Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Oordoppen op maat scoren beter

11 sep 2019

Consumentenorganisatie Test Aankoop onderzocht de dienstverlening in vijf filialen van zes hoorcentra die oordoppen op maat verkopen : Amplifon, Audika, Aurilis, Hans Anders, Lapperre en Veranneman. Waar de onderzoekers die door Test Aankoop op pad waren gestuurd, duidelijk de meerwaarde ondervonden van op maat gemaakte oordoppen ten opzichte van wegwerpexemplaren, leverde helaas niet elk bezocht hoorcentrum een even goede dienstverlening. De meest gehoorde klachten waren het ontbreken van een lekdichtheidstest, geen uitleg over het onderhoud van de oordoppen en het zich niet vergewissen van de juiste dempingsfilter in functie van het gebruik door de klant. Inschrijven op de groepsaankoop ‘oordoppen op maat’ bij de beste hoorcentra uit de test van Test Aankoop is nog altijd mogelijk en dit tot en met 30 september.

Vijf filialen van zes hoorcentra bezocht

Volgens de universiteit van Antwerpen, hebben 400 000 jongeren al gehoorproblemen ondervonden. 20% van de jongeren heeft zelfs te maken met onomkeerbare gehoorschade. Op maat gemaakte oordoppen bieden de beste bescherming tegen gehoorschade maar dan moeten ze wel correct gemaakt, gedragen en onderhouden worden. Net daarom is het belangrijk dat hoorcentra de juiste begeleiding bieden bij de aankoop van zulke gehoorbescherming. Test Aankoop nam de proef op de som en stuurde undercoveronderzoekers op pad langsheen filialen van zes grote ketens van hoorcentra in heel België: Amplifon, Audika, Aurilis, Hans Anders, Lapperre en Veranneman. Ze stelden zich voor als regelmatige bezoekers van fuiven, concerten en festivals, bestelden telkens oordoppen op maat en beoordeelden het volledige aankoopproces van a tot z, van begeleiding tot levering.

Gebrek aan informatie

In vier filialen werd de prijs niet spontaan meegedeeld en drie verkopers vergaten dan weer de leverdatum mee te delen. In 15 centra werd evenmin meegegeven dat sommige ziekenfondsen tussenkomen in de kosten. Eén verkoper controleerde zelfs niet of de gehoorgang voldoende vrij was. Immers, indien er zich te veel oorsmeer in het oor bevindt is het onmogelijk om een betrouwbare afdruk te maken.  In één derde van de centra peilde de verkoper dan weer niet naar de dempingsfilter die de klant verkiest. Nochtans zijn oordoppen om met de motor te rijden, te slapen of te zwemmen anders dan exemplaren om mee naar concerten te gaan.

Niet juist ingebracht = niet goed beschermd

Hoewel bij de bestelling gemiddeld een half uur wordt uitgetrokken voor een consult, duurt het afhalen van de oordoppen gemiddeld amper een kwartier, in sommige gevallen zelfs maar vijf minuten. Vaak blijkt dat te kort, aangezien de klant in deze fase toch heel wat belangrijke informatie moet meekrijgen over het inbrengen en onderhouden van de oordoppen. Idealiter voert de audioloog bovendien een lekdichtheidstest uit op de nieuwe oordoppen om zich ervan te verzekeren dat de oordopjes perfect aansluiten op de gehoorgang van de klant. Helaas deed men dat in minder dan de helft (13) van de bezochte filialen en in drie hoorcentra werden de oordoppen zelfs helemaal niet gepast. Daarnaast stonden slechts 18 verkopers stil bij de reiniging en het onderhoud van de oordoppen. “Eigenlijk zouden we hier perfecte scores moeten zien vermits deze stappen cruciaal zijn om een juist gebruik van de oordoppen te kunnen garanderen. Gebeurt de procedure immers niet correct, dan riskeer je als consument geluidslekken en mogelijke gehoorschade”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.  
De consumentenorganisatie heeft de resultaten naar de betrokken centra gecommuniceerd om zo hun service te verbeteren.

Test in reële omstandigheden

Tijdens de praktijktest in de Ancienne Belgique konden de proefpersonen de oordoppen op maat vergelijken met goedkopere universele en wegwerpdoppen. Niet alleen voelden de doppen op maat van de consument een pak aangenamer, ze boden ook een betere geluidservaring en stelde de mysteryshoppers in staat beter te genieten van het concert.  Test Aankoop organiseert sinds afgelopen zomer ook een groepsaankoop oordoppen op maat. Inschrijven kan tot en met 30 september via www.test-aankoop.be/acties/oordoppen.