Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Black Friday: Test Aankoop waarschuwt voor frauduleuze webshops

19 nov 2020

Steeds meer Belgen worden het slachtoffer van online fraude, een fenomeen dat wordt versterkt door de coronacrisis, nu veel mensen thuis aan de slag zijn.  De laatste maanden is de consumentenorganisatie bezorgd om het aantal frauduleuze webshops. Met Black Friday in aantocht, dit jaar door de coronamaatregelen, volledig online, waarschuwt de consumentenorganisatie eens te meer om goed op te letten waar men koopt.

www.test-aankoop.be/blackfriday

Internetfraude in stijgende lijn

Het Meldpunt van de FOD Economie maakte eerder dit jaar de balans op van het aantal gevallen van internetfraude in 2019. Het aantal meldingen (9.142) steeg met 29 procent tegenover 2018 (7.082). De stijging was het sterkst bij particulieren. De vijf meest voorkomende klachten waren frauduleuze praktijken, ongevraagde reclame, niet geleverde goederen of diensten, inbreuk tegen de gegevensbescherming en ongevraagde levering van goederen of diensten. Ook Test Aankoop trekt aan de alarmbel als het gaat over phishing en allerlei vormen van internetfraude. “Recent hadden we nog het geval van een man die een tafel wenste te verkopen, waarna hij een oproep kreeg waarbij iemand 40 euro bood. Aan de man werd gevraagd om zijn homebanking open te zetten waarna zijn hele spaarrekening werd geplunderd”, zegt Simon November van Test Aankoop. “We zien deze zaken frequent terugkomen en kunnen niet genoeg benadrukken om heel voorzichtig te zijn”, voegt hij eraan toe.

 

Webshop oplichting

Opvallend zijn het aantal dubieuze webshops die de consument belagen, aldus Test Aankoop: Kamaro.nl, Bulux.nl, Winterwinkelen.nl, Blokhut-stunter.nl, Bossio.nl, Bulux.nl, het is maar een greep uit de lange lijst van dubieuze websites die bij Test Aankoop worden gemeld. “De klachten die consumenten hebben zijn in grote lijnen gelijklopend: in veel gevallen gaat het om bestellingen die wel betaald zijn maar die niet geleverd worden. Het bedrijf nadien bereiken blijkt vaak onmogelijk waarna de website offline gaat en de klant zijn geld kwijt is.  Meestal blijven de bedragen relatief beperkt maar er zijn uitschieters waarbij de consument een paar duizend euro armer is”, klinkt het bij de consumentenorganisatie.  Test Aankoop benadrukt dat het quasi onmogelijk is om te bepalen of het steeds dezelfde oplichters zijn die schuil gaan achter de frauduleuze webshops maar constateert wel telkens dezelfde modus operandi waarbij de sites na 2 weken tot maximaal 2 maanden van het net verdwijnen.  

 

Black Friday

Met Black Friday in aantocht, het Amerikaanse shoppingfestival dat is overgekomen uit de States, heeft Test Aankoop de website www.test-aankoop.be/blackfriday ontwikkeld die toegankelijk is voor iedereen en waarbij men een 100-tal producten met hun prijsevolutie kan consulteren en waarbij ook wordt aangegeven of Black Friday een goed koopmoment is. Via de site kan men ook gratis een podcast beluisteren met allerlei tips voor Black Friday.

 

Bescherm jezelf

Test Aankoop benadrukt goed te letten op de url van de site en op de keurmerken die soms slecht nagemaakt zijn. Verder zijn taalfouten, de afwezigheid van contactgegevens van de firma en onrealistisch hoge kortingen een goede indicatie om aan te nemen dat de webshop best te vermijden is.  Om te voorkomen dat ook anderen het slachtoffer worden van oplichters, raadt Test Aankoop aan om gevallen van of pogingen tot fraude melden bij het Centrum voor Cybersecurity België via zijn e-mailadres suspect@safeonweb.be en bij de bank. Consumenten die de gegevens van hun bankkaart hebben opgegeven, wordt aangeraden deze onmiddellijk via Card Stop (070 344 344) te blokkeren. Hen wordt ook aanbevolen om contact op te nemen met de bank om de rekening te laten blokkeren, besluit Test Aankoop.