Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

11 mei, digital payment day Febelfin: reactie Test Aankoop

10 mei 2019

“Betaal digitaal, ’t is het nieuwe normaal”. Met die slogan lanceert bankenfederatie Febelfin morgen zijn eerste “dag van het digitaal betalen”. Met die campagne willen Febelfin en partnerorganisaties uit de handel en de sector van de betalingen het digitaal betalen met de kaart of smartphone in de verf zetten. Het doel is dat handelaren en vrije beroepen meer digitale betaalopties zouden aanbieden én dat consumenten ook meer op die manier zouden gaan betalen. 

Consumentenorganisatie Test Aankoop reageert welgezind op het initiatief van Febelfin. “Met deze positieve campagne probeert de bankensector de consument aan te zetten tot het digitaal betalen en de handelaar tot het aanvaarden en implementeren van nieuwe betaalmethodes naast cash. Men wil de mensen met deze actie niet wegduwen van cash maar wel stimuleren om digitaal te betalen”, klink het bij Test Aankoop. “Helaas moeten we ook vaststellen dat er al geruime tijd ook een negatieve campagne richting ‘cashless’ of ‘less cash sluimert in hoofde van de banken”, voegt Simon November er aan toe.

 

Hogere tarieven, minder diensten

 

Test Aankoop stelt immers al meerdere jaren vast dat de bancaire tariefwijzigingen zich opstapelen. De bedoeling lijkt duidelijk : met prijsverhogingen de klant sturen in de richting van meer online bankieren en het duwen in de richting van een cashloze samenleving waar alles elektronisch gebeurt. Ook dit jaar was dit niet anders. Sinds januari, hebben heel wat banken hun tarieven wederom opgetrokken. Enerzijds zijn er de tariefverhogingen met betrekking tot de kostprijs van bepaalde bankkaarten (voornamelijk kredietkaarten), van jaarlijkse forfaits en van elke handeling die de tussenkomst van bankpersoneel veronderstelt. Anderzijds stelt de consumentenorganisatie vast dat het bekomen van cash geld een stuk duurder is geworden. Zo was er de actie van ING om het afhalen van contant geld betalend te maken ten belope van 50 cent voor automaten van derde banken en het initiatief van Bpost bank om ook voor het afhalen aan toestellen van de bank zelf een toeslag te vragen (een beslissing die overigens onder druk van Test Aankoop en minister Peeters werd teruggedraaid). Synchroon met deze evolutie verdwijnen bankfilialen uit het straatbeeld en wordt het naast duurder ook gewoon moeilijker om nog cash geld af te halen.

 

Petitie

 

Test Aankoop kan niet toestaan dat de consument de dupe wordt van deze evolutie die te snel en te agressief is opgelegd door de eenzijdige maatregelen van de bankensector. Uit een recente peiling van de consumentenorganiatie blijkt immers dat 1 consument op 3 aangeeft om in minstens de helft van zijn betalingen cash te gebruiken. Daarom stelt Test Aankoop via haar petitie (www.test-aankoop.be/stopbankkosten) volgende punten voor:

  • Gratis afhalingen van cash bij de automaten van de eigen bank en vijf gratis afhalingen per maand bij de automaten van de concurrerende banken
  • Een gratis rekening bij elke bank voor de consument die alles online wenst te doen
  • Het 10 jaar bijhouden van rekeningafschriften bij elke bank
  • De oprichting van een denkplatform onder toezicht van de Nationale Bank waarbinnen consumenten en vertegenwoordigers uit de financiële sector kunnen reflecteren over de toekomst van financiële dienstverlening.