Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Digitale omgeving

Overleg consumenten – Facebook : “Open en constructief”

11 apr 2018

Vandaag, woensdag 11 april, ontmoette een delegatie van Euroconsumers (Test Aankoop/OCU/AltroConsumo/Deco Proteste/Proteste) hoog geplaatste verantwoordelijken van Facebook naar aanleiding van de formele ingebrekestelling die op 22 maart, meteen na het uitbreken van het Cambridge Analytica schandaal, werd gericht aan het sociaal netwerk.  Een ontmoeting die als constructief mag worden beschouwd.

Het werd een erg open, vruchtbaar gesprek waarin uitvoerig van gedachten werd gewisseld en waarin Facebook het nodige belang hechtte aan consumentenrechten en onze rol als consumentenorganisatie.

De belangrijkste eisen die we op tafel legden:

  • Onderhandelen over een gepaste compensatie voor de Belgische consumenten wiens gegevens werden misbruikt in het kader van het Cambridge Analytica;
  • Onderhandelen over een compensatie voor alle andere consumenten wiens gegevens mogelijk ook zijn gemanipuleerd via andere apps op het Facebook platform (hetgeen zou kunnen blijken uit de lopende onderzoeken);
  • Ervoor zorgen dat consumenten de enige echte manager kunnen zijn van hun eigen data. Zij, en alleen zij, moeten kunnen beslissen waar, wanneer en met wie ze hun gegevens wensen te delen.  Hetzelfde geldt wanneer ze hun gegevens niet langer wensen beschikbaar te stellen en ze die terug willen.

Facebook van zijn kant heeft zich ertoe geëngageerd binnen de twee weken terug te komen op onze eisen. De ingebrekestelling van 22 maart 2018 blijft behouden, maar wordt tot dan on hold gezet.

Onze vijf consumentenorganisaties kijken uit naar het antwoord van Facebook. Consumenten hebben structurele oplossingen nodig zodat ook zij met de nodige bescherming ten volle kunnen meegenieten van de technologische ontwikkelingen.