Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Concurrentie op de telecommarkt

Consument vraagt telecom-innovatie en krijgt prijsverhogingen

01 aug 2019

De voorkeuren van de consument op het vlak van internetgebruik en telefonie veranderen in sneltempo. Operatoren zien dat gebeuren en reageren met klassieke prijsverhogingen voor bundelpaketten, een strategie om deels retentie te garanderen. De stappen naar meer concurrentie op het vlak van lichtere bundelpaketten met enkel snel internet en mobiele telefonie laten op zich wachten.

De Belgische telecommarkt confronteert haar klanten sinds 2014 twee keer per jaar met prijsverhogingen. Dit jaar hebben de drie grootste telecomoperatoren opnieuw tariefverhogingen doorgevoerd. De meerkost weerspiegelt zich echter niet in betere dienstverlening of productaanbod. België bengelt achteraan het klassement als het aankomt op een correct prijs-kwaliteit verhouding. Mobiel datagebruik is in vergelijking met onze buurlanden gelimiteerd en vaste internetverbindingen zijn trager.

 

De meeste consumenten kiezen vaak voor een bundel omdat de meerkost  tegenover een basispakket intentioneel klein wordt gehouden door de operatoren. De consument betaalt daardoor meer voor diensten die hij niet noodzakelijk vaak nodig heeft.   Daar heeft je operator namelijk alle baat bij, want recente statistieken van het BIPT tonen aan dat klanten die een all-in bundel (alle vaste en mobiele diensten bij eenzelfde operator) hebben, veel minder snel van operator veranderen. Zo bedroeg het aantal switches van klanten met zo’n all-in bundel in 2018 slechts 2,6 % (tegenover 5,7 % in 2017), terwijl dit voor een dual-play-bundel (met twee diensten) opliep tot 17,8 % in 2018.

 

Gelukkig toont de consument zelf dat hij de bundelpaketten van de bestaande operatoren te duur vindt. Er wordt vaker enkel vast internet afgenomen in combinatie met één of meerdere telefooncontracten met mobiele data. Betalen voor kabeltelevisie en een vaste telefoonlijn hoeft voor een steeds groter wordende groep niet meer. Voorlopig zijn de reacties van de operatoren op deze nieuwe gebruikersbehoeften niet interessant genoeg. Een eerste goede stap is het nieuwe Love Duo packet van Orange dat maar liefst 30% goedkoper is dan de huidige tariefformules van Telenet en Voo. De ‘cable-cutters’, consumenten die voornamelijk streamen, chatten en via data-applicaties communiceren krijgen hiermee een prijs aangeboden die hen maandelijks significant kan laten besparen op telecomkosten.

 

De drie dominante telecom operatoren hanteren al bijna 10 jaar een prijzenstrategie die nagenoeg gelijklopend is. Het gebrek aan concurrentie op de telecommarkt zal de komende maanden onderwerp zijn van verder Test Aankoop onderzoek.

 

Ter herinnering: Test Aankoop geeft de mogelijkheid om via de easy switch procedure van operator te veranderen. Consumenten kunnen aan de hand van de koopwijzer telecom gratis en snel bekijken welk aanbod het best bij hun noden past.

 

Naar de koopwijzer telecomtarieven