Test-Aankoop wil u informeren dat onze website gebruik maakt van cookies om het surfgedrag van onze gebruikers te analyseren zodat wij kwaliteitsvolle producten en diensten kunnen leveren. Door het gebruik van onze website aanvaardt u dit beleid en geeft u toestemming voor het gebruik van cookies. U kunt de instellingen hier wijzigen of meer informatie vinden.

Digitale omgeving

Consumenten ontmoeten Facebook: wat ligt er op tafel

10 apr 2018

Op woensdag 11 april zal Test Aankoop samen met zusterorganisaties AltroConsumo (Italië), OCU (Spanje), Deco Proteste (Portugal) en Proteste! (Brazilië) (samen Euroconsumers) rond de tafel zitten met Facebook naar aanleiding van het recente Cambridge Analytica schandaal. Het doel: een duidelijk engagement krijgen voor de consument.

www.mijndata.be  

 

#Mydataismine

Een ingebrekestelling op 22 maart

Na het uitbarsten van het schandaal, hebben Test Aankoop en diens zusterorganisaties meteen een formele ingebrekestelling gericht aan Facebook om te weten te komen of ook consumenten uit hun respectievelijke landen betrokken waren, te informeren naar de maatregelen die het sociaal netwerk van plan is te ondernemen om de gevolgen en risico’s voor de consument te elimineren en om ervoor te zorgen dat consumentenrechten correct worden toegepast. Maar de organisaties willen ook weten hoe Facebook consumenten schikt te vergoeden voor het onrechtmatig gebruik van hun gegevens.  Al deze onderwerpen zullen vanzelfsprekend centraal staan in de gesprekken met Facebook morgen.

 

De consument is baas!

Dit schandaal gaat echter veel verder dan louter dit.  Cambridge Analytica is symptomatisch voor een veel groter systeem dat moet worden herzien en gecorrigeerd, namelijk het feit dat gegevens kunnen worden opgeslagen en gedeeld met derden zonder dat de consument hiervan op de hoogte is en hiervoor iets in ruil krijgt. De consumentenorganisaties hebben dan ook een duidelijke boodschap voor Facebook: de gegevens van de consument behoren hen, en alleen hen, toe.

 

Daarom moet de consument ten allen tijde de controle hebben over zijn gegevens en precies weten waarvoor deze worden gebruikt. De consumentenorganisaties dringen er bij Facebook dan ook op aan zo snel mogelijk de nodige instrumenten ter beschikking te stellen van zijn gebruikers zodat zij zelf de enige echte manager kunnen zijn van hun eigen data en zij zelf kunnen beslissen waar, wanneer en aan wie ze toegang geven tot hun data, wanneer ze dit niet meer willen en wanneer ze hun gegevens terug willen

 

Dit is ook de reden waarom de consumenten een eerlijk deel moeten terugkrijgen van hetgeen hun gegevens opleveren voor ondernemingen die deze gebruiken.  Als er één ding is wat het Cambridge Analytica schandaal duidelijk heeft aangetoond, is het wel hoe waardevol deze gegevens zijn.  Maar tot op heden krijgt de consument maar weinig in ruil.

 

My Data Is Mine!

Wij zijn van mening dat deze zaak niet zo maar mag worden behandeld als een probleem dat louter wordt gelinkt aan Cambridge Analytica.  Data zijn essentiële elementen geworden voor een groeiende economie, het creëren van jobs en sociale vooruitgang.  Maar het exploiteren ervan mag een degelijke bescherming van de privacy van consumenten niet in de weg staan.  Wij zijn ervan overtuigd dat de data-economie niet kan bloeien als het de consumenten niet centraal stelt. Het is tijd voor structurele oplossingen, zodat het ganse ecosysteem kan meegenieten van de technologische ontwikkelingen en niet enkel ondernemingen.