Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Nieuwe fase in de class action van Test Aankoop tegen de doorverkopers van concerttickets

09 apr 2019

In 2016 startte consumentenorganisatie Test Aankoop een collectieve vordering tegen vijf ondernemingen die samen acht websites uitbaten om aan illegale doorverkoop van concerttickets te doen. Midden 2018, werd een akkoord gevonden met één van de vijf waardoor 450 consumenten een compensatie kregen. De strijd tegen de vier andere doorverkopers gaat echter voort. Morgen, 10 april, zal er gepleit worden over de ontvankelijkheid van de zaak.

Doorverkoop van concerttickets aan exorbitante prijzen : een courtante praktijk

Test Aankoop krijgt jaarlijks tal van klachten van consumenten die slachtoffer zijn geworden van de illegale doorverkoop van concerttickets. Met telkens hetzelfde verhaal: ze zochten online een manier om een ticket te kopen voor hun favoriete concert,  klikten op één van de websites die de zoekrobot hen presenteerde en betaalden een pak meer dan de officiële ticketprijs.

 

Georganiseerde doorverkoop is verboden door de Belgische wet

Sinds 1 oktober 2013 bestaat er in België een wet die een regelmatige doorverkoop van concerttickets verbiedt.  Het uitzonderlijk doorverkopen blijft mogelijk voor een consument die om een of andere reden het evenement niet kan bijwonen, op voorwaarde dat hij niet meer vraagt dan de oorspronkelijke aankoopprijs.  Een gratis ontvangen of gewonnen ticket mag niet worden doorverkocht.

De lijst van doorverkoopsites is lang.  De meesten zijn gevestigd in het buitenland, veelal in Nederland.  Test Aankoop meent dat consumenten, die het zaakje niet wantrouwen, zich vaak niet realiseren dat ze hun tickets dan ook niet bestellen bij een officieel verkooppunt en een hogere prijs betalen dan de officiële.

 

Class action van Test Aankoop

 

Om dit soort praktijken aan te pakken, diende Test Aankoop, einde 2016,  een groepsvordering in tegen vijf buitenlandse bedrijven die samen acht doorverkoopsites uitbaten.  Het gaat hier om : Movic BV World Ticketshop, Cristalweb BV, CDPA trading en Events Belgium. In mei 2018, werd een akkoord gevonden met laatstgenoemde. Dit is het bedrijf achter de website www.ticketsbelgie.be. 450 consumenten kregen een compensatie.

 

Na enkele omwegen in de procedure, zal de pleitzitting over de ontvankelijkheid van de zaak tegen de andere vier ondernemingen, morgen 10 april plaatshebben voor het Hof van Beroep te Brussel.

 

Viagogo

 

Test Aankoop bekwam eveneens een gunstig vonnis tegen Viagogo, een andere notoire doorverkoopsite van concerttickets. Verschillende pistes worden thans onderzocht om verder te strijden tegen de illegale praktijken van deze onderneming. Wordt vervolgd.