Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Geplande veroudering

#Te Rap Kapot 2.0 : Test Aankoop herlanceert de strijd tegen vervroegde veroudering

05 dec 2018

Sinds 2016 heeft Test Aankoop een apart meldpunt voor consumenten die problemen met hun elektronisch toestel willen aankaarten : terapkapot.be. Test Aankoop ontving reeds 8000 meldingen op de #TeRapKapot-website voor toestellen die vroegtijdige defecten vertoonden. Dit is slechts het topje van de ijsberg want vele consumenten nemen ondertussen gelaten genoegen met de korte levensduur van hun elektronisch toestel. Test Aankoop lanceert, met de eindejaarsperiode en soldenperiode in zicht, een nieuwe campagne om het verborgen probleem van vroegtijdige veroudering aan te kaarten.

www.terapkapot.be

 

Vervroegde veroudering

We kennen het allemaal : een printer die aangeeft dat de inktcartridge leeg is terwijl er nog inkt in de capsule zit of een te dure herstelling voor een wasmachine zodat je dan toch maar een nieuwe kocht ? Op het contactcenter van consumentenorganisatie Test-Aankoop komen dergelijke klachten frequent voor. Toestellen halen het einde van de garantietermijn niet of geven nadien de geest, sneller dan je zou verwachten. Producten uit oma’s tijd die gemaakt werden om de tand des tijds te doorstaan behoren tot het verleden. De markt van high-tech-  en huishoudtoestellen is verzadigd waardoor fabrikanten winsten trachten te boeken door de consument zo snel mogelijk zijn toestel te doen vervangen en overconsumptie te stimuleren. Dit fenomeen is beter bekend als vervroegde veroudering en doet zich voor op verschillende manieren : er wordt minderwaardig materiaal gebruikt, men maakt de herstelling van een toestel onmogelijk of de software wordt geprogrammeerd om iets onbruikbaar te maken of er wordt ervoor gezorgd dat de accessoires van een toestel niet compatibel met de nieuwe versie van dat toestel, ... . De mogelijkheden zijn zeer divers maar wat ze gemeen hebben is dat ze frustrerend zijn voor de consument en hem sneller naar de winkel drijven om een nieuwe aankoop te doen. Slecht voor de portemonnee en slecht voor het milieu.

 

Terapkapot.be 2.0

Sinds 2016 heeft Test Aankoop een apart meldpunt voor consumenten die problemen met hun elektronisch toestel willen aankaarten : terapkapot.be. Test Aankoop ontving reeds 8000 meldingen op deze website voor toestellen die vroegtijdige defecten vertoonden. Om de bewustwording rond het meldpunt te verhogen start Test Aankoop een nieuwe campagne die mensen zal oproepen om kapotte toestellen te melden.  Op basis van al deze input kan Test Aankoop het probleem van vervroegde obsolescentie in kaart brengen. Voor het eerst zal Test Aankoop actief het Belgische network van duurzaamheidsorganisaties, eco-bloggers en influencers aanspreken om mee de boodschap voor meer duurzame producten te verkondigen. De mogelijkheid om online melding van je kapotte toestel te maken wordt daarbij extra in de verf gezet. Q-music presentatrice Dorothee Dauwe, Low Impact Man Steven Vromman, Netwerk Bewust Verbruiken, Zero Waste Belgium en eco-blog The Lemon Spoon zullen allemaal de campagne #TeRapKapot ondersteunen.

Ander beleid noodzakelijk

Test Aankoop wil de druk op producenten verhogen om producten op de markt te brengen die duurzamer zijn voor het milieu en het budget van de consument. Een uitbreiding van de huidige wettelijke garantie, die slechts twee jaar bedraagt, dringt zich, althans voor heel wat productcategorieën, eens te meer op. Het is immers opvallend dat talrijke toestellen net na de garantietermijn gebreken beginnen te vertonen. Naast de garantietermijn moet er werk worden gemaakt van maatregelen die het herstel van toestellen kunnen stimuleren. De kans dat de levensduurte van producten zoals tablets, wasmachines en friteuses daarmee stijgt zal dan ook toenemen, aldus Test Aankoop. Europa heeft in deze een belangrijke verantwoordelijkheid, de lancering van de #Te Rap Kapot campagne valt niet toevallig samen met de stemming binnen de Raad van de Europese Unie over een nieuw garantie-voorstel van de Europese Commissie. De harmonisering die nu op tafel ligt zou ervoor zorgen dat de Belgische consument achterblijft met een beperkte garantieperiode. We roepen de Belgische overheid op om voor een uitbreiding van de garantieperiode te ijveren die de consument beter beschermt en het probleem van geplande veroudering indijkt.

 

Voor video- en beeldmateriaal kan u hier terecht.