Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Cashback voor je oude smartphone? Niet bij Samsung

14 mrt 2018

Hoewel Samsung de consument om de oren slaat met inruilacties die korting beloven op een nieuwe smartphone bij inlevering van het oude toestel, lijkt de uitkering van de beloofde bedragen in het honderd te lopen. Op de klachtencentrale van Test Aankoop liepen al meer dan 100 klachten binnen. De consumentenorganisatie roept gedupeerde Samsung-klanten op om zich te melden via www.testaankoop.be/cashbacksamsung.

                                                                                               

Wat zijn cashback acties ?

Het woord zegt het eigenlijk zelf : geld terug. Bij een cashback actie of een inruilactie krijgt je als klant een deel van het bedrag dat je voor een product betaald hebt terug van de fabrikant. Hoeveel je terugkrijgt hangt helemaal van de specifieke actie zelf. Veelal moet men als consument het nieuwe product na aankoop registreren om gebruik te maken van een cashback-voordeel. In het geval van smartphones heb je hiervoor de EAN en IMEI code van het toestel nodig. Een andere veel gebruikte manier door smartphonefabrikanten om kortingen toe te kennen  is het geven van een extra korting op de waarde van de oude smartphone als je een nieuw toestel aankoopt. 

Problemen bij Samsung  

Samsung gebruikt deze manier van marketing om consumenten aan te zetten een nieuw toestel te kopen, vooral dan als er een nieuwe ‘vlaggenschip-smartphone’ op de markt komt tegen een hoog prijskaartje. Ook toestellen uit het lagere gamma worden vaak aangeprezen via deze cashback procedure maar dan tegen een lager bedrag. De Koreaanse gigant past de techniek ook toe voor andere toestellen zoals wasmachines, televisies of magnetrons. Telkens is de procedure zo opgebouwd dat de consument aan een derde partij een streepjescode en een kopie van het aankoopbewijs moet overmaken alvorens het bedrag in kwestie wordt overgeschreven.  

Klachten over het niet toekennen van de beloofde cashback lopen vaak binnen via onze klachtencentrale maar sinds december vorig jaar bereiken er ons plots heel wat berichten van misnoegde consumenten die de som van 100 € niet toegekend krijgen na het inruilen van hun oud toestel voor de nieuwe Samsung Galaxy S8. Opvallend, want ondanks de problemen kondigt de fabrikant nu een gelijkaardige inruilactie voor de Galaxy S9 en S9+. Het is overigens niet uit te sluiten dat de cashback problemen die er zijn voor de smartphone actie breder gaan en ook andere toestellen zoals huishoudelektro betreffen.

Het heeft er alle schijn van dat de problemen te wijten zijn aan het faillissement van de derde partij die verantwoordelijk is voor het inzamelen van de oude toestellen maar dit is niet het probleem van de consument die een overeenkomst heeft met Samsung en dus recht heeft op de hem beloofde cashback.

Gedupeerd ? Laat u horen !

Wij nodigen de klanten die werden getroffen door de problemen bij Samsung, uit om zich te melden op onze collectieve actie – formulier dat te vinden is via deze link : www.testaankoop.be/cashbacksamsung

Indien Samsung niet met een oplossing komt voor de ingediende klachten, zullen wij bekijken welke (juridische) stappen mogelijk zijn om de consument hier te vergoeden.