Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Etikettering van levensmiddelen

De voedingsrevolutie begint met de Nutri-Score

20 nov 2018

Vanochtend neemt Test Aankoop deel aan een evenement in het Europees Parlement  rond de Nutri-Score, het betrouwbare instrument dat de voedingswaarde van voedingswaren meet en dus belangrijk is voor de volksgezondheid.  De gelegenheid voor de consumentenorganisatie om er de talrijke voordelen van te onderstrepen en te pleiten voor de affichering op de verpakking van voedingsproducten.

Een belangrijk evenement in het Europees parlement

Vanochtend vindt in het Europees Parlement een rondetafelgesprek plaats rond de Nutri-Score waaraan ook consumentenorganisatie Test Aankoop deelneemt.  De Nutri-Score is een betrouwbaar instrument dat de voedingswaarde van voedingswaren meet en belangrijk is voor de volksgezondheid.  Na te zijn geïntroduceerd in Frankrijk in 2016, in België in 2018 en vorige week nog in Spanje, mag men stellen dat het fenomeen uitbreiding kent in heel Europa!

Het evenement gaat uit van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid op uitnodiging van Europees parlementslid Frédérique Ries en verenigt gezondheids- en voedingsexperts uit België en Frankrijk, maar ook vertegenwoordigers van de industrie zoals Danone, Colruyt en Delhaize en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties.  Eveneens van de partij: de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) en afgevaardigden van Nederlandse, Spaanse en Portugese openbare overheidsinstanties.

Test Aankoop steunt al meer dan een jaar de Nutri-Score

Inderdaad, de consumentenorganisatie wil naar aanleiding van deze gebeurtenis nogmaals herhalen dat de Nutri-Score voor haar al langer een efficiënt middel is om:

1. de consument te begeleiden in zijn zoektocht naar gezondere voeding;
2. een tegengewicht te vormen tegen de doelgerichte marketing waarbij kinderen door middel van talrijke stripfiguurtjes op verpakkingen worden aangetrokken tot producten zonder enige toegevoegde voedingswaarden;
3. op langere termijn een verbetering van de voedingskwaliteit van voeding te bewerkstelligen.

Test Aankoop roept alle actoren uit de agro-levensmiddelensector, producenten en distributeurs op om zich te engageren en zo snel mogelijk de affichering van de Nutri-Score op de verpakking van hun producten in te voeren.

Nu reeds zijn verschillende producenten en distributeurs die op de Belgische markt aanwezig zijn ingestapt, denk maar aan Delhaize, Intermarché, Colruyt, Carrefour, Danone, McCain enz… Zij afficheren de Nutri-Score al op een aantal producten van hun gamma en/of via hun webshops en apps.

Voor Test Aankoop kan enkel dit systeem worden gebruikt en dit voor alle producten.  De organisatie veroordeelt dan ook met klem pogingen tot ondermijning van dit initiatief en in het bijzonder de houding van grote multinationals (Nestlé, Coca-Cola, PepsiCo, Mondelez en Unilever) die de Nutri-Score afwijzen en een beroep doen op een ander systeem, gebaseerd op een benadering van porties, wat een stuk minder duidelijk is en bij de consument enkel leidt tot verwarring.

 

Voor meer informatie :

  • Test Aankoop heeft de goedkeuring van de minister van Volksgezondheid niet afgewacht!  Dezelfde Nutri-Score werd een jaar geleden al gebruikt in een online koopwijzer voor ontbijtgranenwww.test-aankoop.be/vergelijkontbijtgranen