Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Eens te meer Colruyt

23 nov 2018

Colruyt opnieuw goedkoopste supermarkt volgens Test Aankoop

Voor het zoveelste jaar op rij staat Colruyt op nummer 1 als goedkoopste supermarkt van het land. Dat blijkt uit het jaarlijkse prijsonderzoek van verbruikersorganisatie Test Aankoop. Toch is het verschil met Albert Heijn klein en is de Nederlandse keten zelfs goedkoper als je geen groeten en fruit koopt. Onderaan het spectrum vinden we Cora en Match die respectievelijk 15 en 18% duurder zijn dan de Halse discounter. Prijsbewuste consumenten kunnen nagaan hoeveel ze kunnen besparen op www.testaankoop.be/supermarkt. Uit de tevredenheidsenquête van de verbruikersorganisatie kwam, net als vorig jaar, Bio-Planet (een onderdeel van de Colruyt-groep) als beste supermarkt naar voren.

Andere methodologie

Waar Test Aankoop andere jaren mystery shoppers prijzen liet noteren in de verschillende supermarkten, gooide de consumentenorganisatie het dit jaar over een andere boeg door de prijzen te monitoren die terug te vinden zijn op de websites van de ketens. Supermarkten die geen online-prijzen hebben zoals Leader Price, Spar of Proxy Delhaize vallen dus af. Sinds januari 2018 hield Test Aankoop maar liefst 27 000 prijzen bij. Door de prijsnoteringen op internet kunnen de prijzen in alle winkels op dezelfde dag worden vergeleken. Het onderzoek leidde tot vier klassementen, telkens gebaseerd op een andere productkorf. In de eerste korf zitten alleen (inter)nationale merkproducten, in de tweede enkel eigen eersteprijsmerken (de zogenaamde witte producten), in de derde de huismerken en in de vierde, een mix van de drie.

 

Colruyt vaak maar niet altijd

Net als de voorbije jaren doet Colruyt zijn naam als echte discounter alle eer aan. In de meest representatieve korf, die met een mix van (inter)nationale merken, eersteprijsmerken – en huismerken, is Colruyt 2 % goedkoper dan eerste achtervolger Albert Heijn. Dit voor zover de Colruyt-shop in de buurt van Albert Heijn ligt. Een Colruyt filiaal dat niet moet concurreren met een nabijgelegen Albert Heijn is dan weer 3% duurder dan een Colruyt die wel de concurrentie moet aangaan met de Nederlandse keten. De hypermarkten van Carrefour zijn zo’n 8 % duurder dan Colruyt voor een gemengde korf, voor Delhaize is dat zo’n 11%. Helemaal onderaan vinden we Cora en Match, die respectievelijk 15% en 18% duurder zijn. Makro parkeert zich in de middenmoot, op zo’n 10 % van Colruyt.

 

Qua eersteprijsproducten is opnieuw Colruyt de goedkoopste keten. Albert Heijn volgt op 5%, Carrefour en Delhaize op 6%. Onderaan vinden we Intermarché en Cora op 13%. Bij de huismerken voert Lidl dan weer de ranking aan als goedkoopste supermarkt, gevolgd door Aldi op 3%. Colruyt volgt op ongeveer 30%, Carrefour op 45% en Delhaize op 53%. Ook hier sluit Match de rangen met 61%.

 

Wie enkel en alleen op zoek is naar nationale en internationale merken is het best af bij Albert Heijn. Vul je je mandje ook met groenten – en fruit, iets wat de meeste mensen zullen doen, dan komt Colruyt er als goedkoopste uit en volgt Albert Heijn op 1%. Ga je bij Colruyt dan weer in op acties genre ‘3+1gratis’ en dies meer, dan bespaar je zo’n 6% extra en is deze opnieuw de goedkoopste. Ook bij de andere ketens kan je extra besparen door in te gaan op dergelijke hoeveelheidskortingen: 3% extra bij Carrefour, 2% bij Delhaize en Cora en 1% bij Albert Heijn. Carrefour, Delhaize en Makro nestelen zich in het midden van het klassement met respectievelijk 7%,8% en 9% verschil op Colruyt.

 


De voorkeur van de consument

Ook dit jaar heeft Test-Aankoop gepeild naar de tevredenheid van de klanten over hun supermarkt. Uit een bevraging bij een kleine 17000 abonnees blijkt dat Bio-Planet opnieuw de eerste plaats op het podium mag innemen. Het zilver en het brons zijn voor Okay en Colruyt zelf, twee supermarkten die, net als Bio-Planet, deel uitmaken van de Colruyt-groep. Aan het consumentenpanel werd gevraagd punten te geven voor onder meer de prijs en de kwaliteit van de producten. Ook naar de nabijheid van de supermarkt en het interieurcomfort werd gepeild. Opvallend : 38 % van de bevraagden verklaart zich bereid een soort ecotaks te betalen voor producten die de garantie geven echt duurzaam te zijn.

Test-Aankoop stelt op zijn website een module voor waarmee consumenten kunnen berekenen wat ze kunnen besparen op hun boodschappenbudget. Klanten kunnen, op basis van hun koopgedrag en hun adres, nagaan hoeveel ze kunnen besparen. De module is te vinden op www.testaankoop.be/supermarkt