Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Alternatieve manieren om geschillen te beslechten

Test Aankoop en Groupon bereiken een akkoord m.b.t. de groepsvordering in het dossier Luierbox

08 aug 2018

Test Aankoop en Groupon hebben een akkoord gevonden m.b.t. de rechtszaak tussen hen over de promotie voor een abonnement voor luiers voogesteld door een onderneming genaamd Luierbox ( de zaak “Luierbox”). De consumentenorganisatie en de e-commerce onderneming zijn overeengekomen dat klanten die een kortingsvoucher bij Groupon aankochten en die apart ook 300 euro aan Luierbox betaalden zonder daarvoor goederen in ruil te krijgen van Groupon een betaling kunnen verwachten ten belope van 200 € in cash en 100 € in Groupon-credits.  Tot 1269 klanten komen in aanmerking om aanspraak te maken op deze compensatie.  Als gevolg van deze overeenkomst, besliste Test Aankoop een punt te zetten achter de collectieve rechtsvordering die ze in het najaar van 2017 aanspande.   Groupon erkent langs haar kant geen enkele fout of aansprakelijkheid door dit akkoord aan te gaan en zal de betalingen uitvoeren aan haar klanten als een commerciële tegemoetkoming.

Luierbox-oplichting

In de loop van 2016 sloot een onderneming genaamd Luierbox een contract af met Groupon, om een promotie te doen op het platform van Groupon, die consumenten moest toelaten om te kunnen genieten van een reductie van 50% op een luierabonnement ter waarde van 600 euro. In het kader van deze promotie, de klanten konden 30  betalen aan Groupon om een voucher te bekomen, die daarna direct bij Luierbox gebruikt kon worden om een vermindering te krijgen gedurende 12 maanden op luiers maandelijks geleverd door Luierbox. Na één of twee leveringen, is Luierbox gestopt met de levering van luiers. Op dit ogenblik loopt er een strafrechtelijk onderzoek tegen Luierbox en diens zaakvoerder. Groupon is niet betrokken in het strafrechtelijk onderzoek tegen Luierbox.

 

Groupon

Na op de hoogte te zijn gebracht van het niet leveren van luiers door Luierbox, besliste Groupon vrijwillig alle getroffen klanten de totale waarde van  de voucher die ze aan haar hadden betaald (30€).  Nadien bood de onderneming klanten ook de mogelijkheid om, na het bezorgen van hun bewijs van betaling aan Luierbox, 300 euro aan Groupon-credits ontvangen waarmee dan op het platform aangeprezen goederen en diensten konden worden aangekocht/verkregen.

 

Rechtzaak aangespannen door Test Aankoop

Omwille van de talrijke klachten die bij Test Aankoop waren binnengestroomd in dit dossier, besloot de consumentenorganisatie in overleg te treden met Groupon om te kijken welke compensatiemogelijkheden mogelijk waren voor de betrokken klanten. Vermits de onderhandelingen in eerste instantie niet vruchtbaar bleken en geen overeenkomst werd gevonden, stelde Test Aankoop de firma in gebreke waarna in de herfst van 2017 een class-action-procedure werd gestart voor de burgerlijke rechtbank te Brussel.  Voor de consumentenorganisatie was Groupon verantwoordelijk voor het compenseren van de gedupeerde klanten van Luierbox.

 

Akkoord gevonden met Groupon

Vandaag hebben Test Aankoop en Groupon een overeenkomst (dading) bereikt waarmee de juridische procedure tussen de twee partijen wordt beëindigd. Ten titel van dat akkoord, tot 1269 consumenten zouden aanspraak zouden een vergoeding kunnen ontvangen van Groupon als voor het verlies van 300 euro aan Luierbox. Klanten die naar behoren en op volledige wijze hun claim indienen zullen van Groupon een uitbetaling krijgen ten belope van 200  in cash en 100  in credits op hun Groupon-account.  

Wij zijn uitermate tevreden met het akkoord dat we konden sluiten met Groupon. Op die manier konden we een lange procedure vermijden en een snellere uitbetaling voor de gedupeerden garanderen”, stelt Ivo Mechels, CEO van Test Aankoop. “Het stemt mij erg tevreden dat we op deze manier de jonge koppels die ronduit opgelicht zijn geweest door Luierbox.be toch hun geld kunnen terugbezorgen”, voegt hij eraan toe.

De consumentenorganisatie engageert zich om alle 1269 consumenten te contacteren teneinde de vergoeding in goede baan te leiden voor diegnen die Luierbox hebben betaald voor goederen die ze niet hebben ontvangen.