Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Green NCAP label helpt meest milieuvriendelijk wagen te kiezen

28 feb 2019

Vandaag wordt ‘Green NCAP’ gelanceerd, een ambitieus testprogramma dat nagaat in welke mate een wagen milieuvriendelijk is. Het betreft een international label, dat in België hoofdzakelijk getrokken is door consumentenorganistie Test Aankoop en mobiliteitsorganisatie Touring .De resultaten worden samengevat in een unieke score die de consument in staat zal stellen te kiezen voor het meest ‘groene’ model. Twaalf wagens werden al aan de Green NCAP test onderworpen.

 Vind alle resultaten op www.greenncap.com

Een label voor de beste keuze

Hoewel de emissienormen werden verstrengd in de nasleep van het dieselgate-schandaal, is er zeker nog een marge om voertuigen nog properder te maken. In het spoor van NCAP – die een score geeft inzake veiligheid – hebben overheden, mobiliteitsorganisaties, universiteiten en consumentenorganisaties dit maal besloten opnieuw de handen in elkaar om een ecoscore te geven aan de verschillende auto’s die op de markt beschikbaar zijn.

Het is voor de consument nog steeds moeilijk om een keuze te maken voor de meest milieuvriendelijke wagen. Via onze expertise als consumentenorganisatie in autotesten alsook in het opmaken van objectieve beoordelingen voor consumenten, konden wij een belangrijke bijdrage leveren aan dit label dat de koper in staat stelt om via een oogopslag te kiezen voor de meest groene auto”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test Aankoop.

Met leden en onafhankelijke laboratoria in acht verschillende landen, is Green NCAP een ambitieus project dat de ambitie heeft autoconstructeurs te stimuleren om modellen te ontwikkelen die minder vervuilend en nog energie-efficiënter zijn.

 

Een label dat evolueert

Voorlopig houdt Green NCAP rekening met de energie-efficiëntie en de emissies (CO, CO2, NOx, roet,…) die vrijkomen tijdens het rijden. Resultaat: de elektrische wagens behalen de beste scores.  Het doel is echter om een volledige life-cycle-analyse te maken van een wagen, van de conceptie, over het gebruik, tot de ontmanteling en de recyclage ervan.

Reeds jaar en dag bestaat er een groot verschil tussen de testresultaten van een wagen in labo-omstandigheden en hoe deze op de weg presteert. Consumenten worden vaak geconfronteerd met een lager verbruik op papier terwijl de wagen in realiteit een stuk meer brandstof slorpt. De wetgeving om hieraan te verhelpen, is dan wel verstrengd, toch kan het testpatroon nog een stap verder gaan en kan het constructeurs aanmoedigen om de concurrentie aan te gaan naar nog minder emissies en nog meer zuinigheid. We maken ons sterk dat de autobouwers via de Green NCAP-testmodule dan ook nog meer geïncentiveerd zullen worden om te kiezen voor de meest groene wagen.”, zegt Danny Smagghe van Touring, dat samen met Test Aankoop partner is in dit project.

 

Twaalf modellen gewikt en gewogen

Reeds twaalf modellen werden aan het testprogramma van Green NCAP onderworpen. De Hyundai Ioniq en de BMW i3, beide elektrische wagens, krijgen de maximumscore van 5 sterren, op de voet gevolgd door de VW up! GTI met 4 sterren.

De BMW X1 2.0d en de Mercedes-Benz A200 ontvingen dan weer 3 sterren, gevolgd door de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (Euro 6d norm) met 2 sterren.

Eén ster is er nog voor de Audi A7 50 TDI, de Volvo XC40 T5 en de Subaru Outback 2.5. Drie modellen : de VW Golf 1.6TDI, de FIAT Panda 1.0 en de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (Euro 6b norm) sluiten de rij af zonder sterren. De drie wagens die het slechtst scoorden, voldoen evenwel alle drie aan de huidige Euro 6b emissienormen maar zullen vanaf september 2019 aan de Euro 6d – emissiestandaarden moeten voldoen, die nog een stuk verder gaan.