Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

#ThomasCook: reeds meer dan 2000 oproepen op het gratis nummer van Test Aankoop (0800/50 450)

25 sep 2019

Sinds maandagmiddag 12 uur, heeft Test Aankoop iets meer dan 2000 oproepen beantwoord naar aanleiding van het financieel onvermogen van Thomas Cook België.  Reizigers zitten met tal van vragen,… terechte vragen : « Ik ben nog niet vertrokken, zou ik dit nog wel doen ? », « Ik ben ter plaatse maar het hotel vraagt me de kosten te betalen… moet ik die ook betalen?”, enz.  Het minste dat kan worden gezegd, is dat Thomas Cook zijn (wettelijke) verplichting om bijstand te verlenen niet erg serieus neemt.  Er wordt niet of nauwelijks gecommuniceerd, agentschappen zijn gesloten, het is onmogelijk om hen telefonisch te contacteren, de lokale vertegenwoordigers zijn plots onvindbaar…

Wat betreft het Garantiefonds, stellen we vast dat de informatie nu pas begint te circuleren onder de hotels waarmee Thomas Cook samenwerkt: “ja, u zal door het Fonds worden vergoed, en neen de reizigers hoeven niets te betalen”.  Test Aankoop juicht deze communicatie, waarop men zat te wachten,  van het Fonds toe.  Tal van personen werden ondertussen ter plaatse namelijk geconfronteerd met de eis van hun hotel om de verblijfskosten te betalen, ondanks het gegeven dat ze alles reeds hadden betaald aan Thomas Cook.  De hotels, die geen contractuele relatie hebben met de reizigers, mogen deze bedragen nochtans niet eisen.  Indien reizigers een tweede maal betalen, zullen zij echter niet kunnen rekenen op een terugbetaling van het Garantiefonds.  Test Aankoop roept reizigers die dit toch zouden hebben gedaan met hen contact op te nemen.

Het Garantiefonds heeft ondertussen ook op zijn website een lijst van vluchten gepubliceerd die reizigers zullen terugbrengen naar België.

De organisatie wil er de consumenten ook nogmaals aan herinneren dat zij hun contract met Thomas Cook vooral niet mogen annuleren.  Doen ze dit wel, dan zullen opzeggingsvergoedingen in rekening worden gebracht, die soms aanzienlijk kunnen zijn.  Het met de reisorganisatie gesloten contract garandeert hen de bescherming van het Fonds, en dus de garantie dat zij kunnen vertrekken of worden terugbetaald.

Test Aankoop zal alle getroffen personen blijven informeren en zij kunnen blijven contact opnemen op het gratis nummer 0800 50 450.  Ook werd contact opgenomen met het Garantiefonds met het oog op een overleg.