Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Concurrentie

Zoeken naar de beste prijs en valse kortingen

28 nov 2019

Test Aankoop klaar voor ‘Black Friday’

Het fenomeen bestaat al geruime tijd in de Verenigde Staten, maar sinds enkele jaren is ‘Black Friday’ ook bij ons een niet te missen koopjesfenomeen geworden. In Amerika vormt de eerste vrijdag na Thanksgiving traditioneel de aftrap van het feestdagenseizoen en de kerstinkopen. Straffe kortingen op kleding, meubels, speelgoed en natuurlijk elektronica overspoelen nu ook de Belgische consument tijdens de laatste week van november. Voor consumentenorganisatie Test Aankoop het signaal om de consument te helpen met de beste prijs en (eventuele) valse kortingen te ontmaskeren.

Test Aankoop on tour

Morgen zal Test Aankoop met een speciaal mobiel kantoor voor prijsmonitoring landen aan de hoofdingang van shoppingcenter Docks Bruxsel. Niet alleen wil de consumentenorganisatie zichzelf als referentie in de markt te zetten wanneer het aankomt op het monitoren van prijzen, maar wil ze voor de aanwezige klanten de markt scannen naar de meest voordelige prijs voor het product dat hij of zij wenst aan te schaffen. Test Aankoop biedt eveneens de mogelijkheid om een prijzenhistoriek aan de consument te tonen, zodat de klant zelf kan vaststellen  of het een gunstig moment is om een aankoop te doen of dat een ander moment in de loop van het jaar eigenlijk beter was.

Valse kortingen ?

In de aanloop naar ‘Black Friday’ is Test Aankoop met de hulp van mystery-shoppers gestart met het monitoren van prijzen van een 70-tal producten. Doel ? Nagaan of de kortingen waarmee de consument om de oren wordt geslagen tijdens de koopjesdag effectief de moeite zijn, of eerder valse reducties zijn op prijzen die voordien ‘artificieel’ werden opgeblazen. De consumentenorganisatie legt hierbij de focus op friteuses, espressomachines, smartphones, printers, stofzuiger,  robot-stofzuigers en wasmachines. “We raden consumenten aan om online screenshots te nemen van de prijs voor het product dat ze willen kopen en offline, in de gewone winkel, foto’s te nemen van het prijsetiket. Wanneer je dan vaststelt dat er gewerkt wordt met valse promoties of oneerlijke kortingen, raden we zeker aan om de winkelier daarmee te confronteren. Assertief zijn en opkomen voor je rechten, loont.”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

Tips voor Black Friday

Eerst en vooral moet je afstand nemen van al die, op het eerste zicht, spectaculaire kortingen. Focus je hierbij niet op een winkel of een website maar wel op het product zelf. De markt is enorm en het aantal aanbieders zijn niet te tellen. Daarom is het best mogelijk dat je elders een betere prijs vindt voor het product dat je voor ogen hebt. Gebruik online “pricecrawlers” of onze prijsmonitoringtools. Neem ook een langere tijdspanne in gedachten”, aldus Simon. “Waar er vroeger alleen de soldenperiodes waren, vloeien we nu van de ene kortingsperiode in de andere ; “Singles Day” op 11 november wordt al snel gevolgd door “Black Friday en Cyber Monday”, nadien komt de Sint langs en  enkele dagen later geraakt de kerstshopping in volle zwang om in januari terug over te gaan in de wintersolden. Het is goed mogelijk dat het product dat jij wilt kopen op een ander moment een stuk goedkoper is.

De consumentenorganisatie benadrukt zoveel mogelijk te kiezen voor kwaliteit en hiertoe de productbeoordelingen te lezen van onafhankelijke consumentenorganisaties, bloggers of recensenten. Test Aankoop zegt ook goed te afweging te maken of je wel echt iets moet kopen. Het is steeds beter om bewust te consumeren en aan het milieu te denken in plaats van achteloos mee te surfen op nieuwe marketingtrends.

Ter gelegenheid van Black Friday stelt Test Aankoop de vergelijkende test van de meest gekochte producten tijdens “Black Friday” open voor iedereen. TV’s, smartphones, wasmachines, (robot)stofzuigers, friteuses, espressomachines en printers zullen op kwaliteit en prijs te vergelijken zijn. Bovendien zal de consument aan de hand van de prijsevolutie meteen kunnen zien wat zijn “Black Friday” deal echt waard is.

Link: www.test-aankoop.be/familie-prive/solden/dossier/black-friday