Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Concurrentie op de telecommarkt

Bellen, surfen en tv-kijken wordt weer duurder

04 jun 2019

Test Aankoop lanceert oproep naar toekomstige regering om de markt te activeren

Er zijn nog zekerheden in het leven: net zoals de zomer die voor de deur staat, kondigt telecomoperator Telenet opnieuw een prijsverhoging aan. Dit terwijl de vorige prijsverhoging van de Vlaamse kabeloperator nog maar van 23 juli 2018 dateert. Nu beslist Telenet om vanaf 4 augustus de prijs voor quasi al haar abonnementen te verhogen. Volgens Telenet zelf om te inflatie te volgen, voor Test Aankoop het zoveelste signaal dat er dringend werk moet gemaakt worden van meer concurrentie op de markt.

Telenet doet het weer

Vanaf 4 augustus worden de prijzen van de abonnementen van internet, digitale en analoge TV, mobiele en vaste telefonie bij Telenet met 1,87% verhoogd. Naar eigen zeggen om de  tarieven in overeenstemming te brengen met de inflatie. Er zijn slechts een beperkt aantal tarieven die niet verhoogd worden, zoals de maandelijkse abonnementskost voor Internet Fiber 200 en die voor de entertainment pakketten Play, Play More, Play Sports. De prijzen voor een mobiel abonnement volgens verbruik blijven ook constant, net zoals de buiten bundel tarieven voor vaste en mobiele telefonie. Opvallend is ook dat Telenet recent de klassieke Whop en Whoppa-paketten transformeerde in respectievelijk WIGO home en WIGO home S. Hierbij werden de internetsnelheden dan wel verhoogd en werd het digitale-televisie-aanbod uitgebreid en verbeterd, toch viel vooral de prijsstijging van een kleine 16% op. Bij de lancering had je een Whop-abonnement voor € 61,65 per maand en een Whoppa-abonnement voor € 71,70 per maand. Een abonnement WIGO home S kost nu € 70,52 per maand en voor WIGO home rekent Telenet € 83 per maand aan. Vanaf 4 augustus komt hier nog eens 1,87%  bij.

Prijsverhogingen in telecomland

Telenet is natuurlijk geen alleenstaand geval : de voorbije jaren worden Belgische consumenten jaarlijks geconfronteerd met prijsverhogingen bij de telecomoperatoren waar ze klant zijn. Ook Proximus en VOO doen hun dus hun duit in het zakje met quasi obligate prijsverhogingen. Voor Proximus is dat al van 1 januari dit jaar het geval, wat VOO betreft, zullen de tarieven worden verhoogd vanaf 1 juli. Nieuw is dat nu ook Scarlet, de zogezegde ‘discounter’ van de Proximus-group, nu ook zijn prijzen laat stijgen. Waar het bedrijf voor haar TRIO-pakket lange tijd een prijs rekende van 39 €, wordt nu de kaap van de 40 €, bereikt.

Grote spelers doen elkaar geen pijn

De nieuwe aankondigingen van prijsverhogingen bij Telenet, VOO en Scarlet bevestigen dat de telecommarkt in België niet functioneert door onvoldoende concurrentie en meerdere belangenconflicten, zegt Test Aankoop. De enige uitdager op "package" (of 3Play) niveau Orange heeft al aangekondigd dat het in 2019 geen prijsverhoging zal doorvoeren en heeft dit ook nog niet gedaan sinds haar commerciële lancering in 2016. “Wij blijven onderzoeken welke acties ondernomen kunnen worden om een einde te maken aan het uitmelken van de Belgische telecomklant”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. “Tijdens de vorige legislatuur al hebben wij steeds gepleit voor meer concurrentie op de telecommarkt en in ons memorandum voor de verkiezingen van 2019 deden we hetzelfde. Voor de nieuwe regering zal er aldus een belangrijke taak weggelegd zijn om de telecommarkt te activeren”, voegt hij eraan toe.

Waar blijft het BIPT?

Test Aankoop zegt ook met ongeduld te wachten op de finale versie van de nieuwe marktanalyse van het BIPT die ondertussen ook al bijna twee jaar op zich laat wachten. Die analyse moet de groothandelsprijzen, die operatoren aan elkaar moeten betalen indien ze van elkaars netwerk gebruik willen maken, beter reguleren.  De toegang tot de netwerken van de operatoren moet betaalbaarder worden gemaakt, zodat alternatieven kunnen worden ontwikkeld en hen in staat stelt te concurreren met de netwerkbeheerders.

Data van prijsstijgingen bij Proximus, Telenet en VOO + gemiddelde procentuele 
stijgingen van de maandelijkseabonnementskosten voor bundels en tarieven sinds 2014