Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Etikettering van levensmiddelen

Groen licht voor de Nutri-Score

02 apr 2019

Test Aankoop neemt deel aan de officiële lancering van het voedingslabel Nutri-Score, op de Belgische markt. Samen met minister De Block, maakt de consumentenorganisatie de resultaten bekend van de 3de Nutri-Score koopwijzer. Ditmaal werden 302 melkdesserts en hun plantaardige alternatieven onder de loep genomen (www.testaankoop.be/vergelijkmelkdessert).  Daarnaast lanceert Test Aankoop ook een nieuwe Nutri-Score informatiecampagne nutriscore.test-aankoop.be

De nutritionele revolutie is aangebroken

Afgelopen zomer gaf de minister van Volksgezondheid aan dat zij onze overtuiging deelde dat de Nutri-Score een betrouwbaar instrument is ter bevordering van de volksgezondheid. Zij moedigde voedselproducenten en -distributeurs aan om deze op hun verpakkingen aan te brengen. Ondertussen is het label in ons land een gevestigde waarde en is het terug te vinden op een hele reeks producten.

De Nutri-Score kent een voedingswaarde toe van A tot E, rekening houdend met enkele aan te moedigen parameters (vezels, eiwitten, fruit, groenten en noten) en parameters (kilocalorieën, vetzuren, verzadigde zuren, suikers en zout) die dienen te worden beperkt. Dit betrouwbare label vergemakkelijkt dus de keuze van gezondere producten en kan op langere termijn leiden tot een verbetering van de voedingskwaliteit van levensmiddelen.

Een wettelijk kader voor de Nutri-Score

Om voedselproducenten aan te moedigen om de vrijwillige adoptie van de Nutri-Score aan te nemen, is een Koninklijk Besluit opgesteld om een duidelijk wettelijk kader te definiëren.  De publicatie van dit Koninklijk Besluit in het Belgisch Staatsblad op 1 april is een nieuwe belangrijke stap die de officiële lancering van de Nutri-Score door de minister van Volksgezondheid, op dinsdag 2 april en in aanwezigheid van vertegenwoordigers van Test Aankoop, rechtvaardigt.  De consumentenorganisatie roept alle actoren in de agrovoedingssector, fabrikanten en distributeurs, op om zich ertoe te verbinden de Nutri-Score zo snel mogelijk op de verpakking van al hun voedsel aan te brengen. 

Test Aankoop gaf meer dan 1000 voedingsmiddelen een Nutri-Score

Reeds in oktober 2017 berekende Test Aankoop 320 ontbijtgranen. In oktober 2018 volgde vervolgens een onderzoek naar 394 kindersnacks.Dit maal berekenden de experts van Test Aankoop de Nutri-Score van 302 melkdesserts en hun plantaardige alternatieven (www.testaankoop.be/vergelijkmelkdessert): rijstpap, pudding, flan, Liégeois, mousse, crême brûlée, verse kaas en yoghurt. 

De overgrote meerderheid behaalt een C-score en 2% krijgen een E-score toegekend omwille van te veel suiker, te vet, kortom… te calorierijk.  De toekenning van een E-score betekent niet dat het verboden is deze voeding te eten, maar dat het raadzaam is het verbruik ervan te beperken, evenals de grootte van de portie.

Het goede nieuws is dus dat het mogelijk is om elk product in te ruilen voor een gezonder alternatief.

Een Nutri-Score verplicht op Europees niveau.

Diverse studies tonen aan dat het Nutri-Score label,het best wordt begrepen door de consument en dat het een positieve invloed heeft op zijn aankoopgedrag.

Meteen de reden waarom Test Aankoop wil dat de Nutri-Score het enige verplichte Europese voedingswaardelabel wordt.   De consumentenorganisatie  is van mening dat pas wanneer de weergave van de Nutri-Score niet langer gebeurt op vrijwillige basis en het het enige verplichte Europese voedingswaardelabel wordt, de consument in staat zal zijn om alle producten uit een bepaalde categorie correct en efficiënt te vergelijken. 

What the Nutri?

Om de bekendheid van de Nutri-Score bij het grote publiek verder te promoten, lanceert Test Aankoop  haar ludieke‘What the Nutri?’-campagne. Doel is  ook om zo snel mogelijk meer producten met de Nutri-Score te zien in de rekken van de supermarkt.

De campagne zal de volgende weken op sociale media lopen en zal zowel zijn licht schijnen op producten met een gunstige, als een minder goede Nutri-Score: nutriscore.test-aankoop.be