Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Test Aankoop v. Ryanair : juridische strijd begint morgen

12 sep 2019

Op 11 juli afgelopen zomer, lanceerde consumentenorganisatie Test Aankoop een class action tegen lagekostenmaatschappij, Ryanair. Aanleiding van de rechtzaak is de beslissing van Ryanair om geen schadevergoedingen toe te kennen aan de passagiers die vorige zomer het slachtoffer zijn geworden van stakingen van het eigen personeel van de lagekostenmaatschappij. Morgen vindt de eerste, inleidende zitting plaats, in de zaak. Gedupeerde personen kunnen zich nog steeds registreren op www.testaankoop.be/actieryanair.

Herhaalde stakingen

 

Een groot sociaal conflict lag bij Ryanair in de zomer van 2018 in verschillende Europese landen, waaronder België, lag aan de basis van de zoveelste nieuwe stakingsgolf.  Als gevolg hiervan werden tal van vluchten van en naar België op 25 en 26 juli 2018, 10 augustus 2018 en 28 september 2018 geannuleerd of vertraagd.  Test Aankoop schat dat ongeveer 172 vluchten zijn getroffen door de annuleringen en vertragingen van vorige zomer.

 

Ryanair weigert schadevergoeding te betalen

 

Hoewel de Europese regelgeving en jurisprudentie een schadevergoeding voorzien voor passagiers die worden getroffen door vertragingen en annuleringen in geval van een personeelsstaking bij de luchtvaartmaatschappij, blijft Ryanair weigeren deze regels na te leven. Dit is de reden waarom Test Aankoop eind augustus 2018 verschillende procedures voor het Vredegerecht van Zaventem en Charleroi had ingeleid.

 

Class action : al meer dan 1000 inschrijvingen

Gezien het feit dat de individuele procedures langer duurden dan verwacht en wij willen dat alle door de stakingen getroffen passagiers schadeloos worden gesteld, hebben we in juli een collectieve vordering aangespannen bij de Brusselse ondernemingsrechtbank. We zijn verheugd dat de procedure morgen, met het bepalen van de conclusietermijn, van start kan gaan” aldus Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. Iedereen die schade heeft geleden door de stakingen bij Ryanair en die op de hoogte wenst te blijven van de volgende stappen kan zich nog steeds registreren op www.testaankoop.be/actieryanair. Indien mensen vragen hebben over de actie, kunnen ze altijd telefonisch contact opnemen met Test Aankoop op het nummer : 02 892 37 21.