Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Test Aankoop heeft met Garantiefonds overlegd: eerste gevolgen…

07 okt 2019

In het kader van het ophefmakende faillissement van Thomas Cook, kreegt Test Aankoop ondertussen bijna 4000 telefoontjes te verwerken en heeft de organisatie bijna 1000 dossiers geopend.

Er werd besloten een speciale 0800-nummer te openen met de bedoeling getroffen personen te helpen met het indienen van hun vergoedingsdossier bij het Fonds.  Deze operatie gaat verder… en het aantal binnenkomende telefoontjes zijn nog talrijk.

In deze optiek heeft dan ook een overleg plaatsgevonden om een samenwerking tussen Test Aankoop en het verzekeringsorganisme te bespreken en om vragen en onduidelijkheden gelinkt aan de ontvangen dossiers over te maken.  Een positief overleg waarbij tal van vragen werden behandeld.

Zo werden ook twee punten besproken die zeker de vele kandidaten voor een vergoeding zullen interesseren:

  1. De uitweg van het “commerciële” mechanisme chargeback, waarbij de getroffen consument zich kan wenden tot zijn bank of (krediet)-kaartverstrekker om te worden vergoed.Dit mechanisme werd bepleit en aanbevolen door het Fonds om de financiële en administratieve lasten te verminderen. Test Aankoop heeft echter altijd sceptisch tegenover deze aanbeveling gestaan en lijkt hierin gelijk te krijgen aangezien op basis van een eerste onderzoek van de dossiers die het heeft ontvangen. Hieruit blijkt namelijk dat de banken systematisch weigeren om dit mechanisme in deze zaak toe te passen. Logisch, want het betreft een vrijwillig en commercieel systeem (geen wettelijke verplichting, behalve bij frauduleus gebruik van de kaart) en omdat de banken, indien zij ermee instemmen al deze bedragen terug te betalen, al hun klanten hiervoor zouden moeten aanrekenen.Test Aankoop heeft het Fonds hierover ingelicht en deze heeft in tussentijd zijn communicatie en advies gewijzigd door deze raad van de lijst te schrappen.Hiermee is de noodzakelijke duidelijkheid geschapen.

     

  2. Het (niet)-terugbetalen van een “geschenkenbon” door het Fonds: net als op nog enkele andere punten, zitten het Fonds en Test Aankoop niet helemaal op dezelfde golflengte. Toch hoopt de consumentenorganisatie ook hier op een evolutie in het dossier.Volgens het Fonds zullen geschenkenbonnen die een reeds gemaakte reservering dekken, worden terugbetaald. Dit geldt dus niet voor bonnen die nog niet werden geactiveerd... Test Aankoop ziet geen reden om dit anders te gaan behandelen, aangezien er in beide gevallen een geldige vordering tegen Thomas Cook bestaat.

Wat deze punten betreft, alsook de toekomstige samenwerking, blijft Test Aankoop in contact met het Fonds.

Intussen blijven de speciale lijnen open: 0800/50 450 (NL) en 0800/50 104 (FR)