Test-Aankoop wil u informeren dat onze website gebruik maakt van cookies om het surfgedrag van onze gebruikers te analyseren zodat wij kwaliteitsvolle producten en diensten kunnen leveren. Door het gebruik van onze website aanvaardt u dit beleid en geeft u toestemming voor het gebruik van cookies. U kunt de instellingen hier wijzigen of meer informatie vinden.

Mobiliteit

#Dieselgate: Wat gebeurt er tijdens software update? Een goed bewaard geheim...

14 nov 2017

Test Aankoop interpelleert Duitse homologatie-instantie KBA

 

 Er komen al maar meer klachten van consumenten die problemen ondervinden na de software update van hun sjoemelwagen door de Volkswagen-groep. Wat er precies tijdens die update met de wagen gebeurt, blijft een goed bewaard geheim. Test Aankoop vroeg de Duitse homologatie-instantie KBA om de nodige informatie en testresultaten hieromtrent, zonder resultaat. De consumentenorganisatie vraagt de Economische Inspectie op te treden tegen dit schrijnend gebrek aan objectieve informatie voor de Volkswagen-klant. Consumenten met dergelijke problemen moeten een gratis oplossing krijgen en kunnen via de klachtenbox van Test Aankoop klacht indienen bij D’Ieteren. 

 

Al maar meer klachten

Er duiken al maar meer verhalen op van consumenten die geconfronteerd worden met problemen aan hun wagen na de software update uitgevoerd door de Volkswagen-groep. Ook Test Aankoop kreeg hierover tientallen klachten binnen. Dit gaat van klachten over een raar geluid, tot EGR-kleppen die het laten afweten, een hoger brandstofverbruik en minder vermogen... En de rekening om dit te laten herstellen is in vele gevallen gepeperd.

 

Wat gebeurt er precies tijdens software update? Een goed bewaard geheim...

Nochtans blijft de Volkswagen-groep volhouden dat “de uitvoering van de corrigerende maatregelen geen enkel negatief effect heeft op het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de motorprestaties of het geluidsemissieniveau van hun voertuig en dat alle gegevens met betrekking tot de homologatie van het voertuig ongewijzigd blijven”.

Zelf wil de Volkswagen-groep geen toegang geven tot documenten, nota’s, testresulten, etc. die toelaten deze bewering op een objectieve wijze te verifiëren. Ze verwijzen enkel naar de KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), de Duitse homologatie-instantie  die de software update zoals voorgesteld door de Volkswagen-groep heeft goed gekeurd.

 

Test Aankoop interpelleert Duitse KBA

Hoog tijd dus om ook de KBA hierover te interpelleren! Test Aankoop heeft de Duitse homologatie-instantie per aangetekend schrijven gevraagd duidelijkheid te verschaffen over hoe zij precies geverifieerd hebben dat de door VW voorgestelde software-update in orde was, alsook alle nodige informatie en testrapporten te bezorgen die dit kunnen staven. In haar antwoord heeft de KBA laten weten (momenteel) niet op deze vraag in te gaan.

 

Dringend nood aan transparantie en informatie

Tot op vandaag weten consumenten dus nog altijd niet wat er precies met hun wagen gebeurt tijdens de software update of wat de impact hiervan kan zijn op hun wagen. En alle mogelijkheden om hier achter te komen, worden stevig afgeblokt. Consumenten moeten louter “vertrouwen” op een goede afloop. Voor Test Aankoop kan dit niet door de beugel. De consumentenorganisatie vraag de Economische Inspectie en minister Peeters daarom om op te treden tegen dit schrijnend gebrek aan informatie.

 

Wat kunnen consumenten nu doen?

Bezitters van een (sjoemel)diesel die mankementen ervaren door de software update van hun wagen, moeten hun wagen kosteloos terug in orde kunnen laten bregen. Wie hiervoor reeds kosten heeft gemaakt, moet dat geld terugkrijgen. De sjoemelsoftware had nooit in deze wagens mogen zitten, het is dus niet meer dan logisch dat problemen ontstaan door het verwijderen ervan volledig voor rekening van de Volkswagen-groep zijn.

Test Aankoop raadt consumenten met dergelijke problemen aan contact op te nemen met DIeteren, de verantwoordelijke voor de recall actie-van de Volkswagen-groep in België. Dit kan heel gemakkelijk via de klachtenbox die Test-Aankoop hiervoor ter beschikking stelt: www.test-aankoop.be/klagen Indien D’Ieteren na 14 dagen nog steeds géén (ontvangst)bevestiging of reactie heeft gestuurd, dienen consumenten hun klacht ook nog eens per aangetekende brief naar D’Ieteren te sturen. Blijft een positief resultaat uit, kan Test Aankoop tussen komen voor haar leden.