Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

#ThomasCook : Test Aankoop helpt de passagiers om terugbetaald te worden

30 sep 2019

Dit weekend zijn 4.700 "Thomas Cook-vakantiegangers (op een totaal van 13.000 Belgische reizigers en Thomas Cook gedupeerden die in het buitenland waren op het moment van de faillissementsaankondiging) teruggekomen via vluchten georganiseerd door het Garantiefonds Reizen. Degenen die vandaag nog op hun vakantiebestemming zijn, zullen mondjesmaat tot 6 oktober gerepatrieerd worden.

 

Niet alle problemen zijn echter opgelost.  Hoe staat het met mensen die door hun hoteliers gedwongen zijn ter plaatse te betalen? Wat met de reizigers die alleen een vlucht hadden geboekt en dus geen pakketreis? Hoe zit het met reizen geboekt via een cadeaubon ? Geldt de interventie van het fonds ook voor de dagen voorafgaan aan het financieel onvermogen van Thomas Cook ?

Al deze kwesties zijn uiteraard van belang voor al diegenen die eerder dan verwacht zijn gerepatrieerd, mensen die de stress en druk van sommige lokale hoteliers hebben ervaren en aan hen wie de luchtvaartmaatschappij een retourvlucht heeft geweigerd voordat ze uiteindelijk onder andere voorwaarden zijn gerepatrieerd. Daarnaast zijn er natuurlijk consumenten die zich hebben gerealiseerd dat de langverwachte en maanden van tevoren geboekte vakanties worden geannuleerd en dat de blokkering van de reeds betaalde bedragen verhindert dat er elders wordt geboekt.

 

Op basis van maar liefst 3000 telefoontjes die sinds vorige week zijn binnengekomen, stelt Test Aankoop vast dat het faillissement van Thomas Cook niet alleen een doorn in het oog van de betrokken reizigers is, maar ook een moeilijk te beheren klus blijkt voor het Garantiefonds. Het Fonds doet wat het kan met de middelen waarover het beschikt, maar het heeft al meer dan 16.000 claims ontvangen en de crisis treft in totaal meer dan 70.000 mensen in België. Daarom heeft Test Aankoop besloten om in te grijpen. Alle mensen die er zeker van willen zijn dat hun aanvraag correct en volledig bij het Fonds wordt ingediend of zich in een moeilijke situatie bevinden omtrent hun reis, kunnen contact opnemen via het nummer  0800 50 450, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

 

Test Aankoop nam ook contact op met TUI, dat het Thomas Cook faillissement aangewend heeft om een promotie te lanceren gericht op teleurgestelde reizigers : mensen die hun terugbetalingsverzoek nog niet hebben ingediend bij het Garantiefonds kunnen TUI een mandaat geven om dit te doen en tegelijk kunnen ze op vakantie gaan met TUI in plaats van met Thomas Cook. Echter :  niet iedereen komt in aanmerking voor een dergelijke promotie. Reizigers die met een kredietkaart hebben  betaald - en dat zijn er veel – vallen uit de boot.  Indien de prijs van het reiscontract met TUI lager is dan het bedrag dat daadwerkelijk door het Garantiefonds wordt terugbetaald, zal TUI bovendien voor het verschil een waardebon uitgeven voor een nieuwe TUI-reis met een geldigheidsduur van 1 jaar. Een kans voor TUI om haar nieuwe klanten gemakkelijk te behouden als (nu) enige grote touroperator in België. Test Aankoop stelt in het bijzonder aandacht te zullen besteden aan de prijsontwikkelingen in de reissector, die nu wordt gedomineerd door één grote speler.