g. De prijs ligt met 6,88 euro/kg zelfs lager dan de prijs van de concurrent.

 

Testresultaten gidsen de consument

Als consument moet men vertrouwen op de samenstelling van het product in plaats van op de verpakking, benadrukt Test Aankoop. Voor meer informatie en om uw dagelijkse proteïnebehoefte te weten te komen, gaat u naar ons bestand www.testaankoop.be/eiwitrijkevoeding.